Hankinta, siltojen ja taitorakenteiden ylläpitourakka 2022-2023, kaupunkiympäristön toimiala
Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka KYMP/RYA 2022−2023
Päätös
Tekninen johtaja päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
Harpa Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia yrityksen toimialapätevyyden osalta.
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa omaisuudenhallintayksikön yksikön päällikön tekemään urakkasopimuksen Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka KYMP/RYA 2022−2023 töistä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen A. Kupsu Oy:n kanssa urakoitsijan tarjouksen mukaisilla veloitusperusteilla. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo sopimuskaudella on 1 600 000 euroa (alv 0 %).
Sopimusta voidaan jatkaa sen päättymisen jälkeen vielä yhden vuoden optiokaudeksi. Optiokauden käytöstä tekninen johtaja päättää erikseen. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 2 400 000 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Yleistä
Urakka sisältää pääasiassa siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitoon liittyviä töitä. Työt aloitetaan olosuhteiden salliessa keväällä 2022 ja työt valmistuvat tarjouspyynnön mukaisesti vuoden 2023 loppuun mennessä. Urakassa on varauduttu mahdolliseen vuoden mittaiseen optiokauteen.
Kohteet ovat pieniä ja osa selviää urakan aikana mm. vuosittain tehtävissä siltojen tarkastuksissa. Urakassa on tarkoitus tehdä myös muiden katu- ja puistoalueilla sijaitsevien rakenteiden kuten portaiden, tuki- ja rantamuurien jne. korjauksia.
Työt on tarkoitus toteuttaa yksikköhintaurakkana. Tehtävät, joille ei ole sovittua yksikköhintaa, toteutetaan omakustannehintaan.
Tarjouspyyntömenettely ja urakkatarjoukset
Kysymyksessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä rakennusurakkahankinta. Avoimeen hankintamenettelyyn perustuva hankintailmoitus ”Siltojen ja taitorakenteiden kunnossapitourakka KYMP/RYA 2022−2023” julkaistiin sähköisessä julkisten hankintojen ilmoituskanava Hilmassa 30.9.2021. Tarjouspyyntöaineisto oli saatavilla sähköisen kilpailutusjärjestelmän kautta. Tarjouspyyntöä täydennettiin saapuneiden kysymysten pohjalta 15.10.2021.
Määräaikaan 28.10.2021 kello 13.30 mennessä saatiin tarjoukset seuraavilta yrityksiltä:
- A. Kupsu Oy
- Destia Oy
- Harpa Oy
- MPV-Infrarakenne Oy
Urakoitsijan valintaperusteena oli tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun 60 %.
Soveltuvuusvaatimusten täyttäminen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että Harpa Oy ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia toimialapätevyyden osalta.
Muut saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Laadun arviointi
Hankintayksikkö pisteytti saadut tarjoukset tarjouspyynnössä asetettujen laadunarviointikriteerien perusteella.
Laatuarviointi perustui urakkaan valittavan vastaavan työnjohtajan kokemukseen samantyylisistä hankkeista. Laatuarvioinnissa annetut pisteet muunnettiin siten, että parhaat pisteet saaneelle tarjoajalle annettiin 60 pistettä ja muille saatujen pisteiden suhteessa. Laatuarvioinnin tarkemmat vertailuperusteet on esitetty tarjouspyynnössä. Laatuarvioinnin pisteet on esitetty arviointipöytäkirjassa.
Laadun vertailupisteet jakautuivat seuraavasti:
A. Kupsu Oy | 60,00 |
Destia Oy | 54,50 |
MPV-Infrarakenne Oy | 48,26 |
Hinta
Tarjouspyynnön mukana toimitettiin erillinen tarjoushintalomake, jossa oli lueteltu urakkaan kuuluvat yksikköhintaiset työt. Jokainen yksikköhintainen työsuorite sisälsi hankintayksikön antamat määrät, jotka perustuvat aiempien urakoiden toteumiin. Tarjoajat antoivat kullekin työsuoritteelle oman yksikköhintansa. Määristä ja urakoitsijoiden antamista yksikköhinnoista muodostettiin vertailuhinta urakoitsijoiden pisteytystä varten. Urakoitsijan tarjouskaavakkeeseen laskemaa vertailuhintaa käytetiin vain tarjoajien vertailuun, mutta kutakin yksikköhintaa käytetään urakan aikana maksuperusteena.
Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja sai 40 pistettä ja muut tarjoajat tätä heikommat pisteet vertailuhintojen suhteessa.
Hinnan vertailupisteet jakautuivat seuraavasti:
MPV-Infrarakenne Oy | 40,00 |
Destia Oy | 39,41 |
A. Kupsu Oy | 39,40 |
Sopimuskumppanin valinta
Tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta kuvaavat vertailupisteet on esitetty oheisessa taulukossa paremmuusjärjestyksessä. Yksityiskohtaisemmat laatu- ja hintapisteytyksen vertailutaulukot on esitetty laatuarviointipöytäkirjassa.
A. Kupsu Oy | 99,40 |
Destia Oy | 93,91 |
MPV-Infrarakenne Oy | 88,26 |
Urakan rahoitus
Hankinnan arvioitu arvo on sopimuskaudella 2022−2023 noin 800 000 euroa vuodessa (alv 0 %). Hankinnan arvioitu arvo mahdollinen yhden vuoden optiokausi mukaan lukien on yhteensä noin 2 400 000 euroa (alv 0 %).
Työt rahoitetaan siltojen kunnossapitoon varatuilla käyttötalousmäärärahoilla. Suurempia kohteita voidaan rahoittaa myös korjaustyön luonne huomioiden siltojen peruskorjaukseen varatuilla investointimäärärahoilla.
Päätös tullut nähtäväksi 23.11.2021
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Eero Sihvonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39448