Meluilmoitus, ulkoilmakonsertti, Tuska Open Air Metal Festival 2022, Suvilahden tapahtumakenttä, Tuska Festival Oy
Päätös Tuska Festival Oy:n meluilmoituksesta koskien Tuska Open Air Metal Festival 2022 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja Suvilahden tapahtumakentällä
Päätös
Ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikkö päätti hyväksyä Tuska Festival Oy:n ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee Tuska Open Air Metal Festival 2022 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistolaitteiden testauksia 30.6.-3.7.2022 Suvilahden tapahtumakentällä, ilmoituksessa esitetyllä tavalla sekä seuraavin määräyksin:
- Äänentoistolaitteiden käyttö on sallittua ulkotiloissa (mukaan lukien teltta) vain seuraavina ajankohtina:
- torstai 30.6.2022 kello 9.00 - 21.00 (testaus)
- perjantai 1.7.2022 kello 9.00 - 24.00 (testaus + konsertti)
- lauantai 2.7.2022 kello 9.00 - 24.00 (testaus + konsertti)
- sunnuntai 3.7.2022 kello 10.00 - 22.00 (testaus + konsertti). - Konserttien aiheuttamaa melutilannetta on seurattava päivittäin mittauksin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti. Mittausten tulee olla jatkuvia ja valvottuja.
Mittauksia on tehtävä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11 ja Arielinkatu 10 sijaitsevien asuinrakennusten ylimmissä kerroksissa.
Mittaukset tulee suorittaa ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Mittauksissa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittaus-standardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään luokalle 2. - Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa FINAS-akkreditointipalvelun päteväksi todentama tai Suomen ympäristökeskuksen sertifioima.
- Melumittauksista on laadittava mittauspöytäkirja, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 11.7.2022. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2021-010486.
Mittauspöytäkirjasta tulee käydä ilmi julkisivuun kohdistuneen melun A-taajuuspainotettu keskiäänitaso (LAeq,5min) ja taajuusjakauma konserttipäivittäin kello 22.00 alkaen konserttien päättymiseen asti (kuvaajat) ja mittausten suorittaja, mittauksissa käytetty äänitasomittari, sääolosuhteet ja mittauspisteen tarkka sijainti (valokuva mittausolosuhteista). Lisäksi mittauspöytäkirjassa on esitettävä selvitys taustamelusta ja sen osuudesta kokonaismelutasoon. - Tapahtumaa koskeva tiedote on jaettava vähintään alla olevaan karttaan merkitylle alueelle (Kuva 1). Tiedote on jaettava alueen jokaiseen asuinhuoneistoon viimeistään kaksi viikkoa ennen tapahtumaa.
Lisäksi tiedote on jaettava myös seuraaville asukasyhdistyksille: Merihaka-seura ry, Kallio-seura ry, Kulosaarelaiset-Brändborna ry ja Kalasataman asukasyhdistys ry.
Tiedotteesta on käytävä ilmi ulkoilmakonserttien ja äänentoistolaitteiden testausten tarkat ajankohdat sekä järjestäjän yhteystiedot. Yhteystiedoissa tulee olla myös puhelinnumero, johon voi tarvittaessa antaa palautetta koko tapahtuman ajan. - Tiedotuksen toteuttamisesta on laadittava tiedotussuunnitelma, joka on toimitettava Helsingin kaupungin kirjaamoon (helsinki.kirjaamo@hel.fi) viimeistään 1.6.2022. Saatteessa on ilmoitettava asian diaarinumero HEL 2021-010486.
Tiedotussuunnitelmasta pitää käydä ilmi kuka tiedotteet jakaa, miten huoneistokohtainen tiedottaminen käytännössä toteutetaan (erityisesti lukittuihin porraskäytäviin pääsy) ja tarkka tiedotusalue.
- Tapahtuman aiheuttaman meluhaitan riittävästä torjunnasta on sovittava ennakkoon seuraavien päiväkotien, hoivakotien, koulun ja terveyskeskuksen johtajien kanssa neuvottelemalla:
- päiväkoti Pääskylä (Hämeentie 55 B)
- Kalasataman päiväkoti (Polariksenkatu 1)
- päiväkoti Pikkutylli (Arielinkatu 2)
- päiväkoti Ariel (Arielinkatu 6)
- Kalastaman palveluasumisryhmä (Junonkatu 9 B)
- Kipparitalo (Arcturuksenkatu 6)
- Rudolfin asuntoryhmä/Sompasaaren tukiasunnot (Sompasaaren laituri 6)
- Kalasataman terveyskeskus (Työpajankatu 14) - Roskaantunut tapahtuma-alue ja sen lähiympäristö on siivottava välittömästi tapahtuman jälkeen.
- Tapahtuman jätehuollon toteuttamisesta on laadittava jätehuoltosuunnitelma, joka on toimitettava ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle (kymp.yseposti@hel.fi) viimeistään 1.6.2022.
Jätehuoltosuunnitelman laatimisessa tulee noudattaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksiä. - Käymälöiden viereen ja/tai sisälle tulee sijoittaa riittävästi roska-astioita ja opasteita, jotta tapahtumayleisö ei heittäisi käymälälietteen joukkoon sinne kuulumattomia roskia.
Kuva 1. Tiedotusalue rajattu punaisella viivalla (Määräys 5).
Käsittelymaksu
Ilmoituksen käsittelystä peritään 520,00 euron maksu (Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 10.6.2021, 141 §). Lasku toimitetaan ilmoittajalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.
Päätöksen perustelut
Ilmoituksen mukainen toiminta täyttää ympäristönsuojelulain 122 §:n edellytykset, kun otetaan huomioon ilmoituksessa annetut selvitykset ja päätökseen sisältyvät määräykset.
Määräysten perustelut
- Äänentoistolaitteiden käyttöaikaa rajoittamalla vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa.
Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristöpalveluiden ulkoilmakonserttien päättymisaikalinjaus, jossa on määritelty kello 22.00 jälkeen päättyvien konserttipäivien enimmäismäärät ja päättymisajat eri tapahtumapaikoilla (https://www.hel.fi/static/ymk/meluselvitys/konserttiajat.pdf). - Mittausvelvoite on tarpeen melutasorajaa koskevan määräyksennoudattamiseksi. Ulkoilmakonsertin melu häiritsee asukkaita eniten silloin, kun konsertit päättyvät vasta yöaikaan. Siksi on tärkeää, että yöaikaista melutilannetta seurataan luotettavin mittauksin.
- Mittausten suorittajan tulee olla ammattitaitoinen, jotta mittaukset tehdään oikein ja tulokset ovat luotettavia. FINAS-akkreditointipalvelu ja Suomen ympäristökeskus ovat puolueettomia ja luotettavia ympäristömelumittaajan pätevyyden todentajia.
- Mittaustulosten raportointi on tarpeen valvonnan kannalta. Mittaustulosten perusteella arvioidaan, oliko melutilanne päätöksen mukainen.
- Laajalla tiedottamisella vähennetään tapahtumasta ympäristön asukkaille aiheutuvaa meluhaittaa. Tiedote tulee jakaa huoneistokohtaisesti, koska ulkoilmakonsertit päättyvät vasta yöaikaan. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tiedotussuunnitelman avulla varmistetaan tiedottamisen kattavuus.
- Meluntorjunnasta sopiminen etukäteen on tarpeen, jotta tapahtumasta ei aiheutuisi kohtuutonta haittaa päiväkotien, koulun, hoivapalveluiden ja terveyskeskuksen toiminnalle. Määräystä annettaessa on otettu huomioon ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
- Tapahtuman järjestäjällä on siivoamisvelvollisuus tapahtuma-alueella ja tapahtuman vaikutusalueella.
- Jätehuoltosuunnitelman avulla varmistetaan suuren yleisötapahtuman jätehuollon toimivuus.
- Tapahtuman käymälöiden lietteet eivät saa aiheuttaa haittaa jätevedenpuhdistamon toiminnalle. Riittävä määrä jäteastioita ja opasteita käymäläalueella vähentää käymälälietteen joukkoon kuulumattomia roskia.
Ilmoituksen tekijä
Tuska Festival Oy, Lapinlahdenpolku 8, 00180 Helsinki
Y-tunnus: 1989985-3
**********
Ilmoituksen sisältö
Ilmoitus koskee Tuska Open Air Metal Festival 2022 -tapahtuman ulkoilmakonsertteja ja niihin liittyviä äänentoistojärjestelmän testauksia Suvilahden tapahtumakentällä osoitteessa Parrukatu 2 - 4 (Kuva 2). Äänentoistojärjestelmää käytetään seuraavasti:
- torstaina 30.6.2022 kello 9.00-21.00 testausta
- perjantaina 1.7.2022 kello 9.00-13.00 testausta ja kello 13.00-24.00 festivaaliohjelmaa
- lauantaina 2.7.2022 kello 9.00-13.00 testausta ja kello 13.00-24.00 festivaaliohjelmaa
- sunnuntaina 3.7.2022 kello 10.00-13.00 testausta ja kello 13.00-22.00 festivaaliohjelmaa
Kuva 2. Lavojen sijainnit ja soittosuunnat.
Tapahtuma-alueella on kaksi ulkolavaa (päälava ja kolmoslava) ja yksi telttalava (kakkoslava), joissa soitetaan vuorotellen. Äänentoistolaitteet ovat samaa tyyppiä ja kokoluokkaa kuin aiemmissa Tuska-festivaaleissa. Musiikkimelutaso (LAeq) on 10 metrin etäisyydellä melulähteestä 105 dB. Melulle eniten altistuvat asuinrakennukset sijaitsevat lännessä Vilhonvuorenkadulla, Suvilahdenkadulla ja Pääskylänrinteellä sekä idässä Arielinkadulla (ilmoituksen liitekartta). Asuinrakennusten luona musiikkimelutaso (LAeq) on ilmoituksen mukaan 75 dB.
Melua torjutaan äänentoistolaitteiden suuntauksilla ja säädöillä. Äänentoistojärjestelmä (PA) suunnataan siten, että lähiympäristöön leviävä melu jää mahdollisimman pieneksi. Melutilannetta seurataan mittauksin tapahtuma-alueen kahdella miksauspisteellä ja lähiympäristön mittauspisteillä osoitteissa Vilhonvuorenkatu 11 B (Flow Festival Oy:n toimisto) ja Arielinkatu 10 (6. kerroksen kerhotilan parveke). Mittauksia suoritetaan koko festivaalin ajan silloin, kun musiikkitapahtumat ovat käynnissä. Meluilmoituksessa esitetään, että tapahtumasta tiedotetaan lähialueen asukkaille noin viikkoa ennen tapahtumaa jakamalla porraskäytäväkohtainen tiedote kaikkiin asuinrakennuksiin, jotka sijaitsevat 500 metrin säteellä tapahtuma-alueesta.
Ilmoituksen käsittely
Ilmoitus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 20.9.2021.
Ilmoitusta on täydennetty 14.3.2022 kolmoslavan sijaintia koskevalla muutoksella ja karttakuvalla, jossa on esitetty lavojen sijainnit ja soittosuuntaukset.
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja, ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu eikä asianosaisia ole kuultu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa ympäristönsuojelulain 121 §:ssä tarkoitetulla tavalla olennaisesti vaikuttavan yleisiin ja yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta, kesto ja vaikutus ympäristön melutasoon sekä asianosaisten etua suojaavat ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikön ratkaisuun sisältyvät määräykset.
Sovelletut säännökset
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 118, 121, 122, 190, 200 ja 205 §
Ympäristönsuojeluasetus (713/2014) 26 §
Jätelaki (646/2011) 74 ja 76 §
Päätöksen antaminen ja voimassaolo
Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin verkkosivuilla osoitteessa www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/julkaisut-jaaineistot/
ilmoitukset/. Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä kuulutuksen julkaisemisesta. Päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusaika on nähtävillä kuulutuksessa.
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää (YSL 200 §).
Päätös tullut nähtäväksi 19.05.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- asianosainen
- se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
- rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
- toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
- muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen
Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.
Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | vaasa.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Vaasan hallinto-oikeus |
PL 204 | |
65101 VAASA | |
Faksinumero: | 029 56 42760 |
Käyntiosoite: | Korsholmanpuistikko 43 |
65100 Vaasa | |
Puhelinnumero: | 029 56 42780 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032