Vahingonkorvaus, autovaurio, 18.8.2021, Sahaajankatu Autopesucenterin edusta

HEL 2021-010131
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 210

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 10.9.2021 esittänyt kaupungille 2 551,52 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen ajoneuvon korjauskuluista. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 18.8.2021 kello 16.56 ajettaessa ajoradalle kaatuneen työmaamerkin yli osoitteessa Sahaajankatu.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen asfalttiurakoista vastaavalta taholta. Kaupungin urakoima päällystystyö Roihuvuoren alueella on tuolloin ollut päättynyt ja siihen liittyvät liikennejärjestelyt ja merkit on poistettu aliurakoitsijan toimesta jo 9.8.2021. Siitä, kenen asettama kaatunut liikennemerkki on ollut, ei kaupungilla ole tietoa. Ilmoituksen jälkeen tehdyssä tarkastuksessa on huomattu, että merkki oli poistettu tuntemattoman tahon toimesta.

Koska kyseessä on työmaamerkki, on selvitys pyydetty myös kaupunkiympäristön toimialan alueiden käyttö- ja valvonta-yksikön tarkastajalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkoalueella ei ole ollut muita kaupungin omia työmaita käynnissä, kuin aiemmin mainittu asfalttiurakka. Alueella on kevään ja kesän aikana toiminut useita eri työmaita, mutta vahingon tapahtuma-aikaan vahinkopaikan läheisyydessä ei ole toiminut sellaista luvallista työmaata, jolla olisi kaupungin tiedon mukaan ollut asetettuna merkki kyseisessä kohdassa. Luvan saaneet työmaat ohjeistetaan liikennesuunnitelmien ja liikennemerkkien asettelussa lupaa myönnettäessä. Siitä, kenen toimesta merkki on paikalleen asetettu ja haettu pois, ei kaupungilla ole tietoa.

Lähtökohtaisesti katujen ja yleisten alueiden kunnossapidosta vastaa kaupunki. Kaupungin alueella on kuitenkin useita eri toimijoita, jotka pääsääntöisesti vastaavat omasta toiminnastaan. Esimerkiksi työmaa-alueilla sattuneet vahingot ovat urakoitsijan käsiteltäviä. Vaikka kaupungilla on valvontavelvollisuus alueillaan, ei paikalleen asennettuja liikennemerkkejä voida poistaa paikoiltaan ilman perusteltua syytä. Tarkastajat havainnoivat alueillaan tapahtuvaa toimintaa ja ovat aina sen ollessa tarpeen ja mahdollista, yhteydessä työmaiden edustajiin.

Vahinko on tapahtunut kesäiseen aikaan, jolloin sää- ja keliolosuhteet eivät estä paikalleen sijoitettujen, erilaisten katurakenteiden ja merkkien havainnointia katualueilla.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Yleisen alueen kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Kadun kunnossapitäjä vapautuu vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Vaikka kaduille sijoitetut erilaiset rakenteet olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Kaupungille ei ole tullut muita ilmoituksia kaatuneesta työmaamerkistä. Siitä, minkä tahon toimesta vahingon aiheuttanut merkki on paikalleen asetettu tai haettu pois, ei kaupungilla ole tietoa.

Vaikka kaupunki on lähtökohtaisesti vastuussa katujen kunnossa- ja puhtaanapidosta, tieliikennelain mukaan vastuu tiellä olevan esineen poistamisesta on myös tienkäyttäjillä. Tieliikennelain mukaan tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä. Jos tielle on joutunut este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen. Tässä tapauksessa ei ilmoituksia kaatuneesta liikennemerkistä ole tehty vahingon tapahtuma-aikaan. Edellä kuvatut tieliikennelain velvoitteet ovat koskeneet myös muita esteen ohi ajaneita.

Edellä esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki katsoo, ettei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 12 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 31.12.2020 § 53

Päätös tullut nähtäväksi 15.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö