Hankinta, kone- ja kalustonseurantapalvelu, Rakentamispalveluliikelaitos Stara
Kone- ja kalustonseurantapalvelun hankinta, Stara
Päätös
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan tekemään sopimuksen kone- ja kalustonseurantapalvelun hankinnasta GSGroup Finland Oy:ltä. Hankinnan arvo tarjouksen vertailuhinnan mukaan on 142 992,00 euroa (Alv 0%).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Pöytäkirjanote tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.
Päätöksen perustelut
Hankinnan tausta
Stara on kilpailuttanut vuonna 2019 tiedonkeruun- ja tuotannonohjauksen digitalisoinnin palveluhankinnan (HEL 2019-004184), joka toteutetaan allianssimallilla. Allianssissa toteutettavia tuotannon digitalisointiin liittyviä tarpeita voidaan hankkia myös allianssiin nähden kolmansilta osapuolilta allianssissa päätetyin edellytyksin. Allianssin johtoryhmä on hyväksynyt 3.8.2021 pidetyssä kokouksessa tarjousvertailussa eniten pisteitä saaneen GSGroup Finland Oy:n palvelun toimittajaksi.
Ajoneuvokaluston seurannassa otetaan käyttöön GPS-paikannus. Ajoneuvojen liikkeestä ja ajoluokista (esim. auraus tai hiekoitus) talletetaan GPS-sijaintitietoa pilvipalveluun. Palvelun karttanäkymästä nähdään visuaalisesti kaluston sijainnin, ajoreittien ja työtehtävien tiedot. Ratkaisun myötä esimiehillä (työnohjaus) on käytössään ajantasaista tietoa työajoista, työkohteista ja -tehtävistä, ajoneuvoista sekä niiden käytöstä. Tämä tehostaa töiden suunnittelua sekä kustannusten ja laadun seurantaa. Palvelun käyttöönotto ja tuotanto sekä tietoarkkitehtuurin mukainen jatkokehittäminen toteutetaan allianssikumppaneiden ja GSGroup Finland Oy:n kesken
Päätöksen perustelut
Tarjoukset pyydettiin GSGroup Finland Oy:ltä, Kiho Oy:ltä ja Protieto Oy:ltä, joista GSGroup Finland Oy ja Kiho Oy jättivät tarjouksensa määräaikaan 21.6.2021 mennessä. Tarjousten vertailussa huomioitiin seuraavat osa-alueet: hinta, palvelulle asetettujen vaatimusten täyttyminen, ratkaisun ja palvelun kokonaissoveltuvuus sekä käytettävyys loppukäyttäjälle. Hinnan osuus vertailussa oli enintään 30 pistettä ja yhteispistemäärä enintään 100 pistettä. Tarjousten vertailusta tehty yhteenveto on päätöksen liitteenä. Tarjouspyynnön mukaisesti voittaneen tarjoajan tilaajavastuuta koskevat vaatimukset on tarkistettu Vastuu Group Oy:n Luotettava Kumppani-palvelusta.
Päätös tullut nähtäväksi 19.08.2021
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 29021