Katusuunnitelma, Pasilankatu, Pasilansilta, Veturitie, Pasila, numero 31528/1

HEL 2021-009815
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 688 §

Pasilankatu välillä Pasilansilta–Veturitie, katusuunnitelman hyväksyminen, Pasila

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat projektinjohtaja Eino Kattilakoski ja liikenneinsinööri Aleksi Räisänen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Otso Kivekäs: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä Pasilankadun välillä Pasilansilta−Veturitie katusuunnitelman nro 31528/1.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Sulje

Lähtökohdat ja tavoitteet

Pasilankatu on nykyinen alueellinen kokoojakatu, jolle rakennetaan raitiotie, raitio- ja bussiliikenteen yhteiskäyttöpysäkit ja yksisuuntaiset pyöräliikennejärjestelyt. Kadun varrella on liikekiinteistöjä ja puistoalue.

Katusuunnitelma sopeutuu voimassaoleviin asemakaavoihin nro 7850 (vahvistunut 9.4.1979), nro 12230 (tullut voimaan 23.1.2015) ja nro 12261 (tullut voimaan 6.3.2015). Kadun itäreunan jalkakäytävä ja pyörätie sijoittuvat osittain puistoalueelle. Jalkakäytävän ja pyörätien sijoittaminen puistoalueelle johtuu kadulle tulevan raitiotieyhteyden ja sen pysäkkien vaatimasta tilantarpeesta. Nykyiselle puistoalueelle on valmisteilla asemakaavamuutos, jonka yhteydessä jalankulun ja pyöräilyn tilantarve huomioidaan. Liikennesuunnittelu on tehty hankkeen katusuunnittelun yhteydessä Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupalvelussa laaditun liikennesuunnitelmaluonnoksen perusteella.

Kadun rakentaminen mahdollistaa Kalasatamasta Pasilaan -raitiotien liikennöinnin.

Suunnitelma

Pasilankatu välillä Pasilansilta−Veturitie suunnitelmapiirustus nro 31528/1 (liite 2)

Pasilankatu on alueellinen kokoojakatu. Katualueen keskelle rakennetaan raitiotie, joka liittyy Pasilansillan ja Palkkatilanportin liittymissä olemassa oleviin raitiotiejärjestelyihin. Välillä Pasilansilta – Palkkatilanportti bussi- ja raitioliikenne erotellaan joukkoliikennekaistoille ja kadulle rakennetaan bussi- ja raitioliikenteen yhteiskäyttöpysäkit. Kadulle rakennetaan yksisuuntaiset pyöräliikennejärjestelyt ja kadun jalkakäytävät uusitaan. Kadun itäreunan pyörätie ja jalkakäytävä erotellaan kolmitasoratkaisuksi.

Moottoriajoneuvoliikenteen kaistajärjestelyt muuttuvat ja liittymien liikennevalo-ohjaukseen tehdään muutoksia.

Nykyistä puustoa säilytetään kadun eteläpäässä. Uusia puita istutetaan pysäkkien odotustiloihin.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31528/1 (liite 1)

Katu sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat: Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy.

Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Liikennesuunnitelmaluonnoksen esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 25.3.2021 etäyhteyden (Teams Live Event) välityksellä koronatilanteesta johtuen.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut esillä Helsingin kaupungin internetsivuilla 23.6.−6.7.2021 välisen ajan. Esillä olosta tiedotettiin kirjeellä kadun varren kiinteistöjen omistajia ja haltijoita sekä kaupunginosayhdistyksiä ja paikallislehtiä.

Asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 3.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 29.9.–12.10.2021 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmasta on jätetty kaksi muistutusta.

Muistutusten käsittely on esitetty erillisessä liitteessä 4.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 5 400 000 euroa (alv. 0 %), josta Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus on noin 2 400 000 euroa (300 euroa/m²) ja Helsingin kaupungin liikennelaitoksen osuus on noin 3 000 000 euroa.

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 35 000 euroa (alv. 0 %).

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2021 alkaen.

KYMP:n osuus hankkeesta rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 02 05 Projektialueiden kadut, kaupunginhallituksen käytettäväksi, Pasila

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 41 §, 42 §, 43 §

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 mom. 11 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.12.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Eino Kattilakoski, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 32657

eino.kattilakoski@hel.fi