Maksuhyvitys, kaivulupa KP2100010-6

HEL 2021-010613
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

Muistutus kadulla ja yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hylätä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 3 momentin mukaisesta maksusta tehdyn muistutuksen maksulipusta 27.8.2021.

Muistutuksen kohde

Muistutuksen kohteena olevalla maksulipulla numero 2830011617 on laskutettu valvontamaksuja ja alueenkäyttömaksua yhteensä 2735 euroa.

Muistutus

Muistutuksen tekijä katsoo, että alueenkäyttömaksut ajalta 15.5 - 23.8.2021, määrältään 2525 euroa, ovat kohtuuttomat, koska työmaasta ei ollut varsinaista haittaa ja liitospaikka sijaitsi kadun päässä, josta kulkivat vain työmaalle menevät ja Timoteikuja 8:n asukkaat.

Päätöksen perustelut

Vireilletulo

Asiassa on kyse kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 3 momentin perusteella määrätystä maksusta.

Kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan ennen muutoksen hakemista maksuvelvollisen on tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle.

Helsingin kaupunki on lähettänyt kysymyksessä olevan maksulipun 27.8.2021.

Muistutuksen tekijä on ollut puhelimitse tarkastajaan yhteydessä 30.8.2021 vastaanottamastaan laskusta, jolloin hän on paljoksunut laskua. Tarkastaja on tällöin kirjannut ylös tarvittavat tiedot muistutuksen käsittelyä varten, jonka lisäksi muistutuksen tekijä on lähettänyt siihen kirjallisen täydennyksen 22.9.2021 sähköpostitse. Näin ollen asian on katsottu tulleen hallintolain 20 §:n mukaisesti suullisesti vireille 30.8.2021 ja sen vuoksi asia voidaan tutkia muistutuksena.

Muistutus

Muistutuksen tekijä on tuonut muistutuksessaan esiin, että työkohteen alkuperäinen liitospaikka oli annettu HSY:n toimesta Timoteikuja 8 kiinteistön puolelle, mitä kyseisen kiinteistön omistaja ei ollut hyväksynyt. Tämän johdosta muistutuksen tekijä joutui pyytämään uuden liitospaikkalausunnon. Uuden liitoskohdan osalta muistutuksen tekijälle ilmeni, että joutuivat vuokraamaan katualuetta. Näihin järjestelyihin oli kulunut muistutuksen tekijältä aikaa ja rahaa.

Muistutuksen tekijä oli hakenut kaivulupaa 4.1.2021 ja saanut päätöksen 7.1.2021. Kaivuilmoitus oli tehty ajalle 11.1.2021 - 14.5.2021. Muistutuksen tekijä tuo esiin, että kaivulmoituksessa oli mainittu, että alue tullaan päällystämään vasta kesällä, koska talvella sitä ei pystynyt tekemään. Toiminnallisesta kunnosta oli tehty ilmoitus 28.1.2021 ja tämä oli hyväksytty samalle päivälle. Tällöin käsittely- ja alueenvuokrakulut olivat 660 euroa, jonka määrä oli muistutuksen tekijän käsityksen mukaan vielä hyväksyttävällä tasolla.

Tämän jälkeen kaivuilmoituksen voimassaoloon oli jouduttu muistutuksen tekijän mukaan hakemaan useamman kerran lisäaikaa johtuen asfaltoinnin viivästymisestä. Asfaltointi tehtiin muistutuksen tekijän mukaan 13.7.2021, mutta alueenvuokramaksut ovat jatkuneet vielä 23.8.2021 asti. Lisäksi kesällä oli muistutuksen tekijän mukaan poikkeuksellisen vaikeaa löytää urakoitsijoita.

Muistutuksen tekijä katsoo vuokrakulujen 2525 euroa ajalta 15.5.-23.8.2021 olevan kohtuuttomat, koska työstä ei ole ollut varsinaista haittaa kadunpäädyssä olevan liitospaikan osalta, jossa kulkivat vain työmaalle menijät ja osittain Timoteikuja 8:n asukkaat. Muistutuksen tekijän mukaan kaupungin politiikan pitäisi lisäksi tukea, eikä rangaista, kun kysymyksessä on yksityisen henkilön talonrakennusprojekti.

Päätöksen perustelut

Asiassa on kysymys kadun tai yleisen alueen käyttämisestä työmaana.

Alueenkäyttömaksua ei muuteta muistutuksen johdosta, koska maksu perustuu työn tosiasialliseen kestoon. Asiassa ei ole ilmennyt perusteita jättää perimättä tai alentaa maksuvelvolliselle määrättyä alueenkäyttömaksua.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä.

Kunnossapitolain 14 a §:n 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa.

Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu. Mikäli kaivutöiden talvityökaudella 1.12.–14.5. työmaa on saatettu toiminnalliseen kuntoon ja siitä on tehty ilmoitus, alueenkäyttömaksu katkeaa talvityöajaksi. Toiminnallinen kunto tarkoittaa, että alue on saatettu suostumuksessa edellytettyyn kuntoon (mm. alue on päällystetty suostumuksessa hyväksytyllä tilapäisellä päällysteellä) ja palautettu yleiseen käyttöön.

Alueenkäyttömaksun veloitus jatkuu, kun työ jatkuu
työmaalla, tai viimeistään 15.5. alkaen, mikäli aluetta ei ole hyväksytysti vastaanotettu sitä ennen.

Asiassa saatu selvitys

Työkohteesta on tehty 4.1.2021 päivätty kaivuilmoitus Helsingin kaupungille ajalle 11.- 15.1.2021, jonka johdosta on tehty työn aloitusvalvonta 5.1.2021.

Toiminnallisen kunnon valvonnassa 20.1.2021 toiminnallinen kunto oli hylätty, koska kaivutyön yhteydessä kaivettu monttu oli yhä täyttämättä, eikä työkohdetta siten voitu hyväksyä toiminnalliseksi. Muistutuksen tekijää on tällöin kehotettu lisäämään täyttö ja tilapäinen massa ja sitten tekemään toiminnallisen kunnon ilmoitus. Kohde kuvattu.

Työkohteesta on tehty toiminnallisen kunnon ilmoitus kaupungille 28.1.2021.

Toiminnallisen kunnon valvonnassa 29.1.2021 on todettu, että työ on saatettu talviajan toiminnalliseen kuntoon. Talviajan toiminnallinen kunto on tällöin hyväksytty.

Tarkastuskäynnillä 24.5.2021 havaittu, että asfaltointi on rikottu tai kaivettu laajemmin kuin alun perin ilmoitettu. Asfaltointi puuttui. Muistutuksen tekijää on kehotettu päivittämään kaivuualue oikeita tietoja vastaavaksi. Muistutuksen tekijää on kehotettu hakemaan työlle lisäaikaa. Muistutuksen tekijälle on samalla kertaa huomautettu laskutuksen jatkumisesta. Työkohde kuvattu.

Kohteeseen on tehty uusi käynti 29.6.2021. Valvontakäynnillä on todettu, että kaivualueen laajentuminen on jäänyt ilmoittamatta. Kaivuutöitä oli suoritettu laajemmin kääntöpaikalla kuin mitä alun perin oli ilmoitettu ja muistutuksen tekijää oli kehotettu ilmoittamaan todellinen kaivuualue. Kääntöpaikalla havaittiin lisäksi mursketta, reunakiven pätkä puuttui, eikä työ ollut valmis. Muistutuksen tekijälle on ilmoitettu, että laskutus jatkuu, kunnes kaikki puutteet on korjattu ja alue siivottu. Työkohde kuvattu.

Työkohteesta on tehty lisäaikapyyntö kaupungille ajalle 26.6.2021 - 9.7.2021.

Työkohteesta on tehty lisäaikapyyntö kaupungille ajalle 11.-16.7.2021.

Työkohteesta on tehty valmistumisilmoitus kaupungille 16.7.2021.

Valvontakäynnillä 26.7.2021 on havaittu, että saumaukset puuttuvat, alue siivoamatta ja reunakivi korjaamatta. Jälleen muistutuksen tekijää on huomautettu siitä, että työn laskutus jatkuu, kunnes puutteet korjattu. Työkohde kuvattu.

5.8.2021 on tehty työmaan loppuvalvonta, joka on hylätty. Muistutuksen tekijää oli kehotettu korjaamaan puutteet. Kaivualueen pinta-ala oli laajentunut ilmoitettuun nähden, työmaalla olleet jo aikaisemmin todetut puutteet olivat korjaamatta ja tähän työmaahan liittyvä reunakivi oli rikottu. Työkohde kuvattu.

Loppuvalvonnassa 25.8.2021 todettiin puutteet korjatuiksi ja loppuvalvonta hyväksyttiin.

Tämän jälkeen muistutuksen tekijälle on lähetetty muistutuksen kohteena oleva maksulippu.

Perustelut

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu.

Kunnossapitolaki edellyttää työstä vastaavaa saattamaan alueen työtä edeltäneeseen kuntoon. Kaivualueen uudelleenasfaltointi ja muu ennallistaminen ovat olennainen osa kaivutyötä.

Alueenkäyttömaksun kertyminen ei lähtökohtaisesti katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa.

Alueenkäyttömaksun veloitus on jatkunut 15.5.2021 alkaen, koska työtä ei ollut hyväksytysti vastaanotettu tätä ennen.

Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräisiksi pitkiksikin ajoiksi.

Alueenkäyttömaksua on peritty kunnossapitolain ja kaupungin taksapäätöksen mukaisesti siihen asti, kun maksuvelvollinen on ennallistanut alueen hyväksyttävällä tavalla ja ilmoittanut työn valmistumisesta kaupungille. Aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei näin ollen ole virheellinen, vaan se on perustunut työn tosiasialliseen kestoon.

Asiassa ei ole tullut ilmi kunnossapitolakiin tai kaupungin taksapäätökseen perustuvia syitä alentaa tai jättää perimättä alueenkäyttömaksua. Siten muistutus on hylättävä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 28.01.2022 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Sovelletut oikeusohjeet

Kunnossapitolaki 14b §, 18 § 3 mom. L säädettyjen määräaikain laskemisesta 2 §, 6 § 1 mom. Hallintolaki 18 §, 19 §, 20 §.

Päätös tullut nähtäväksi 12.07.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anni Liljakallio, lakimies, puhelin: 09 310 38408

anni.liljakallio@hel.fi

Päättäjä

Elina Airaksinen
vs. yksikön päällikkö