Määräys, huollon tarpeen selvittäminen, HelppiSeniorin Eteläinen asiakasohjausyksikkö, sosiaalityöntekijä

HEL 2021-010137
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 179
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Määräys sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut- palvelukokonaisuuden HelppiSeniorin eteläisen asiakasohjauksen sosiaalityöntekijälle oikeudesta päästä henkilön asuntoon huollon tarpeen selvittämiseksi

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut-kokonaisuuden HelppiSeniorin etelän asiakasohjausyksikön sosiaalityöntekijä ********** on sosiaalihuoltolain (710/1982) 41 §:ssä säädetyin edellytyksin oikeus päästä huollon tarpeessa olevan henkilön asuntoon tai muuhun olinpaikkaan sekä oikeus tässä tarkoituksessa pyytää tarvittaessa virka-apua poliisiviranomaiselta.

Määräys päättyy, kun määräyksen kohteena olevan henkilön tässä päätöksessä mainittu virkasuhde päättyy, ellei määräystä peruta päätöksellä aiemmin.

Samalla toimialajohtaja kehotti HelppiSeniorin eteläistä asiakasohjausyksikköä päivittämään luettelon sosiaalityöntekijöistä, joilla on oikeus huollon tarpeen arviointiin.

Päätöksen perustelut

Sosiaalihuoltolain 41 §:n 1 momentin mukaan sosiaalityöntekijällä on oikeus päästä henkilön asuntoon tai muuhun olinpaikkaan, jos tämä on sosiaalihuollon ilmeisessä tarpeessa ja hänen etunsa vaatii sitä välttämättä terveyden, kehityksen tai turvallisuuden vakavan vaarantumisen vuoksi eikä henkilön sosiaalihuollon tarve muutoin ole selvitettävissä.

Määräyksen sosiaalityöntekijälle edellä mainituin perustein henkilön asuntoon tai muuhun olinpaikkaan pääsemiseksi antaa sosiaalihuoltolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen määräämä johtava sosiaalihuollon viranhaltija.

Hallintosäännön 5 luvun 9 §:n mukaan sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja johtaa sosiaali- ja terveystoimialan toimintaa ja hallintoa.

Sosiaalihuoltolain 41 §:n 2 momentin mukaan jos asuntoon tai olinpaikkaan pääseminen estetään, sosiaalityöntekijän tulee pyytää sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 22 §:n 1 momentissa tarkoitettua virka-apua poliisiviranomaiselta.

Päätös tullut nähtäväksi 08.10.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Nina Jokela, asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23316

nina.jokela@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja