Valtuustoaloite, Sähköpotkulautojen ajonopeuden alentaminen Helsingin keskustassa

HEL 2021-008771
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 506 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Pia Pakarisen ym. valtuustoaloitteesta koskien sähköpotkulautojen ajonopeuden alentamista Helsingin keskustassa

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupalvelu on selvittänyt keinoja, joilla vaikutetaan laajasti lisääntyneen sähköpotkulautailun aiheuttamiin haasteisiin. Vaikuttavimmaksi ja tarkoituksenmukaisimmaksi kaupungilla käytössä olevaksi keinoksi tähän mennessä on todettu olevan yhteistyö ja neuvottelu operaattorien kanssa. Viime heinäkuussa käynnistettiin myös laajempi yhteistyö Liikenne- ja viestintäministeriön, potkulautayritysten, poliisin, Liikenneturvan ja kaupunkien välillä, jonka tarkoituksena on ollut syksyn 2021 aikana kehittää toimenpiteitä havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi. Lisäksi Helsingin kaupunki on ollut mukana ohjaamassa Liikenne- ja viestintäministeriön vastuulla olevaa valtakunnallista liikenneturvallisuusstrategiaa, jonka yhteydessä on tarkoitus arvioida myös mahdollisten lakimuutosten tarpeellisuutta.

Yhteistyön tuloksena heinäkuun puolesta välistä lähtien operaattoreilla on ollut käytössä yöaikainen (00-05) nopeusrajoitus 15km/h keskustan alueella. Liikenne- ja katusuunnittelupalvelu on tarkastellut HUS:n epävirallisia Meilahden yhteispäivystyksen tilastoja ja sähköpotkulautaoperaattorien suoritetietoja. Niiden mukaan heinäkuun puolenvälin jälkeen on tapahtunut oikean suuntaista kehitystä alkukesään verrattuna, mutta edelleen Meilahden päivystykseen on tullut noin 10 potilasta joka viikonloppu ja keskimäärin yli 2 potilasta päivässä. Kaupungin näkökulmasta nopeusrajoitusta ei voida siten pitää riittävänä rajoitustoimena ehkäisemään onnettomuuksia.

Uusimpien neuvottelujen tuloksena sähköpotkulautayritykset Tier, Voi ja Lime päättivät 3.9.2021 alkaen katkaista Helsingissä palvelun käytön viikonloppuöinä (klo 00-05). Kokeilu kestää vuoden 2021 loppuun, johon mennessä keskustellaan liikenneturvallisuuden varmistamisesta jatkossa. Kokeiluajalta myös kerätään tietoa, miten aikarajoitukset vaikuttavat tapaturmien määrään, kun huomioidaan myös vuoden ajasta johtuvat käyttömäärämuutokset.

Tämän lisäksi operaattorit laskevat potkulautojensa maksiminopeutta 20 km/h kaikkina aikoina koko kaupungin alueella sekä laajentavat yöllistä 15 km/h nopeusrajoitusta koskemaan viikon kaikkia öitä koko toiminta-alueella. Myös aloittelija -ajotila tuodaan palveluun siten, että ensimmäisellä ajokerralla nopeusrajoitus on 15 km/h. Kaikkien muutosten vaikutuksia seurataan syksyn ja kevään aikana: saamme edelleen tilastotietoa HUS:in tapaturmaosastolta sekä keräämme yhteistyössä operaattorien kanssa tutkimusaineistoa sähköpotkulautojen käytöstä. Arvioimme nyt voimaan tulleiden rajoitusten vaikuttavuutta kerätyn aineiston perusteella sitä, ovatko nopeusrajoitukset olleet riittäviä.

Potkulautaoperaattorit ovat olleet yhteistyöhaluisia. Viimeaikainen negatiivinen julkisuus ei välttämättä tue markkinaehtoista toimintaa. Helsingin kaupunki käyttää erityisesti neuvottelua ja yhteistyötä keinoina edistääkseen toivottuja toimenpiteitä ja korostaa operaattorien yhteisvastuuta toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi. Lisäksi hyödynnämme toimenpiteiden vaikuttavuuden arviointiin palvelusta ja terveyspalveluista saatavaa dataa. Alustatalouden mahdollistamien palveluiden kehittämisessä lakimuutokset ja kaupungin yksipuoliset määräykset toimivat huonosti. Nekin ovat kuitenkin mahdollisia, mikäli yhteistyö ei johda riittävän vaikuttaviin toimenpiteisiin. Sähköpotkulaudat ovat vakiinnuttaneet asemaansa kaupungin yhtenä liikkumisen keinona jo muutaman vuoden ajan, joten tarkoituksenmukaista on yhdessä löytää toimivia ratkaisuja, jotta operaattorit voisivat kaupunkiympäristön asettamien tavoitteiden ja haasteiden puitteissa vakiinnuttaa toimintaansa osana monipuolista liikennejärjestelmää.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Pia Pakarinen ja 19 muuta valtuutettua ovat tehneet 2.8.2021 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Sähköpotkulautojen ajonopeuden alentaminen Helsingin keskustassa

Sähköpotkulautojen ajokulttuuri on kesän aikana riistäytynyt käsistä. Laudalla seisoo usein kuskin lisäksi kyytiläinen, kypärää ei käytetä, ajetaan jalkakäytävillä, etenkin ilta-aikaan myös päihtyneenä. Useimpien sähköpotkulautojen nopeus on 25 km/h.

Holtittomasta ajosta on seurannut, että esimerkiksi Töölön tapaturma-asemalle tulee joka päivä yhdestä kolmeen sähköpotkulaudalla kolaroinutta potilasta. Yleensä kyse on 20–30 -vuotiaasta nuoresta, jolla on erilaisia murtumia ylä- ja alaraajoissa ja jopa kasvoissa, eikä aivovammoiltakaan ole vältytty. Töölön tapaturma-asemalla on arvioitu, että nopeuden alentamisella olisi selkeä vaikutus syntyvien vammojen vakavuuteen.

Ydinkeskustassa kävellen liikkuvat ovat myös vaarassa, kun sähköpotkulaudat ohittelevat jalkakäytävillä kulkevia kovalla vauhdilla molemmilta puolilta. Kadulla on voitava kävellä rauhassa lasten, koiran ja rollaattorin kanssa ilman tarvetta valita ennalta suora kulkulinja. Kieltoja ja rajoituksia on asetettu muissakin eurooppalaisissa kaupungeissa.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämmekin, että tutkittaisiin mahdollisuutta alentaa sähköpotkulautojen enimmäisnopeutta esim. 10-15 km:iin tunnissa."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 5.12.2021 mennessä.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunta 21.09.2021 § 498

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.10.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Sirje Lappalainen, liikenneinsinööri: 09 310 38134

sirje.lappalainen@hel.fi