Hankinta, kannettavat tietokoneet ja iPadien latausvaunut, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2021-010551
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 32 §

Kannettavien tietokoneiden ja tablettitietokoneiden latausvaunujen hankinta vuosille 2022-2025

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti valita kannettavien tietokoneiden ja tablettitietokoneiden latausvaunujen tavarantoimittajiksi vuosille 2022-2025 (+ 1 vuoden optiomahdollisuus) seuraavat yritykset tuoteryhmittäin:

1. Tateka Metalli Oy
2. Dustin Finland Oy
3. Dustin Finland Oy
4. Dustin Finland Oy
5. Multitronic Pro
6. Dustin Finland Oy
7. Dustin Finland Oy
8. Dustin Finland Oy
9. Dustin Finland Oy

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 1 500 000 euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 8.10.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-010551. Latausvaunujen hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Latausvaunuja tarvitaan erityisesti perusopetuksessa, jossa vain osalle oppilaista on annettu henkilökohtaiseen käyttöön tietokone. Latausvaunun avulla voidaan turvallisesti ladata useita kannettavia tietokoneita tai tablettitietokoneita samanaikaisesti.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 8.10.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankinnasta julkaistiin kaksi korjausilmoitusta 13.10.2021 sekä 10.11.2021. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.11.2021. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä 7 tarjousta: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy ja Vivotech Oy.

Tarjouskilpailu oli jaettu yhteensä 9 tuoteryhmään latausvaunujen koon ja käyttötarkoituksen mukaisesti. Jokaiseen tuoteryhmään valitaan 1 sopimustoimittaja. Tuotteet 1-4 ovat kannettavien tietokoneiden latausvaunuja eri kokoluokissa, tuote 5 on tablettitietokoneen kuljetuskori/laukku, tuotteet 6-7 ovat tablettitietokoneen latausvaunuja ja tuotteet 8-9 tablettitietokoneen latausvaunuja UV-sterilointi-ominaisuudella.
Tarjoukset jakautuivat tuoteryhmittäin seuraavasti:

1. Kannettava tietokone/latausvaunu 5-10 paikkaa: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
2. Kannettava tietokone/latausvaunu 11-16 paikkaa: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
3. Kannettava tietokone/latausvaunu 17-24 paikkaa: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
4. Kannettava tietokone/latausvaunu 25-32 paikkaa: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
5. Tablettitietokoneen kuljetuskori/laukku 5 paikkaa: Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy
6. Tablettitietokoneen lataus ja säilytysvaunu/kaappi 20 paikkaa:
Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
7. Tablettitietokoneen lataus ja säilytysvaunu/kaappi 30 paikkaa: Tateka Metalli Oy, Tevella Oy ja Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy
8. Tablettitietokoneen lataus ja säilytyskaappi/UV sterilointi 10 paikkaa: Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy ja Vivotech Oy
9. Tablettitietokoneen lataus ja säilytyskaappi/UV sterilointi 30 paikkaa: Multitronic Pro, Dustin Finland Oy, LH-Group Oy, Avetak Oy ja Vivotech Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Tarjouspyynnössä ja ESPD-lomakkeessa on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Kaikki jätetyt tarjoukset täyttävät vaaditut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä ja sen liitteessä 1 (tekniset vaatimukset) on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien tuotteiden tulee täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjottu tuote hylätty tarjouspyynnön vastaisena. Kaikki annetut tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön mukaisesti hinnan painoarvo on 70 % ja laadun 30 %. Laadun osalta arvioitiin takuun kestoa sekä huollon saatavuutta.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat tuoteryhmittäin seuraavat:

1. Tateka Metalli Oy
2. Dustin Finland Oy
3. Dustin Finland Oy
4. Dustin Finland Oy
5. Multitronic Pro
6. Dustin Finland Oy
7. Dustin Finland Oy
8. Dustin Finland Oy
9. Dustin Finland Oy.

Sopimuksen teko

Sopimusaika on kolme (3) vuotta sisältäen mahdollisuuden yhden (1) vuoden optioon.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Sopimuksella tilaaja ei sitoudu tilauksiin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella. Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä. Hankintayksikkö tutkii otteista koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2021-013274, 14.12.2021 § 394).

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 16.02.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Riikka Uoti, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36778

riikka.uoti@hel.fi