Asiakirjapyyntö, Malmin lentoaseman jalankulku-, ja pyöräilyreitit sekä muut uudet rakenteet
Kaupunkiympäristön toimialan vastaus asiakirjapyyntöön koskien Malmin lentoaseman jalankulun ja pyöräilyn reittejä sekä muita uusia rakenteita
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti todeta, että tietopyytäjän pyytämiä julkisia asiakirjoja ei voida luovuttaa, koska kaupungilla ei ole hallussa kyseessä olevia asiakirjoja.
Alkuperäiseen tietopyyntöön (HEL 2021-005672) 7.5.2021 ja siihen liittyviin täydennyksiin on vastattu 20.5.2021, 7.6.2021, 14.6.2021 sekä 22.6.2021. Kaikki vastausajankohtina saatavilla ollut julkinen materiaali on tuolloin toimitettu tietopyytäjälle. Osa materiaalista ei ole vielä vastausajankohtina ollut saatavissa ja se on luvattu toimittaa myöhemmin.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt saada jalankulun ja pyöräilyn reiteistä sekä muista uusista rakenteista kaupunginmuseolta ja museovirastolta pyydetyt lausunnot. Lausuntoja ei ole pyydetty kaupunginmuseolta eikä museovirastolta. Toimintojen rakentamisen yhteydessä ei kajota alueen olemassa oleviin rakennuksiin eikä muinaismuistoihin. Uudenmaan ELY-keskus on antanut lausunnon rakentamistoimenpiteistä alueelle asetetun vaarantamiskiellon osalta. ELY-keskuksen lausunto on toimitettu tietopyytäjälle 22.6.2021.
Rakentamistoimenpiteet sijoittuvat nykyisille niitty- ja nurmipintaisille alueille ja osittain olemassa olevien huoltoreittien pohjille. Toiminnot on tarkoitettu tilapäisiksi ja tullaan poistamaan tai siirtämään alueelta tarvittaessa. Tarvittaessa alueet on maisemoitavissa nykyisen kaltaisiksi.
Julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisen on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Koska kaupungilla ei ole hallussa pyydettyjä asiakirjoja, ei asiakirjoja voida luovuttaa tietopyytäjälle.
Päätös tullut nähtäväksi 12.08.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Anni Tirri, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38335