Sidonnaisuusilmoitukset valtuustokaudella 2021–2025
- Helsingin kaupunginvaltuusto 18/13.11.2024
- Tarkastuslautakunta 12/05.11.2024
- Helsingin kaupunginvaltuusto 11/19.06.2024
- Tarkastuslautakunta 9/04.06.2024
- Helsingin kaupunginvaltuusto 20/13.12.2023
- Tarkastuslautakunta 12/07.11.2023
- Helsingin kaupunginvaltuusto 11/21.06.2023
- Tarkastuslautakunta 9/30.05.2023
- Helsingin kaupunginvaltuusto 21/07.12.2022
- Tarkastuslautakunta 12/08.11.2022
- Tarkastuslautakunta 12/08.11.2022
- Helsingin kaupunginvaltuusto 12/22.06.2022
- Tarkastuslautakunta 9/31.05.2022
- Helsingin kaupunginvaltuusto 22/08.12.2021
- Tarkastuslautakunta 14/16.11.2021
Lakisääteiset luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden sidonnaisuusilmoitukset
Päätös
Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kuntalain 84 §:n tarkoittamat sidonnaisuusilmoitukset.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kuntalain 84 §:n 2 momentissa tarkoitetun kunnan luottamushenkilön ja viranhaltijan on tehtävä sidonnaisuusilmoitus johtotehtävistään sekä luottamustoimistaan elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudestaan ja muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Sidonnaisuusilmoitukset tehdään tarkastuslautakunnalle, joka valvoo ilmoitusvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuuston tiedoksi vähintään kaksi kertaa vuodessa. Ilmoitusvelvollinen on itse vastuussa sidonnaisuusilmoituksen tekemisestä. Sidonnaisuusilmoitus on tehtävä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun henkilö on valittu luottamustoimeensa tai tehtäväänsä. Lisäksi henkilöllä on velvollisuus viivytyksettä ilmoittaa muutoksista sekä korjata virheelliset tiedot.
Kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa, jollei salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu. Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvan luottamustoimen tai tehtävän päättyessä henkilöä koskevat tiedot on poistettava rekisteristä ja tietoverkosta.
Ilmoitusvelvolliset
Luottamushenkilöistä velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on pormestarilla, apulaispormestareilla, kaikilla muilla kaupunginhallituksen jäsenillä ja varajäsenillä, kaupunginhallituksen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä, valtuuston puheenjohtajalla ja varapuheenjohtajilla, lautakuntien ja jaostojen puheenjohtajilla ja varapuheenjohtajilla sekä kaupunkiympäristölautakunnan ja sen jaostojen jäsenillä ja varajäsenillä.
Helsingin kaupungin oikeuspalvelujen mukaan viranhaltijoista velvollisuus tehdä sidonnaisuusilmoitus on kaupunginhallituksen sekä sen jaostojen esittelijöillä sekä heidän sijaisikseen nimetyillä henkilöillä, lautakuntien ja niiden jaostojen esittelijöinä toimivilla henkilöillä sekä heidän sijaisiksiin nimetyillä henkilöillä. Esittelijän sijaisen sijaisena toimiminen ei luo velvollisuutta tehdä sidonnaisuusilmoitusta, jos kyseinen henkilö ei käytännössä koskaan toimi esittelijänä.
Sidonnaisuusilmoitusten tilanne Helsingin kaupungilla 8.11.2022
Ilmoitusvelvollisia luottamushenkilöitä on 112. Luottamushenkilöiden ilmoitustiedot ovat liitteenä 1. Ilmoitusvelvollisia viranhaltijoita on 149. Viranhaltijoiden ilmoitustiedot ovat liitteenä 2.
Ajantasaiset sidonnaisuusilmoitukset julkaistaan kaupungin internetsivulla osoitteessa https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/muutoksenhaku-paatoksiin/sidonnaisuusilmoitukset/
Tarkastuslautakunta 31.05.2022 § 55
16.11.2021 Ehdotuksen mukaan
Kaupunginvaltuusto 22.06.2022 § 185
Päätös
Kaupunginvaltuusto merkitsi tiedoksi luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden kuntalain 84 §:n tarkoittamat sidonnaisuusilmoitukset.
08.12.2021 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Hanna Kurki, kaupunkitarkastaja, puhelin: +358931036476
Päätös tullut nähtäväksi 14.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: +358931036581