Hankinta, lumen käsittelyn innovaatiokumppanuus, Rakentamisliikepalvelulaitos Stara

HEL 2021-010500
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 67 §

Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuuksien toimitusvaiheen palveluiden hankinta

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti

  • hyväksyä lumen käsittelyn innovaatiokumppanuuksien toimitusvaihetta koskevat hankintasopimukset ajalle 1.11.2021 - 30.10.2025 olemassa olevien innovaatiokumppaneiden kanssa.
  • oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset toimitusvaiheen palveluille.

Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 3.384.440,00 euroa (alv 0 %), joka jakautuu innovaatiokumppaneittain seuraavasti:

Yritys
Euroa
Lumipower Oy
1.000.000,00 € (alv 0 %)
Sensmet Oy
   100.000,00 € (alv 0 %)
Beamtech Oy & Ullanlinnan Traselex Oy
1.244.440,00 € (alv 0 %)
W-Rix Oy
1.040.000,00 € (alv 0 %)
Yhteensä
3.384.440,00 € (alv 0 %)

Lumipower Oy:n osalta hankinnan ennakoitu kokonaisarvo 1.000.000,00 € (alv 0 %) sisältää seuraavat palvelut:

Palvelu 1: Käyttö-, asennus- ja ylläpitopalvelu kaupungin lumensulatuslaitteelle
Palvelu 2: Optio: uusien tuotteiden ja tuoteversioiden sekä ensimmäisen version kehittämisen toimittaminen palveluna (ei sisälly kokonaishinta-arvioon)

Sensmet Oy:n osalta hankinnan ennakoitu arvo 100.000,00 € (alv 0 %) sisältää seuraavat palvelut:

Palvelu 1: Mittauspalvelu lumen ja veden analysointiin
Palvelu 2: Optio: suunnittelu- ja konsultointipalvelu mittaustiedon hyödyntämiseen (ei sisälly kokonaishinta-arvioon)

Beamtech Oy & Ullanlinnan Traselex Oy:n osalta hankinnan ennakoitu arvo 1.244.440,00 € (alv 0 %) sisältää seuraavat palvelut:

Palvelu 1: Verhopuomilla varustetun merivastaanottopaikan toiminnan koordinointi-, käyttö-, asennus-, korjaus-, huoltopalvelu
Palvelu 2: Optio: lumen meri- ja maavastaanoton konsultointi- ja suunnittelupalvelu (sisältyy osin kokonaishinta-arvioon)

W-Rix Oy:n osalta hankinnan ennakoitu arvo 1.040.000,00 € (alv 0 %) sisältää seuraavat palvelut:

Palvelu 1: Lumen ja veden käsittelyn laitteiden toimitus- ja asennuspalvelu
Palvelu 2: Optio: lumen ja veden käsittelyn suunnittelu- ja konsultointipalvelu (sisältyy osin kokonaishinta-arvioon)

Hankintasopimukset eivät synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävillä erillisillä sopimuksilla.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintapäätöksen taustaa

Hankintapäätöksen taustalla on 13.11.2018 käynnistetty innovaatiokumppanuusmenettely, jossa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara sekä kaupunkiympäristön toimiala etsivät ulkopuolisia innovaatiokumppaneita kehittämään ja tuottamaan menetelmiä lumen sopivampaan, turvallisempaan ja ympäristöystävällisempään käsittelyyn.

Hankintalain 39.1 §:n mukaan innovaatiokumppanuus on hankintamenettely, jonka tavoitteena on innovatiivisen tavaran, palvelun tai rakennusurakan kehittäminen ja tämän tuloksena tuotettavien tavaroiden, palvelujen tai rakennusurakoiden hankkiminen. Innovaatiokumppanuudessa hankintayksikkö julkaisee innovatiivisen palvelun kehitystyön aloittamiseksi hankintailmoituksen, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti 2.4.2019 § 11 valita kehitysvaiheeseen mukaan Sensmet Oy:n, AT Subsea Oy:n & Ullanlinnan Traselex Oy:n, W-rix Oy:n ja Lumipower Oy:n.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta on päättänyt 12.12.2019 § 96 (HEL 2018-011591) lumen käsittelyn innovaatiokumppanuudessa kehitettyjen palveluratkaisujen kehitystyön seuraavasta vaiheesta. Staran toimitusjohtaja on päättänyt 2.10.2020 § 69 (HEL 2020-009802) kehitysvaiheen jatkorahoituksesta.

Hallituksen esityksessä 108/2016 on todettu, että kumppanuuden menettelyllinen rakenne tulisi luoda selväksi siten, että hankintayksikkö jakaisi kumppanuuden peräkkäisiin vaiheisiin, jotka vastaavat tutkimus- ja innovaatioprosessin eri vaiheita. Hankintayksikön olisi lisäksi asetettava kumppanille tai kumppaneille välitavoitteita ja määrättävä korvauksen suorittamisesta näille kumppaneille.

Vaikka ehdotetussa lainkohdassa viitattaisiin kumppanuuden lineaarisesti eteneviin vaiheisiin, olisi kohdan soveltamistilanteissa otettava huomioon, että innovaatiokumppanuuden vaiheet etenevät käytännössä usein monipolvisesti siten, että prosessin eri vaiheet sulautuvat yhteen. Kehittämisen ja toteutuksen toistuvassa vuorovaikutuksessa hankinta kehittyy koko ajan kohti lopullista muotoaan.

Lumen käsittelyn innovaatiokumppanuuksien sopimukseen on kirjattu, että kunkin vaiheen jälkeen päätetään jatkamisesta erikseen ja vaiheissa toteutettavista projekteista ja tilauksista sovitaan erikseen. Hankintayksikön toimintatavaksi on muodostunut, että kustakin vaiheesta tehdään erillinen hankintapäätös ja projekteista sovitaan hankintapäätöksen valtuuksissa.

Hankintalain 39.4 §:n mukaan hankintayksikön ei tarvitse järjestää uutta tarjouskilpailua kehitystyön tulosten hankinnassa, jos hankinta tehdään menettelyyn otetuilta kumppaneilta ja jos kehitystyön tulokset sekä niitä koskeva hankinta vastaavat hankintayksiköiden ja menettelyyn osallistujien sopimaa suoritustasoa ja sovittuja enimmäiskustannuksia.

Kehitysvaiheen jälkeinen tuotantovaiheen hankinta kohdistuu tällöin hankkeessa kehitystyön kohteena oleviin tuotteisiin tai palveluihin innovaatiokumppaneilta. Vaatimuksena on, että kehitystyön tuloksena syntyneiden tuotteiden ja palveluiden tulee vastata niitä vähimmäisvaatimuksia, jotka hankintayksikkö asetti kehitystyölle hankintamenettelyä käynnistäessään. Nämä vähimmäisvaatimukset voivat liittyä tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin tai enimmäiskustannuksiin.

Nyt tehtävä hankintapäätös koskee innovaatiokumppanuushankinnan kehittämisvaiheen jälkeistä tuotantovaihetta, josta käytetään kansallisesti myös termiä toimitusvaihe. Hankintalain 39.4 §:n mukaisesti hankintalain mukaista tarjouskilpailua ei tarvitse järjestää, kun hankinta tehdään menettelyyn otetuilta kumppaneilta ja kehitystyön tulokset sekä niitä koskeva hankinta vastaavat hankintayksiköiden ja menettelyyn osallistujien sopimaa suoritustasoa ja sovittuja enimmäiskustannuksia. Näin ollen edellä esitetyt tuotantovaiheen hankinnat innovaatiokumppaneilta voidaan tehdä ilman tarjouskilpailua.

Toimitusvaiheen rahoitus

Innovaatiokumppanuuden taustalla on myös kaupunkiorganisaatioiden yhteinen kehittämishanke Staran kaupunkitekniikan ylläpito-osaston sekä kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden ylläpitopalveluiden kanssa (jäljempänä Kymp). Stara on järjestänyt yhteistyömahdollisuudet markkinatoimijoiden kanssa innovaatiokumppanuushankinnan kilpailutuksella sekä koordinoi innovaatiokumppanuussopimuksia ja niiden vaiheiden etenemistä. Kymp puolestaan ohjaa hanketta ja on rahoittanut innovaatiokumppanuuksien kehittämisprojekteja yleisten alueiden ylläpidon palvelusopimuksen myötä, johon Kymp on kohdistanut kehittämiseen rahoitusta, lumen vastaanottopaikat ja hiekkasiilot -investointibudjetista.

Nyt tehtävää hankintapäätöstä koskevien palvelujen tilausten rahoitus varmistetaan Kymp:stä, ennen tilausten tekemistä. Kymp:n rahoituspäätökset vaikuttavat siten hankintapäätöstä koskevien palvelujen tilauksiin ja hankinnan todelliseen kokonaisarvoon.

Toimitusvaiheen palvelutaso ja tilaukset

Innovaatiokumppanuuksien toimitusvaihe toteutetaan innovaatiokumppaneiden kanssa neuvoteltujen toimitusvaiheen palvelutasosopimusten mukaisina yhdessä innovaatiokumppanin sekä kaupunkitekniikan ylläpidon kanssa.

Nyt tehtävä hankintapäätös mahdollistaa toimitusvaiheen toteutuksen. Toimitusvaiheen palvelujen tilaukset tehdään hankintapäätöksen kokonaishinta-arvion ja Kymp:n kanssa sovitun rahoituksen puitteissa, palvelutasosopimusten mukaisesti.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.10.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

vs. toimitusjohtaja
Ville Alatyppö

Lisätietojen antaja

Tero Koppinen, tuotantopäällikkö, puhelin: 09 310 78342

tero.koppinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Palvelutasosopimusluonnos 30.9.2021 WRIXHKI
2. Liite 2. Palvelutasosopimusluonnos 4.10.2021 UTBTHKI
3. Liite 3. Palvelutasosopimusluonnos 13.10.2021 LPHKI
4. Liite 4. Sopimus 1, lumen_kasittelyn_innovaatiokumppanuus
5. Liite 5. Sopimus 2, lumen_kasittelyn_innovaatiokumppanuus
6. Liite 6. Sopimus 3, lumen_kasittelyn_innovaatiokumppanuus
7. Liite 7. Sopimus 4, lumen_kasittelyn_innovaatiokumppanuus
8. Liite 8. LumiPower-Stara sopimusesitys 15.10.2021

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.