Tietopyyntö, hälytysajoreitti ja painaumakorjaukset Malmin lentoasemalla, Malmigate Net
Vastaus tietopyyntöön koskien hälytysajoreittiä ja painaumakorjauksia Malmin lentoasemalla
Päätös
Tekninen johtaja päätti, ettei 16.6.2021 ja 2.7.2021 pyydettyjä asiakirjoja luovuteta siltä osin, kun kaupungilla ei ole niitä halussaan.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on 16.6.2021 pyytänyt saada nähtäväkseen kaikki Helsingin kaupunkiympäristön Twitter- tilin kautta 15.6.2021 julkaiseman Malmin lentoasemalla pelastuslaitoksen hälytysajoreitin painumakorjaukseen liittyvään tiedotteeseen liittyvät julkiset asiakirjat, mm. suunnitelmat, tilausasiakirjat ja kokouspöytäkirjat sekä muistiot. Lisäksi tietopyytäjä on pyytänyt saada hankkeen/hankkeiden piirustusluettelot, diaarinumeron/diaarinumerot ja muut vastaavat hanketta/hankkeita yksilöivät numerot, sekä asiaan/asioihin sekä hankkeeseen/hankkeisiin liittyvät diaaritulosteet ja muut luettelot sekä tiedon siitä, että kenen päätöksellä ja mistä määrärahasta hanke/hankkeet on rahoitettu.
Lisäksi tietopyytäjä on pyytänyt saada tiedon siitä, että onko hankkeesta pyydetty lausuntoa a) Kaupunginmuseolta b) Museovirastolta c) ELY-keskukselta ja jos on, niin myös em. tahoilta saadut lausunnot.
Asiaan liittyen on myös tietopyynto.fi portaalissa aiempi tietopyyntö, joka on kirjattu diaarinumerolla HEL 2021- 005726. Tietopyytäjä on pyytänyt saada myös kaikki tähän tietopyyntöön liittyvät ja sen yhteydessä luovutetut asiakirjat.
Viitaten 5.5.2021 järjestettyyn Uutta Koillis-Helsinkiä verkkotilaisuuteen, jossa kaupunki on kertonut, että Malmin lentokentän poikki aiotaan rakentaa hälytysajoreitti pelastuslaitosta varten, tietopyytäjä on lisäksi pyytänyt saada nähtäväkseen päätösasiakirjat mukaan lukien päätöksen, rakennusluvan ja/ tai toimenpideluvan, rakennussuunnitelman (ajoreitin tarkka sijainti, materiaalit, kuinka ajoreitti liitetään lentokentän itä- ja länsipuolen katuverkkoon), käyttöturvallisuusselvityksen, ympäristövaikutusselvityksen ja selvityksen pelastustoimen vasteajan muutoksesta (ennen ja jälkeen rakentamisen).
Tietopyytäjälle on vastattu kaupungin toimesta 30.6.2021. Kaupungin vastaus on luettavissa kokonaisuudessaan liitteestä 3. Vastauksen lisäksi tietopyytäjälle on toimitettu seuraavat liitetiedostot: Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö ja lupajaoston päätös "Rakennuslupahakemus, uusien liittymien rakentaminen kiinteistölle 091-418/6:0146, Malmin lentoasema, Helsingin kaupunki/Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu", ilmakuva vuodelta 2020, reittiyhteys tattariharjuntie asemapiirustus, reittiyhteys malminkaari asemapiirustus, Destian laatima selvitys "Malmin lentokenttäalueen tilapäiset reittiyhteydet ja vesihuolto" sekä pelastuslaitoksen laatima selvitys "Saavutettavuuden muutoksia Malmilla uusien hälytysajoreittien myötä". Lisäksi tietopyytäjälle on toimitettu aiempaa tietopyyntöä HEL 2021-005626 koskevat asiakirjat.
Muiden pyydettyjen asiakirjojen osalta kaupunki on ilmoittanut tietopyytäjälle, ettei asiakirjoja voida luovuttaa, koska kaupungilla ei ole tällaisia asiakirjoja hallussaan.
Tietopyytäjä on täydentänyt tietopyyntöään 2.7.2021. Hän on pyytänyt saada vastauksessa mainitun maastokäynnin/maastokäyntien muistiot, sekä tiedon siitä, että kuka on työn vastuullinen tilaaja. Lisäksi tietopyytäjä on pyytänyt saada listauksen siitä, että mitä muita hankkeita talousarvion alakohtaan 8020201 kuuluu. Lisäksi tietopyytäjä on pyytänyt saada selvityksen, miksi tietopyyntöön vastaaminen on kestänyt niin kauan.
Kaupunki on vastannut tietopyytäjälle 5.7.2021, että tietopyyntöön on vastattu julkisuuslain edellyttämässä 14 vuorokauden määräajassa (JulKL 14 §) ja että asiasta tullaan laatimaan hänelle valituskelpoinen päätös, jossa otetaan kantaa myös tietopyytäjän uusiin 2.7.2021 esittämiin tietopyyntöihin.
Tietopyytäjälle on ilmoitettu kaupungin 30.6.2021 antamassa vastauksessa, että painumakorjauksen toteutuksesta ei ole laadittu suunnitelmapiirustuksia. Tarpeelliset korjausratkaisut on arvioitu maastokäynnillä. Maastokäynniltä ei ole laadittu muistiota tai muutakaan kirjallista dokumentaatiota. Työn vastuullisena tilaajana on toiminut kymp/rakennukset ja yleiset alueet/tilat/hankeyksikkö 1 ja toteuttajana kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara. Tietopyytäjälle on 12.7.2021 toimitettu sähköpostitse listaus talousarvion alakohtaan 8020201 kuuluvista hankkeista.
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 9 §:n mukaan
jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Hakijalle on toimitettu 30.6.2021 sellainen asiakirjamateriaali, joka kaupungilla on hallussaan tietopyyntöön liittyen. Lisäksi tällä päätöksellä on vastattu tietopyytäjän 5.7.2021 täydentämään tietopyyntöön maastokäynnin muistion luovuttamisen osalta sekä ilmoitettu vastuullinen tilaaja. Muilta osin kaupunki ei voi luovuttaa tietopyytäjälle pyydettyjä asiakirjoja, sillä kaupungilla ei ole tällaisia hallussaan.
Sovelletut oikeusohjeet
Lain viranomaisen toiminnan julkisuudesta 9 §
Päätös tullut nähtäväksi 14.07.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Katriina Rangdell, lakimies, puhelin: 09 310 22765
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43867