Oikaisuvaatimus, toimenpidelupa, päätös 6.5.2021 § 311

HEL 2021-008251
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 249 §

Oikaisuvaatimus sähköbussien latausmastoa, varalatauslaitetta ja niitä palvelevaa laitesuojaa koskevasta toimenpidelupapäätöksestä, Laivurinkatu 1, 091-007-9903-0106

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestarin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) hakemuksesta tekemästä toimenpidelupapäätöksestä 6.5.2021 (§ 311) liian myöhään tehtynä.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Muutoksenhakuaika

Rakennusmestarin toimenpidelupapäätös on tehty 6.5.2021. Päätös on annettu julkipanon jälkeen 11.05.2021, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon.

Päätökseen tyytymätön on voinut tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle. Oikaisuvaatimus olisi tullut maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n nojalla tehdä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. Päätöksen antopäivää ei lueta määräaikaan. Viimeinen muutoksenhakupäivä oli näin ollen 25.5.2021.

Muutoksenhakijoiden tekemä oikaisuvaatimus toimenpidelupapäätöksestä on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon sähköpostitse 14.7.2021. Oikaisuvaatimus on näin ollen tehty muutoksenhakuajan jälkeen. Oikaisuvaatimus on täten jätettävä liian myöhään tehtynä tutkimatta.

Tiivistelmä

HSL:n hallitus on kokouksessaan 21.1.2020 päättänyt bussilinjoja 18 ja 39 koskevista muutoksista. Linjasta 18 tulee linja 20 (Eira-Munkkivuori) ja linjasta 39 tulee linja 30 (Eira-Honkasuo). Päätöksellään HSL on esittänyt Helsingin kaupunkia varautumaan järjestämään uudelle sähkönivelbussikalustolle riittävät pysäkkitilat päätepysäkille latausta varten ja muut tarvittavat toimenpiteet latausjärjestelmän toteuttamiseksi. Eiran päätepysäkki sijoittuu Laivurinkadun eteläpäähän. Aiemmin tämä pysäkki oli vain linjan 18 päätepysäkki. Linjastomuutokset ovat tulleet voimaan elokuussa 2021.

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö-ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on 11.12.2020 tekemällään päätöksellä päättänyt, että toteutetaan liikennejärjestelyt Laivurinkadulla välillä Merikatu Ehrensvärdintie piirustuksen 7120 mukaisesti. Lähiliikenteen bussilinjat 18 (Eira-Munkkivuori) ja 39 (Eira-Myyrmäki) aloittavat liikennöinnin sähkönivelbusseina syksyllä 2021, jota varten tarvitaan Eiraan sähköbussien latausasema. Varaudutaan sähköbussien toimintaedellytysten mahdollistamiseen toteuttamalla sähköbussien latausaseman edellyttämät liikenne- ja katujärjestelyt Laivurinkadulle. Kolme asukaspysäköintipaikkaa poistuu. Latausinfran rakentamisesta ja kustannuksista vastaa HKL.

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö-ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden maankäyttöjohtaja on 16.3.2021 tekemällään poikkeamispäätöksellä päättänyt hyväksyä 7. kaupunginosan (Ullanlinna) puistoaluetta nro P106 (Fredrik Stjernvallin puisto) koskevan poikkeamishakemuksen. Asemakaavassa puistoksi (VP) merkitylle alueelle, jossa ei ole rakennusalaa, sijoitetaan Laivurinkadun sähköbussien latauspaikkaan liittyviä teknisiä laitteita ja niiden suojarakennelma.

Oikaisuvaatimuksen alainen toimenpidelupapäätös

Rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön rakennusmestari on päätöksellään 6.5.2021 (§ 311) myöntänyt toimenpideluvan sähköbussien latausmaston, varalatauslaitteen ja laitesuojan sijoittamiselle. Toimenpideluvan Facta-tunnus on 7-1012-21-C. Toimenpideluvan alue sijoittuu puistokiinteistölle 91-7-9903-106, puistokiinteistölle 91-6-9903-104 ja katualuekiinteistölle 91-6-9901-100.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Toimenpide todetaan seuraavaa:

Laivurinkatu 1 läheisyydestä, katu- sekä puistoalueilta vuokratuille määräaloille sijoitetaan sähköbussien latausmasto, varalatauslaite ja niitä palveleva laitesuoja. Laitesuojassa on lämpökäsitelty vinorimoitus. Maalattu teräs on tummanharmaa. Latausmasto ja varalatauslaite ovat tummanharmaita. Haetaan lupaa aloittaa rakentaminen ennen luvan lainvoimaisuutta.

Maankäyttöjohtaja päätti 16.3.2021 hyväksyä 7. kaupunginosan (Ullanlinna) puistoaluetta nro P106 (Fredrik Stjernvallin puisto) koskevan poikkeamishakemuksen (poikkeamispäätös HEL 2020-013843 T 10 04 01, 7-3441-20-S). Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 9460, koska asemakaavassa puistoksi (VP) merkitylle alueelle, jossa ei ole rakennusalaa, sijoitetaan Laivurinkadun sähköbussien latauspaikkaan liittyviä teknisiä laitteita ja niiden suojarakennelma.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Päätös todetaan: Haettu lupa myönnetään ja esitetyt pääpiirustukset hyväksytään jäljempänä mainituin määräyksin. Maankäyttö ja rakennuslain 144 §:n nojalla annetaan lupa rakennustyön suorittamiseen.

Naapurien kuuleminen

Maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n 1 momentin mukaan rakennuslupahakemuksen vireilletulosta on ilmoitettava naapurille, jollei ilmoittaminen hankkeen vähäisyys tai sijainti taikka kaavan sisältö huomioon ottaen ole naapurin edun kannalta ilmeisen tarpeetonta. Naapurilla tarkoitetaan viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistajaa ja haltijaa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 130 §:n 2 momentin mukaan tämän luvun säännökset rakennuslupamenettelystä koskevat soveltuvin osin myös toimenpide-, purkamis- ja maisematyölupamenettelyä.

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 65 §:n 1 momentin mukaan kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on antaessaan rakennuslupahakemuksesta maankäyttö- ja rakennuslain 133 §:n 1 momentissa tarkoitetun tiedon naapureille varattava heille vähintään 7 päivää huomautuksen tekemiseen.

Otettaessa huomioon toimenpideluvan alue ja toteutettavat toimenpiteet naapureina olisi säännösten mukaan tullut kuulla vain tonttien 91-7-183-1 ja 91-7-183-13 omistajat. Tontin 1 omistaa Asunto Oy Merikatu 19-21 – Bostads Ab Havsgatan 19-21 ja tontin 13 omistaa Kiinteistö Oy Eiran Koulu.

Rakennusvalvonta oli kuitenkin varmuuden vuoksi kuullut näiden kahden tontin omistajien lisäksi tontin 91-7-183-16 omistajan Asunto-osakeyhtiö Tuulentuvan, tontin 91-6-229-2 omistajan Kiint.Oy Villa Ensin sekä tonttien 91-7-183-5, 7 ja 9 omistajan Asunto-osakeyhtiö Manulan.

Rakennusvalvonnan naapureille lähettämät kuulemiskirjeet oli päivätty 23.3.2021.

Toimenpidelupapäätöksen kohdassa Kuuleminen on todettu: Rakennusvalvontapalvelu on ilmoittanut naapureille lupahakemuksen vireille tulosta. Naapurit eivät ole esittäneet huomautuksia hakemuksen johdosta.

Naapurien kuulemista koskevat tarkemmat tiedot on merkitty Lupapisteeseen nyt kyseessä olevalle toimenpideluvalle, lupapistetunnus LP-091-2020-11872, Käsittelytiedot-alakohtaan.

Lupapisteeseen kuulluksi merkityt naapurit ovat: Asunto Oy Merikatu 19-21 – Bostads Ab Havsgatan 19-21 c/o Helsingin Seudun Isännöitsijät, Kiinteistö Oy Eiran Koulu, Asunto-osakeyhtiö Manula c/o Realia Isännöinti Oy, Asunto-osakeyhtiö Tuulentupa c/o Eknos Isännöinti Oy ja Kiint.Oy Villa Ensi c/o Pks MP-Isännöinti Oy.

Asunto Oy Manulan osalta yhteystieto c/o Realia Isännöinti Oy on virheellinen. Oikea yhteystieto on c/o Isännöinti Euramaa Oy. Asunto Oy Manula on lausunut 8.7.2021 Helsingin kaupungin kirjaamoon toimittamassaan oikaisuvaatimuskirjelmässä, että yhtiö ei saanut koskaan kuulemiskirjettä. Toisaalta yhtiö lausuu oikaisuvaatimuskirjelmässään myös seuraavaa: Meidän näkökulmastamme ei olisi kuulemistapauksessa kuitenkaan ollutkaan erityistä intressiä puuttua latausmaston sijoittamiseen naapurikiinteistön eteen.

Voidaan todeta, että tällä Asunto Oy Manulan kuulemiseen liittyvällä virheellä ei ole ollut toimenpidelupa-asiassa ratkaisevaa merkitystä, koska Asunto Oy Manula ei ole naapurin asemassa.

Ympäristö- ja lupajaosto on 16.9.2021 tekemällään päätöksellä jättänyt Asunto Oy Manulan rakennusmestarin toimenpidelupapäätöksestä tekemän oikaisuvaatimuksen tutkimatta liian myöhään tehtynä.

Muutoksenhakijoiden kuuleminen naapureina

Silloin kun rakennuspaikan naapurina on asunto-osakeyhtiön omistama tai hallitsema kiinteistö, naapurina kuullaan tätä asunto-osakeyhtiötä. Sen sijaan yhtiön osakkeenomistajia tai yhtiön omistaman rakennuksen asukkaita ei tule kuulla rakennuspaikan naapureina.

Muutoksenhakijat omistavat tontilla 91-7-183-5 (Laivurinkatu 7) sijaitsevan Asunto Oy Manulan omistaman asuinrakennuksen huoneiston A 1 hallintaan oikeuttavat yhtiön osakkeet ja ovat myös huoneiston asukkaita. Muutoksenhakijoita ei ole tullut kuulla naapureina.

Kuten edellä on jo todettu myöskään Asunto Oy Manulaa ei olisi tullut kuulla naapurina.

Oikaisuvaatimus

Muutoksenhakijat ovat toimittaneet Helsingin kaupunkiympäristölautakunnalle osoitetun 14.7.2021 päivätyn oikaisuvaatimuksen Helsingin kaupungin kirjaamoon sähköpostitse 14.7.2021 virka-aikana. Oikaisuvaatimus koskee seuraavia päätöksiä: Helsingin kaupungin liikenne‐ ja katusuunnittelupäällikön päätös 98/11.12.2020, Helsingin kaupungin maankäyttöjohtajan päätös 39/16.3.2021 ja Helsingin kaupungin rakennusmestarin päätös 6.5.2021 § 311.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että oikaisuvaatimuksen kohteena olevat päätökset on kumottava.

Rakennusvalvontapalveluiden rakennusmestarin päätöksen osalta oikaisuvaatimuksen perusteluissa todetaan muun ohella seuraavaa:

Poikkeamispäätöksen jälkeen on haettu toimenpidelupaa latausmaston sijoittamiseksi Laivurinkatu 3‐5:n kohdalle. Tähän on liittynyt naapurien kuuleminen, jolloin on väitetysti kuultu myös As Oy Manulaa (kaupungin järjestelmässä merkitty kuulluksi 23.3.2021). As.Oy:ssä ei kyseistä kirjettä eikä liioin liitteitä kuitenkaan löydy. Saimme toimenpidehakemuksen liitesuunnitelmat käyttöömme epävirallista tietä suunnitelmat laatineelta konsultilta. Vaikka kuulemiskirje jopa liitteineen olisi As Oy Manulalle tullutkin, ei As Oy:mme näkökulmasta olisi ollut erityistä intressiä puuttua latausmaston sijoittamiseen naapurikiinteistön eteen. Toimenpideluvan piirustukseen merkitty alue, jota hakemus koskee, ei ulotu Laivurinkatu 7:n eteen. Toimenpideluvassa ei osoiteta mitään toimenpiteitä Laivurinkatu 7:n eteen. Uuden pysäkin paikka näkyy, mutta siitä ei olisi As.Oy:llä ollut perusteita valittaa tässä yhteydessä, koska se ei kuulunut haetun ja lausuttavan toimenpiteen piiriin.

Muutoksenhakijoiden vaatimusten kohdistuminen

Rakennusvalvonta toteaa oikaisuvaatimuksesta seuraavaa:

Muutoksenhakijoiden vaatimukset kohdistuvat uuden bussipysäkin rakentamiseen Laivurinkadulle osittain yhtiön omistaman tontin 91-7-183-5 ja erityisesti asunnon Laivurinkatu 7 A 1 edustalle ja tästä johtuviin haittoihin. Toimenpidelupa koskee sähköbussien latausmaston, varalatauslaitteen ja niitä palvelevan laitesuojan rakentamista. Toimenpidelupa ei koske bussipysäkin rakentamista. Bussipysäkin rakentaminen ei ole maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §:ssä tarkoitettu toimenpideluvanvarainen toimenpide.

Muutoksenhakijat eivät vaadi Laivurinkadulle sijoitettavaa sähköbussien latausmastoa tai varalatauslaitetta poistettavaksi. Muutoksenhakijat eivät myöskään esitä mitään Fredrik Stjernvallin puistoon sijoitettavaan latauslaitteiden laitesuojaan liittyviä vaatimuksia eivätkä vaadi laitesuojaa poistettavaksi. Muutoksenhakijat eivät siis tosiasiallisesti vaadi toimenpideluvassa esitettyjen toimenpiteiden toteuttamisen kieltämistä.

Pysäkkijärjestelyistä ja uudesta bussipysäkistä on päätetty liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksellä 11.12.2020 § 98. Muutoksenhakijoiden oikaisuvaatimus koskee myös tätä päätöstä. Tältä osin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on 2.11.2021 tekemällään päätöksellä päättänyt jättää oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa.

Luvan saajan kuuleminen

Toimenpideluvan saaja on HKL. Luvan saajalle varattiin mahdollisuus antaa vastine, kun rakennusvalvonnassa valmisteltiin Asunto Oy Manulan tekemää oikaisuvaatimusta rakennusmestarin toimenpideluvasta ympäristö- ja lupajaoston päätöksentekoa varten. Luvan saaja ei tuolloin antanut vastinetta.

Hallintolain 34 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan asian saa ratkaista asianosaista kuulematta, jos vaatimus jätetään tutkimatta. Koska muutoksenhakijoiden tekemä oikaisuvaatimus esitetään jätettäväksi tutkimatta, luvan saajan kuuleminen oikaisuvaatimuksen johdosta ei ole nyt tarpeen.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 117 §, 126 §, 126 a §, 130 §, 133 §, 135 §, 138 §, 142 §, 187 § ja 192 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 65 §

Hallintolaki 34 § ja 45 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.11.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. L1 Karttaote Opaskartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. L2 Karttaote Kiinteistökartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. L3 Asemapiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. L4 Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. L5 Oikaisuvaatimus saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. L6 Oikaisuvaatimus liite
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. L7 Kirjaamon kirjausilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. L8 Oikaisuvaatimus lisäselvitys
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. L9 Toimenpidelupapäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. L10 Hakemus Lupapiste
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. L11 Pääpiirustus Asemapiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. L12 Pääpiirustus Laitesuoja
Liitettä ei julkaista internetissä.
13. L13 Pääpiirustus Latausmasto
Liitettä ei julkaista internetissä.
14. L14 Poikkeamispäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
15. L15 Maken vuokrauspäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
16. L16 Liikennesuunnittelijan selvitys
Liitettä ei julkaista internetissä.
17. L17 KNK lausunto 2015
Liitettä ei julkaista internetissä.
18. L18 Naapurin kuuleminen
Liitettä ei julkaista internetissä.
19. L19 Asemakaava 9460 puisto
Liitettä ei julkaista internetissä.
20. L20 Asemakaava 7408 katu
Liitettä ei julkaista internetissä.
21. L21 Päätös 11.12.2020 Pysäkki
Liitettä ei julkaista internetissä.
22. L22 Päätös 11.12.2020 Liitepiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.
23. L23 Päätös 16.3.2021 Poikkeaminen
Liitettä ei julkaista internetissä.
24. L24 Päätös 16.3.2021 Liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
25. L25 Päätös 16.3.2021 Liite 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
26. L26 Päätös 16.3.2021 Liite 3
Liitettä ei julkaista internetissä.
27. L27 Päätös 16.3.2021 Liite 4
Liitettä ei julkaista internetissä.
28. L28 Yljan päätös 16.9.2021 § 190
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.