Tietopyyntö, listaus Kruunusillat-hankkeen asiakirjoista, Talouselämä

HEL 2021-007764
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 157

Asiakirjapyyntö kaupunkiympäristön toimialalle Kruunusillat -allianssin asiakirjoista

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti, ettei pyydetyistä asiakirjoista luovuteta seuraavia asiakirjoja:

  • 1.2 Kruunusillat allianssi kustannusarvion kehittyminen kevät 2021
  • 2.0 Kruunusillat ratasuunnitelma kustannusarvio_20181220.

Asiakirjat sisältävät salassa pidettäviä tietoja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 mom. 17-kohdan perusteella. Tiedot ovat kaupungin liikesalaisuuksia ja ne sisältävät sellaisia kustannuslaskentatietoja, että niiden paljastuminen heikentäisi kaupungin mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin. Lisäksi listan jälkimmäinen dokumentti on keskeneräinen luonnos.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden palvelukokonaisuus on saanut 2.7.2021 tietopyynnön koskien Kruunusiltojen allianssin yksilöityjä asiakirjoja. Pyydettyjä asiakirjoja ovat:

  • 1.2 Kruunusillat allianssi kustannusarvion kehittyminen kevät 2021
  • 1.6 Kruunusillat allianssi kustannusasiantuntijoiden raportti
  • 2.0 Kruunusillat ratasuunnitelma kustannusarvio_20181220.

Asiakirjoista 1.2 Kruunusillat allianssi kustannusarvion kehittyminen kevät 2021 sekä 2.0 Kruunusillat ratasuunnitelma kustannusarvio_20181220 sisältävät kustannuslaskennassa käytettyjä taulukoita, joista ilmenee muun muassa yksityiskohtaisesti kaupungin kustannuslaskennan perusteita. Näiden tietojen päätyminen julkiseksi heikentäisi olennaisesti kaupungin mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin. Siten näiden kahden asiakirjan tiedot ovat salassa pidettäviä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 mom. 17-kohdan perusteella.

Asiakirja 2.0 Kruunusillat ratasuunnitelma kustannusarvio_20181220 on lisäksi keskeneräinen luonnos.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunta on päätöksellään 29.8.2017 § 62 Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 3 §:n perusteella päättänyt, että kaupunkiympäristön toimialalla viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 14 §:n mukaisen päätöksen tekee palvelukokonaisuutta koskevissa asioissa palvelukokonaisuuden johtaja. Siten teknisellä johtajalla palvelukokonaisuuden johtajana on toimivalta tehdä asiassa päätös.

Päätös tullut nähtäväksi 15.07.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Janne Penttinen, lakimies, puhelin: 09 310 38388

janne.penttinen@hel.fi

Päättäjä

Sari Hilden
vs. tekninen johtaja