Hankinta, toimipiste- ja palvelurekisterikokonaisuuden kehitystyöt, kaupunginkanslia
Hankinta, Toimipiste- ja palvelurekisterikokonaisuuden kehitystyöt
Päätös
Elinkeinojohtaja päätti hankkia CGI Suomi Oy:n tarjouksen mukaisesti toimipiste- ja palvelurekisterikokonaisuuden teknisen ja rakenteellisen jatkokehittämisen mukaiset työt.
Tilauksen arvonlisäverottomat kustannukset saavat olla enintään 62 271,00 euroa. Kustannusten arvonlisäveroton osuus maksetaan talousarvion kohdalta 8 05 01 02, investoinnit, hankkeelta Toimipisterekisteri (projektinumero 188100100103).
Päätöksen perustelut
Varsinaiset perustelut
Syksystä 2021 lähtien matkailukehittämistä ja sen laatua koordinoidaan elinkeino-osastolle perustetun matkailuyksikön kautta. Helsingin matkailua ja elämystaloutta tuetaan myös digitaalisia menetelmiä hyödyntäen. Yhtenä digitaalisena työkaluna hyödynnetään strategiaosaston hallinnoimaa toimipisterekisteriä. Toimipisterekisteri on useista eri sovelluksista ja rekistereistä koostuva kokonaisuus/tietovarasto, jonka tietoja ylläpidetään mm. kaupungin toimialoilla.
Toimipisterekisterin kehitystyön varmistaminen niiltä osin kuin se koskee matkailupalveluiden tuottamista, on tärkeää uuden matkailuyksikön toiminnan jatkuvuuden ja laadun kannalta.
Tämän hankinnan mukaisen kehitystyön kohteena ovat käännös- ja moderointiratkaisut sekä joukko palveluratkaisujen ulkoasuun, tiedon uudelleen hyödyntämiseen, aukiolotietojen tarjoamiseen ja metadatan hyödyntämiseen liittyviä ominaisuuksia.
Kehitystyön lopputuotteena syntyvät uudet palveluratkaisut tukevat Helsingin Digitalisaatio-ohjelman kaupunkilaispalveluita sekä digitaalista perustaa. Palveluratkaisut tulevat olemaan osa nykyisen toimipisterekisterin tietokokonaisuutta ja ne mahdollistavat tietojen hyödyntämisen entistä laajemmin matkailu- ja elämystalouden tarpeisiin sekä auttavat parantamaan Helsingin asemaa houkuttelevana kansainvälisenä matkailukohteena.
Suhde muihin päätöksiin
Hankintakeskus ja talous- ja suunnittelukeskus kilpailuttivat kaupungintietovaraston ja raportointijärjestelmän sovellusylläpito-, sovelluskehitys- ja koulutuspalvelut julkisista hankinnoista annetun lain mukaisesti vuonna 2013. Hankintajohtaja teki hankintapäätöksen 29.8.2013 pykälän 55 kohdalla ja oikeutti samalla hankintakeskuksen tekemään hankintaa koskevan sopimuksen. Hankintakeskus ja Affecto Finland Oy allekirjoittivat 23.9.2013 puitesopimuksen H037-13. Sopimus on voimassa määräaikaisena kolme vuotta ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Sopimuksessa todetaan, että sopimusta ei saa siirtää kolmannelle osapuolelle ilman toisen sopijapuolen kirjallista suostumusta paitsi, milloin siirto liittyy joko liikkeenluovutukseen tai jommankumman sopijapuolen Helsingin kaupunki toiminnan sisäiseen uudelleen järjestelemiseen. Affecton Finland Oy:n ja CGI Suomi Oy:n välillä tapahtui liikkeenluovutus 10/2017, joten sopimus siirtyi Helsingin kaupungin ja CGI:n väliseksi.
Puitesopimuksen (H037-13) alisopimuksena on sovittu toimipiste- ja palvelurekisterikokonaisuuden kehitystyöstä (alisopimuksen nro: 10194812). Tässä hankinta toteutetaan puitesopimuksen ja sen alisopimuksen ehdoilla. Alisopimus koskee Toimipisterekisteri-kokonaisuuden jatkokehitystä ja laajennusta tukemaan Helsingin kaupungin digitalisaatio-ohjelman toteuttamista. Alisopimuksen puitteissa on sovittu varautumisesta matkailua tukevien ominaisuuksien käyttöönottoon. Tämän hankinnan (tarjous 10276209, 2.8.2021) avulla varmistetaan toimipisterekisterin matkailua tukevien ominaisuuksien tekninen toteuttaminen sekä käyttöön ottaminen.
Päätös tullut nähtäväksi 06.08.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Marcus Kangasjärvi, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 34502