Meluilmoitus, musiikkitapahtuma, Lenininpuisto, Alppila, DJ Lupu

HEL 2021-007101
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 105

Päätös Dj Lupun:n meluilmoituksesta koskien Alppilan Juhannusravit-tapahtumaa Alppipuistossa, Alppiharju

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön vs. päällikkö päätti hyväksyä Dj Lupun:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee ulkoilmakonserttia 25.6.2021 Alppipuistossa, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:

  1. Äänentoistolaitteiden testaus on sallittu perjantaina 25.6.2021 klo 17.00 - 19.00.

    Konsertin aikainen äänentoistolaitteiden käyttö on sallittu perjantaina 25.6.2021 kello 19.00 - 23.59.
     
  2. Tapahtumasta tulee tiedottaa huoneistokohtaisesti etukäteen Alppipuiston vastaisia asuinrakennuksia Viipurinkadulla ja Tivolitiellä.

    Tapahtumasta tulee tiedottaa vähintään porraskäytäväkohtaisesti Tivolikujalla, Tivolitiellä, Karjalankadulla, Porvoonkadulla ja Sturenkadulla sijaitseviin asuinrakennuksiin.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi vähintään konsertin sekä äänentoistolaitteiden testausten ja säätöjen tarkat ajankohdat (päivämäärä ja kellonaika) sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa on oltava puhelinnumero, joka on käytettävissä tapahtuman aikana.

Määräajan laiminlyönti

Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö kehottaa Dj Lupua jatkossa tekemään ilmoituksen viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista, kuten ympäristönsuojelulain 118 § edellyttää.

Ilmoituksen voi tehdä määräaikaa noudattaen, vaikka toiminnan tarkka ajankohta tai työmenetelmät eivät olisi vielä täysin selvillä, koska ilmoitusta voi täydentää myöhemmin. Urakoitsija voi esimerkiksi urakkatarjousta tehdessään pyytää työn tilaajaa tekemään ilmoituksen etukäteen ja täydentää sitä itse myöhemmin.

Käsittelymaksu

Ilmoituksen käsittelystä peritään 260,00 euron alennettu maksu ilmoituksen vähäisen työmäärän vuoksi (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 12.4.2019, 91 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Päätöksen perustelut

Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.

Määräysten perustelut

  1. Äänentoistolaitteiden käytön päättymisaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.
  2. Tiedottamisella ehkäistään melusta mahdollisesti aiheutuvia kohtuuttomia haittoja naapureille. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.

Ilmoitus

Ilmoituksen tekijä

DJ Lupu, Aleksis Kiven Katu 17, 00510 Helsinki

Y-Tunnus: 2672678-2

**********

Ilmoituksen sisältö

Ilmoitus koskee Alppipuistossa 25.6.2021 järjestettävää Alppilan Juhannusravit -ulkoilmatapahtumaa. Äänentoistolaitteiden testaus tehdään perjantaina 25.6.2021 klo 17.00 - 19.00. Konsertti pidetään perjantaina 25.6.2021 klo 19.00 - 23.59.

Melun keskiäänitaso (LAeq) 10 metrin etäisyydellä melunlähteestä on 95 dB. Lähimmät melulle altistuvat kohteet ovat ilmoituksen mukaan Sturenkadun länsipuoliset asuinrakennukset Porvoonkadun ja Karjalankadun eteläpuolelle noin 200-500 metrin päässä ja Linnanmäen huvipuisto noin 150 metrin päässä. Melutaso (LAeq) on eniten melulle altistuvien kohteiden luona 55 dB.

Meluntorjuntatoimina ilmoituksessa mainitaan äänentoistolaitteiden suuntaaminen poispäin asuinrakennuksista, asuinrakennusten tiedottaminen sekä äänentoistolaitteiden ennakokalibrointi ja äänentason automaattinen ja jatkuva seuranta. Melutilannetta seurataan aistinvaraisesti järjestyksenvalvojien toimesta.

Ilmoituksen käsittely

Ilmoitus on tehty Helsingin kaupungin sähköisenä tapahtumailmoituksena 7.6.2021 ja se on ohjattu edelleen Helsingin kaupungin kirjaamoon 9.6.2021. Ilmoitusta on täydennetty 9.6.2021 tapahtumapaikan osalta ja 15.6.2021 äänentoiston suuntauksen ja melun leviämisen osalta.

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristönsuojeluyksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §

Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §

Päätöksen antaminen ja voimassaolo

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin internetsivulla osoitteessa:

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.

Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätös tullut nähtäväksi 21.06.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
65100 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta  (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut 
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kyösti Kanerva, vs. ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 23897

kyosti.kanerva@hel.fi

Päättäjä

Jari-Pekka Pääkkönen
vs. yksikön päällikkö