Hankinta, yleissuunnitelma, Itäbaana, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, Itäbaanan yleissuunnitelma
Päätös
Yksikön päällikkö hyväksyi Ramboll Finland Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti tehdä Ramboll Finland Oy:n kanssa sopimuksen koskien Itäbaanan yleissuunnitelmaa. Hankinnan arvioitu kokonaishinta ilman arvonlisäveroa on 84 375 euroa.
Yksikön päällikkö päätti hylätä WSP Finland Oy:n ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.
Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Hankinnan kohteena on Itäbaanan yleissuunnitelma.
Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisesti kansallisena hankintana ja avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin sekä Hilma-ilmoituskanavassa (www.hankintailmoitukset.fi) 9.11.2021 että Helsingin kaupungin Tarjouspalvelu - portaalissa, josta tarjouspyyntömateriaali oli sähköisesti saatavilla.
Saadut tarjoukset
Asetettuun määräaikaan 7.12.2021 klo 12.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: AFRY Finland Oy, FCG Finnish Consulting Group Oy, Ramboll Finland Oy ja WSP Finland Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi
Tarjoajien soveltuvuutta sekä tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä.
Tarjouspyynnön kohdan ”Soveltuvuusvaatimukset” alakohdan "Tarjoajan tekninen suorituskyky" mukaan työryhmään nimetyille henkilöille asetetut vähimmäisvaatimukset käyvät ilmi tarjouspyynnön liitteestä 2 Työryhmän vähimmäisvaatimukset.
Tarjouspyynnön liitteen 2 Työryhmän vähimmäisvaatimukset mukaan työryhmään tulee nimetä avainhenkilö jokaiselle liitteessä 2 Työryhmän vähimmäisvaatimukset esitetylle osa-alueelle. Sama henkilö voi olla enintään kahden (2) osa-alueen avainhenkilö. Lisäksi liitteessä 2 Työryhmän vähimmäisvaatimukset on kuvattu nimetylle avainhenkilölle asetetut vähimmäisvaatimukset seuraavasti: "Avainhenkilöillä tulee olla korkeakoulututkinto ja referenssinä tulee esittää kokemusta vähintään kolmesta (3) ja enintään viidestä (5) projektista, joissa henkilö on tehnyt osa-alueeseen ja vähintään yhteen sen sisältämään osaamisalueeseen liittyviä tehtäviä. Referenssiksi hyväksytään projekti, joka on aloitettu aikaisintaan 1.11.2016. Esitettyjen töiden tulee olla valmiita töitä."
FCG Finnish Consulting Group Oy ei ole nimennyt osa-alueelle 6 Vaikutusten arviointi tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti avainhenkilöä. Tarjoajan tarjouksessa esitetyistä henkilöistä ei myöskään kukaan täytä osa-alueen 6 avainhenkilölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
WSP Finland Oy on nimennyt osa-alueelle 3 Katu- ja puistosuunnittelu ja osa-alueelle 5 Voimalinjasuunnittelu vaaditut avainhenkilöt. Kummallekin avainhenkilölle on esitetty viisi (5) referenssiä. Esitetyistä referensseistä kummallakin kolme (3) ovat keskeneräisiä. Osa-alueille 3 ja 5 nimettyjen avainhenkilöiden esitetyt referenssit eivät siten täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta koska esitettyjen töiden tulee olla valmiita töitä.
Edellä mainituilla perusteilla WSP Finland Oy:n ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön mukaisia ja ne suljetaan tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Muut tarjoajat täyttävät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja tarjoajien valinta
Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:
- Hinta, painoarvo 30 %
- Laatu, painoarvo 70 %
Soveltuvuusvaatimukset täyttävistä ja tarjouspyynnön mukaisista tarjouksista valitaan kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, mikä tarkoittaa, että hinnan vertailupisteet ja laadun vertailupisteet lasketaan yhteen ja voittajaksi valitaan eniten pisteitä saanut tarjous.
HINTA, maksimissaan 30 pistettä
Hinnan vertailupisteet eri tarjoajien välillä lasketaan siten, että tarjoaja, jonka kokonaishinta on alin, saa täydet pisteet ja muut suhteessa tähän kaavalla:
pienin annettu kokonaishinta
----------------------------------------- x 30
tarjottu kokonaishinta
Hinnan vertailupisteet lasketaan kahden desimaalin tarkkuudella.
LAATU, maksimissaan yhteensä 70 pistettä
Laatutekijät ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailuperusteet.
Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet sekä laadun sanalliset arviot käyvät ilmi päätöksen liitteestä Vertailutaulukko.
Liitteenä olevan tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Ramboll Finland Oy.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaisesti yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 24.01.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jenni Huovinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37461