Kokoonpano, koulujen johtokunnat 2021-2024, Kasko Sves

HEL 2021-010460
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 22 §

Valet av direktioner för grundskolorna och gymnasierna för mandatperioden 1.10.2021–30.9.2025

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto

Beslut

Svenska sektionen beslutade välja ledamöter, personliga ersättare, ordförande och vice ordförande i direktionerna för Helsingfors stads svenska grundskolor och gymnasier för mandatperioden 1.10.2021–30.9.2025 enligt bilagan.

Elev- och studerandekårerna utser sina representanter, vilka direktionen sedan vid sitt första sammanträde ger rätt att närvara och yttra sig vid sammanträdena.

Behandling

Föredragande ändrade sitt förslag så att tryckfelet i rubriken, besluts-
texten och bilagans rubrik korrigeras. Årtalet ska vara 2025, inte 2024.

Svenska sektionen väljer ledamöter, personliga ersättare, ordförande och vice ordförande i direktionerna för Helsingfors stads svenska grundskolor och gymnasier för mandatperioden 1.10.2021–30.9.2024 enligt bilagan.

Elev- och studerandekårerna utser sina representanter, vilka direktionen sedan vid sitt första sammanträde ger rätt att närvara och yttra sig vid sammanträdena.

Sulje

I kapitel 2, § 24 i Helsingfors stads förvaltningsstadga sägs om direktionerna för skolorna och gymnasierna att de är underställda svenska respektive finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning och att de har till uppgift att utveckla och stödja undervisningen och fostran och att främja samarbetet mellan skolan eller gymnasiet och hemmet.

Om direktionens sammansättning sägs att den har 7–10 ledamöter och varje ledamot har en personlig ersättare.

Valet av ledamöter i direktionen, mandatperioden och kandidatnomineringen

Svenska sektionen väljer ledamöter och ersättare för en mandattid på fyra år. Vårdnadshavarna till skolans elever eller gymnasiets studerande, skolans eller gymnasiets lärare, skolans eller gymnasiets övriga personal och gymnasiets studerande föreslår inom sig personer till ledamöter och ersättare i direktionen.

Direktionens ordförande och vice ordförande

Svenska sektionen utser ordförande och vice ordförande bland dem som valts till ordinarie ledamöter i direktionen.

Kommunens förtroendevalda

Direktionen är ett kommunalt organ och de som väljs till ledamöter är således förtroendevalda i kommunen (kommunallagen § 69).

De förtroendevalda ska främja kommunens och invånarnas intressen samt sköta sitt förtroendeuppdrag med värdighet och så som uppdraget förutsätter.

Samtycke till förtroendeuppdrag

Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget (kommunallagen § 70).

Allmän valbarhet

Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som

1. har kommunen som hemkommun,
2. har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktige väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
3. inte har förklarats omyndig.

I kommunallagen stadgas om begränsad valbarhet för vissa organ. För skolornas och gymnasiernas direktioner finns inga sådana begränsningar: också en sådan person som inte är valbar till stadsfullmäktige eller en nämnd kan väljas till direktionen. Också en person som inte har kommunen som hemkommunen kan väljas till direktionen.

Jämställdhet

Enligt § 4 a, mom. 1 i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män ska kvinnor och män i kommunala organ med undantag för kommunfullmäktige vara representerade till minst 40 % vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat. Jämställdhetskravet gäller separat för ordinarie ledamöter och för personliga ersättare.

Elever och studerande som inte har fyllt 18 år

Varken den nya kommunallagen eller stadens nya förvaltningsstadga nämner längre något om närvaro- och yttranderätt vid direktionens möten för 15 år fyllda elever. I förvaltningsstadgan (kapitel 29, § 7, moment 5) sägs ändå följande om närvaro- och yttranderätt: Besluten om övriga personers närvaro- och yttranderätt fattas av respektive organ eller av den myndighet som tillsätter organet.

Med stöd av den här paragrafen i förvaltningsstadgan kan direktionen besluta ge minderåriga representanter för eleverna och studerandena närvaro- och yttranderätt vid direktionens sammanträden, så som man kunnat göra också tidigare.

Elevkårerna och studerandekårerna utser sin(a) representanter, vilka direktionen sedan vid sitt första sammanträde enligt prövning ger rätt att vara närvarande och yttra sig vid sammanträdena.

Sektorn för fostran och utbildning ser elevernas och studerandenas delaktighet som mycket viktig och uppmanar därför direktionerna att ta med också de yngre eleverna och studerande i sin verksamhet.

Beredningen av ärendet

Bestämmelserna i förvaltningsstadgan är mycket knapphändiga gällande direktionernas sammansättning. Ärendet har mycket långt beretts utifrån praxis som grundat sig på den tidigare instruktionen för utbildningsväsendet. Rektorerna vid grundskolorna och gymnasierna sammankallade i augusti efter skolstarten vårdnadshavarna till möten för att nominera kandidater till direktionen. Också lärarna, den övriga personalen och studerandekåren ordnade möten för nomineringen av sina kandidater i direktionen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2021

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Esittelijä

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Lisätietojen antaja

Mariella Michelsson, ledningens assistent, telefon: 09 310 86224

mariella.michelsson@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Direktioner 2021-2025, sektionen 28.9.2021, bilaga ledamöter
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.