Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 26.8.2021 § 5

HEL 2021-009634
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 210 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen rakenneyksikön päällikön päätöksestä 26.8.2021 § 5 hylätä jatkoaikahakemus pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi, Tuomarinkylä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen rakenneyksikön päällikön lupapäätöksestä 26.8.2021 (§ 5), jolla on hylätty jatkoaikahakemus pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi tontilla **********

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon. Päätös pannaan julki ilmoitustaululle samana päivänä kuin ympäristö- ja lupajaoston pöytäkirja asetetaan nähtäville kaupungin verkkosivuilla.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 143 §:n mukaan rakennustyö on saatettava loppuun viiden vuoden kuluessa. Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi pidentää määräaikoja työn loppuunsaattamiseksi enintään kolmella vuodella kerrallaan.

********** on vuonna 2006 myönnetty rakennuslupa kaksikerroksisen omakotitalon, kellarin ja aidan rakentamiseen. Rakennustyö olisi rakennusluvan mukaan tullut saattaa loppuun vuonna 2011. Määräaikaa työn loppuunsaattamiseksi on pidennetty jatkoluvilla yhteensä neljä kertaa. Päätöksellä 35-2938-19-AJ jatkoaikaa rakennustyön loppuunsaattamiseksi myönnettiin 31.12.2020 saakka.

********** on 9.12.2020 hakenut jatkoaikaa pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi vuoden 2022 loppuun saakka. Hakija on vedonnut muun muassa siihen, että koronapandemian vuoksi työt eivät ole edenneet suunnitellulla tavalla.

Tarkastusinsinööri on käynyt paikanpäällä arvioimassa hankkeen yleistilannetta viimeksi 13.9.2019 ja 25.2.2021. Viimeisen paikallakäynnin aikaan on ollut kesken toisen kerroksen ulkoseinä ja ensimmäisen kerroksen väliseinä. Kellarissa on ollut vesilammikoita.

Maankäyttö- ja rakennuslain 143 §:n sanamuoto antaa kunnalle harkinnanvaraa määräaikojen pidentämiseen. Helsingin rakennusvalvonnassa on lähtökohtaisesti katsottu, että 10 vuotta riittää pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi. Rakennuslupa on myönnetty ********** 31.10.2006 eli lähes 15 vuotta sitten. Rakennustyö on todettu aloitetuksi 27.6.2008 eli rakennustyö on ollut käynnissä yli 13 vuotta. Pandemiasta huolimatta rakentaminen on Helsingissä jatkunut normaalisti. Näin ollen voidaan katsoa, että hakijalla on ollut riittävästi aikaa rakennustyön loppuunsaattamiseksi eikä jatkoaikaa enää myönnetä.

Mikäli oikaisuvaatimus hylätään, ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään erillisenä päätösasiana päätettäväksi velvoitteen asettaminen hakijalle rakennustyön loppuunsaattamiseksi sakon uhalla vuoden 2022 loppuun mennessä, jotta rakennustyö ei enää kohtuuttomasti pitkity. Hakijalla olisi näin ollen vielä aikaa saattaa rakennustyö loppuun siinä ajassa, mitä hän oli jatkoaikahakemuksessaan esittänyt.

Oikaisuvaatimuksen alainen päätös

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen rakenneyksikön päällikkö on päätöksellään 26.8.2021 (§ 5) hylännyt jatkoaikahakemuksen pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi tontilla **********

Rakennuslupa 35-1960-06-A pientalon rakentamiseksi on myönnetty 31.10.2006.

Rakentaminen on hakijan ilmoituksen mukaan viivästynyt ja tulee viivästymään Korona-epidemian vuoksi. Rakennusluvan voimassaoloaikaa on jatkettu aiemmin luvilla 35-3420-11-AJ, 35-3389-14-AJ, 35 2947-17-AJ ja 35-2938-19-AJ. Viimeisimmän jatkoluvan mukaan rakennustyöt olisi tullut saattaa loppuun 31.12.2020 mennessä.

Rakennusvalvontarekisterin mukaan työt on todettu aloitetuksi pohjakatselmuksen yhteydessä 27.6.2008. Ensimmäinen rakennekatselmus on pidetty 16.11.2009 ja osittainen sijaintikatselmus 9.9.2014. Muita varsinaisia katselmuksia ei ole kirjattu rakennusvalvonnan rekisteriin. Tarkastusinsinööri on käynyt paikanpäällä arvioimassa hankkeen yleistilannetta 13.9.2019 ja 25.02.2021. Tilannearvio on, että työt eivät ole juurikaan edistyneet paikallakäyntien välisenä aikana. Rakennusvalvonta katsoo, että hakijalla on ollut riittävästi aikaa rakennustöiden loppuunsaattamiseen.

Oikaisuvaatimus

********** vaatii oikaisua päätökseen, jolla on hylätty jatkoaikahakemus pientalon rakennustyön loppuunsaattamiseksi tontilla seuraavasti.

Pyydän, että rakennusluvan 35-1960-06-A voimassaolo- ja pidentämishakemuksen hylkäämispäätös perutaan ja jatkoaika rakennusluvalle myönnetään.

Pandemia esti hyväksytyn rakentamisaikataulun toteutumisen

Hylkäämispäätös perustuu tarkastusinsinöörin käynteihin 13.9.2019 ja 25.2.2021 ja tilannearvioon, että työt eivät ole juurikaan edistyneet paikallakäyntien välisenä aikana. Tämä ajanjakso oli pääosin korona-pandemian aikaa. Siksi emme voineet siirtyä työn teettämiseen urakalla, niin kuin oli tarkoitus. Sehän olisi merkinnyt, että työmaalle olisi tullut ulkopuolisia työntekijöitä. Tämä on osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi. Lehtitietojen mukaan on Helsingissä jopa jouduttu sulkemaan rakennustyömaita koronatartuntojen takia. Tähän asti toiminta on ollut hartiapankkirakentamista ja työmaalla on ollut vain perheenjäseniä. Korona-tautihan on erityisen vaarallinen iäkkäille, tässä tapauksessa vastaavalle mestarille. Mielestäni ei ole kohtuullista, että meistä täysin riippumaton seikka, pandemia, joka on hidastanut rakennustyön etenemistä, estäisi jatkoajan myöntämisen. Eihän ********** mainitsema kirjoittamaton sääntö jatkoaikojen maksimilukumäärästä voi koskea tällaista force majeure -tilannetta.

Edellisen jatkoaikahakemuksen, josta päätettiin 19.12.2019, yhteydessä neuvottelin silloisen rakenneyksikön päällikön ********** kanssa. Keskustelun perusteella laadin aikataulun rakennustöiden loppuun saattamisesta vuoden 2020 aikana (liite 1). ********** hyväksyi aikataulun ja myönsi jatkoaikaa vuoden 2020 loppuun. Aikataulu perustui työn teettämiseen osaurakoilla. Selvän urakkarajan aikaansaamiseksi oli kuitenkin tehtävä jonkin verran töitä vuoden 2020 alussa. Korona-pandemian alkaminen maaliskuussa esti kuitenkin aikataulun toteutumisen.

Rakennustyön edistyminen

Tarkastusinsinöörin käyntien välisenä aikana valettiin betonia 13 m3 seiniin, joista suurin osa on kuorikivivaluharkkoseiniä. Mielestäni ei voi sanoa, että hartiapankkirakentajan työ ei olisi juurikaan edistynyt. Jaksoon sisältyy myös kuorikiviharkkoihin siirtymisen vaihe, joka hidasti työtä. Lisäksi jaksossa on kaksi talvikautta. Pakkasella emme tehneet valutöitä. Tällä hetkellä on edellisen lisäksi valettu 27 m3 betonia mm. yli puolet yläpohjan laatasta.

Hartiapankkirakentaminen

Poikani rakentaa taloa omalle perheelleen hartiapankkirakentamisena. Aikaisemmin kaupunki (kiinteistövirasto) jopa pyrki pitkään suosimaan hartiapankkirakentamista.

Rakennustyössä on siirrytty Lammin uusien kuorikiviharkkojen käyttöön. Niillä saadaan aikaan lähes samanlainen seinä kuin alkuperäisellä paikallavalumenetelmällä, jolla kellarikerros on tehty. Nyt, kun valuharkkojen asennustyöstä on kokemusta, on todettava, että työ sisältää paljon vaiheita, joissa tulee helposti virheitä. Niiden syntymistä on mahdotonta estää, jos työn teettää ulkopuolisella urakoitsijalla. Esimerkiksi näin mahdollisesti syntyviä lämpövuotopisteitä ei voi korjata jälkeen päin.

Tarkoitus on rakentaa kestävästi kaikilla kriteereillä. Tämä voidaan tässä tapauksessa saada aikaan hartiapankkirakentamisella.

Rakennekatselmuksia on työmaalla tehty vähän, koska en ole halunnut vaivata rakennusvalvontaa tarpeettomasti.

Näkyvyys ympäristöön

Pakkokeinoihin siirtyminen on tietenkin ymmärrettävää tapauksessa, jossa rakennustyö on näkyvällä paikalla. Poikani työmaa on kuitenkin tontin takaosassa ympäristön katseilta suojassa. Suurin osa käytetystä rakennusajasta on ollut maanpintatason alapuolisia kellarin runkotöitä, joiden näkyvyys ympäristöön on ollut lähes olematon. Edelliseen jatkoaikahakemukseen kuului naapurien kuuleminen. Kahdeksasta naapurista vain yhdellä oli huomauttamista. Mahdollisesti siksi, että kysely tehtiin talvella, kun lehdet olivat pudonneet ja yhden asunnon parkkipaikalta näki työmaalle.

Päätökseen sisältyvä uhkaus rakennuksen purkamisesta tuntuu erityisen pahalta ja suorastaan vaarantaa terveyden. Rakennuksen runkoon on tähän mennessä valettu betonia 120 m3. Runkovalua on vielä tekemättä noin 30 m3. Paikalla olleen metsikön ennallistaminen veisi 100 vuotta.

Naapurin kommentti

Naapuri on toimittanut rakennusvalvonnalle kirjelmän koskien jatkoaikahakemuksen hyväksymistä. Naapuri ei puolla jatkoajan myöntämistä.

Hakijalle on varattu mahdollisuus lausua naapurin kirjelmästä. Hakija on toimittanut lausuman koskien naapurin kirjelmää.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 143 §
Luvan voimassaolo ja jatkaminen

Jollei rakennustyötä ole aloitettu kolmessa vuodessa tai saatettu loppuun viiden vuoden kuluessa, lupa on rauennut. Muuta toimenpidettä koskeva lupa tai viranomaishyväksyntä on rauennut, jollei toimenpidettä ole suoritettu kolmen vuoden kuluessa. Määräajat alkavat luvan tai hyväksynnän lainvoimaiseksi tulosta. Purkamisluvan voimassaoloaikaa laskettaessa ei oteta huomioon sitä aikaa, jolloin alueella on rakennussuojelulain 9 §:n mukainen toimenpidekielto.

Kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi pidentää luvan tai hyväksynnän voimassaoloa työn aloittamista varten enintään kahdella vuodella, jos oikeudelliset edellytykset rakentamiseen tai muuhun toimenpiteeseen ovat edelleen voimassa. Työn loppuunsaattamista varten määräaikoja voidaan pidentää enintään kolmella vuodella kerrallaan.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 187 §
Oikaisuvaatimus

Viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti viranhaltijalle 14 päivän kuluessa päätöksen antamisesta. Päätökseen on liitettävä ohjeet oikaisuvaatimuksen tekemisestä. Vaatimus on viipymättä otettava asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.10.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Pia Isojärvi, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 37521

pia.isojarvi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Jatkolupa 35-2155-21-AJ
2. Oikaisuvaatimus, postitse, 2.9.2021
3. Oikaisuvaatimus, liite 1
4. Oikaisuvaatimus liite 2, valokuva
5. Rakennuslupa 35-1960-06-A
6. Jatkolupa 35-2938-19-AJ
7. Jatkolupa 35-2947-17-AJ
8. Jatkolupa 35-3389-14-AJ
9. Jatkolupa 35-3420-11-AJ
10. Paikallakäynti 25.2.2021
11. Paikallakäynti 13.9.2019
12. Valokuvia
13. Naapurin kommentti
14. Hakijan vastaus naapurin kirjelmään
15. Lisäys vastaukseen naapurin kirjelmään

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.