Virkasuhteen täyttäminen, palvelut ja luvat, ympäristöpalvelut, elintarviketurvallisuusyksikkö, elintarviketarkastaja, työavain KYMP-03-48-21

HEL 2021-008315
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 22

Ympäristöpalveluiden elintarviketurvallisuusyksikön elintarviketarkastajan viran täyttäminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö valitsi elintarvikemyymälät-tiimin elintarviketarkastajan virkaan (128028) bio- ja kemiantekniikan insinööri ********** 1.10.2021 alkaen 3 165,78 euron tehtäväkohtaisella kuukausipalkalla.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Virkaan kuuluu kuuden kuukauden (6 kk) koeaika.

Päätöksen perustelut

Virka tuli avoimeksi edellisen viranhaltijan irtisanouduttua 1.8.2021 lukien.

Valintapäätös perustuu kaupunkiympäristön toimialan toimialajohtajan päätökseen 26.6.2019 § 26, jolla on siirretty hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaista toimivaltaa ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijoita ja työntekijöitä.

Viran täyttömenettely

Virka oli julkisesti haettavana 16.7.-13.8.2021. Hakuilmoitus julkaistiin Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa, TE-palveluissa sekä Ympäristö ja terveys –lehden verkkosivulla.

Elintarviketarkastajan tehtävänä on lakisääteiset viranomaistehtävät, kuten elintarvikehuoneistojen tarkastukset, toimijoiden ohjaus ja neuvonta sekä ilmoitusten ja toimenpidepyyntöjen käsittely. Työtehtäviin sisältyy mahdollisesti myös muita yksikön toimialaan liittyviä tehtäviä.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Hakuilmoituksen mukaan tehtävässä tarvitaan oma-aloitteisuutta, täsmällisyyttä sekä hyviä vuorovaikutus- ja tietojenkäsittelytaitoja. Toivottavaa on myös kyky uudistua ja halu oppia uutta. Eduksi katsotaan elintarvikelainsäädännön hyvä tuntemus ja riittävä englannin kielen taito.

Virkaa täytettäessä tulee varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi ottaa huomioon perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Valintaprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 50 henkilöä, joista viidellä henkilöllä ei täyttänyt kelpoisuusehto. Liitteenä on hakemusten perusteella laadittu yhteenveto. Yhteenvedon tiedot perustuvat hakijan hakemuksessa antamiin tietoihin.

Haastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella ********** Heitä haastattelivat ympäristöjohtaja Esa Nikunen, elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö Riikka Åberg ja tiimipäällikkö Anne Kärnä 20.8. ja 27.8.2021.

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

**********

Perustelut valintaesitykselle

Elintarviketarkastaja toimii elintarviketurvallisuusyksikön elintarvikemyymälät-tiimissä. Hänen tehtäviin kuuluvat elintarvikevalvonnan lakisääteiset viranomaistehtävät, kuten elintarvikehuoneistojen tarkastukset sekä ilmoitusten käsittely, neuvonta ja toimenpidepyyntöjen käsittely. Lisäksi tehtävään sisältyy mahdollisesti muita yksikön toimialaan liittyviä tehtäviä.

Haastatteluissa kiinnitettiin hakuilmoituksessa esitettyjen edellytysten lisäksi erityistä huomiota kokemukseen elintarvikevalvonnasta, oma-aloitteisuuteen, täsmällisyyteen, hyviin vuorovaikutus- ja tietojenkäsittelytaitoihin sekä kykyyn uudistua ja oppia uutta.

**********

**********

Haastattelujen perusteella heillä kaikilla on hyvä englannin kielen taito, joka on välttämätön tehtävän hoitamisessa.

Kaikilla on haastattelujen perusteella myös oma-aloitteisuutta ja täsmällisyyttä sekä halua oppia uutta. **********

Kaikilla on hyvät vuorovaikutustaidot. **********

Yksikön päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastattelujen perusteella, että ********** on parhaimmat edellytykset elintarviketarkastajan viran menestykselliseen hoitamiseen.

**********

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Riikka Åberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32010

riikka.aberg@hel.fi

Päättäjä

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto, työavain KYMP-03-48-21, henkilörekisteri, julkisuus rajoitettu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.