Hankinta, puitejärjestely, piha-asfaltointityöt 2022 - 2023, Rakentamispalveluliikelaitos Stara
Hankintaoikaisuvaatimus rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksestä 20.1.2022 § 9
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Iskuasfaltti Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöstä 20.1.2022 § 9 Piha-asfaltointityöt, puitejärjestely 1.4.2022 - 31.3.2024.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Iskuasfaltti Oy on jättänyt hankintaoikaisuvaatimuksen rakentamispalveluliikelaitoksen päätöksestä 20.1.2022 § 9. Hankintapäätös on annettu sähköisesti tiedoksi 27.1.2022, jolloin 10.2.2022 saapunut hankintaoikaisuvaatimus on tehty sille asetetussa määräajassa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.
Iskuasfaltti Oy:n tarjous on johtokunnan päätöksellä 20.1.2022 § 9 suljettu pois tarjouskilpailusta, sillä Iskuasfaltti Oy:n tarjouksessaan ilmoittamat referenssit eivät vastanneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia eikä Iskuasfaltti Oy ja Asfalttikallio Oy näin ollen ole täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.
Hankintaoikaisuvaatimus
Iskuasfaltti Oy vaatii johtokunnan päätöksen oikaisemista siten, että
1. referenssiksi esitetty puitesopimus tulisi hyväksyä referenssiksi, sillä Iskuasfaltti Oy katsoo, että 1. referenssikohteeksi esitetty puitesopimus osoittaa Iskuasfaltti Oy:n kyvykkyyden urakasta suoriutumiseen.
Toissijaisesti Iskuasfaltti Oy vaatii hankintaoikaisuvaatimuksessa ilmoittamiensa uusien referenssikohteiden hyväksymistä referensseiksi ja tarjouksensa käsittelemistä uudelleen.
Tarjouspyynnössä esitetyt referenssivaatimukset
Tarjouspyynnön ”Soveltuvuusvaatimukset” -otsikon alla kohdassa 2.5 referenssien vähimmäisvaatimuksena vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla vähintään kolme vastaavaa (3) referenssiä viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta ja vastaavana referenssinä pidetään työtä, joka sisältää asfalttitöitä. Tarjouspyynnön mukaan tarjoaja on voinut käyttää ilmoittamassaan referenssikohteessa aliurakoitsijoita, mutta tarjoajan oman työn osuuden on tullut olla vähintään 60 % koko työstä. Urakan tai aliurakan arvon on tullut olla vähintään 15 000 euroa (alv 0 %). Urakan arvo voi sisältää vain asfaltointitöiden osuuden.
Edellä mainitun vaatimuksen esittämisen jälkeen tarjouspyynnön kohdissa 2.5.1.–2.5.3. tarjoajan on tullut esittää edellä mainittujen kolmen referenssikohteen tiedot seuraavassa järjestyksessä: referenssikohteen nimi ja osoite (lisätietona on mainittu: HUOM! Referenssin tulee olla yksilöity kohde. Puitesopimus tai muu yksilöimätön kohde ei kelpaa referenssiksi.), tarjoajan rooli urakassa, tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus), urakan sisältö (kuvaus), urakan arvo (euroa alv 0 %), urakan tilaajan yhteyshenkilön nimi ja yhteystieto sekä urakan toteutusaika (kk/vuosi - kk/vuosi). Lisäksi informatiivisena tietona tarjoajille on tarjouspyynnössä todettu, että ilmoitettavan referenssikohteen on oltava viimeisen kolmen vuoden ajalta ja että kohteen katsotaan olevaan viimeisen kolmen vuoden ajalta, mikäli urakka on aloitettu aikaisintaan 11/2018.
Iskuasfaltti Oy:n tarjouksessaan esittämä 1. referenssikohde on ollut seuraava:
2.5.1, Referenssikohde 1
- Referenssikohteen nimi ja osoite: Stara, piha-asfaltointityöt, puitesopimus 2019–2021.
- Tarjoajan rooli urakassa: pääurakoitsija
- Tarjoajan oman työn osuus urakasta (%-osuus): 100 %
- Urakan sisältö: Staran piha-asfaltointityöt pohjatöineen.
- Urakan arvo: 75 000 €
- Yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot: Teemu Paajakari, teemu.paajakari@hel.fi(Linkki avaa oletussähköpostiohjelman)
- Urakan toteutusaika: 01/2019–12/2021
Tarjoaja on tarjouksessaan ilmoittanut edellä mainitusta referenssikohteesta puitesopimuksen tiedot sisältökuvauksineen, tarjoajan oman työn osuuden urakasta sekä puitesopimustöiden arvon sopimuskaudella. Referenssikohteeksi on merkitty puitesopimus, vaikka tarjouspyynnön referenssin vähimmäisvaatimuksena vaaditaan, että referenssin tulee olla yksilöity kohde, sisältäen referenssikohteen nimen sekä osoitetiedot, eikä puitesopimus tai muu yksilöimätön kohde kelpaa referenssiksi. Tarjouspyynnön referenssiä koskeva vaatimus on ollut tämän osalta selkeä ja yksiselitteinen.
Tarjousten käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö pyysi niitä tarjoajia täsmentämään referenssejään, joiden harkittiin mahdollisesti täyttävän tarjouspyynnössä referensseille asetetut vaatimukset. Tarjousten täsmennyspyynnöt referenssien osalta on lähetetty Asfalttikallio Oy:lle sekä GRK Road Oy:lle. Iskuasfaltti Oy:lle ei lähetetty täsmennyspyyntöä, sillä sen ensimmäiseksi referenssiksi esittämä sopimus oli puitesopimus, joka ei tarjouspyynnön ehtojen mukaan voi olla referenssinä. Saapuneiden täsmennysten jälkeen GRK Road Oy:n ilmoittamien referenssien on katsottu täyttävän referensseille asetetut vaatimukset.
Oikeudellinen arviointi
Hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) 104 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.
Jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.
Hankintalain esitöiden (HE 108/2016, s. 173–174) mukaisesti tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Sallittua olisi esimerkiksi pyytää tarjoajaa korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto. Hankintayksikön ei kuitenkaan tulisi sallia tarjousten olennaista muuttamista. Sallittua ei olisi pyytää täsmennyksiä, korjauksia ja täydennyksiä siten, että menettelyllä olisi olennainen vaikutus tarjoajan asemaan. Esimerkiksi ehdokkaan tai tarjoajan ei tulisi sallia vaihtaa sellaista referenssiä, joka ei täytä hankintayksikön esittämiä vaatimuksia, mutta hankintayksikkö voisi pyytää ehdokkaalta tai tarjoajalta lisäselvitystä referenssin sisällöstä.
Koska referenssin vaihtaminen on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaisesti tarjouksen kiellettyä parantamista, Iskuasfaltti Oy:ltä ei ole pyydetty täsmennystä ensimmäisen referenssin osalta, sillä referenssiksi oli nimetty tarjouspyynnön mukaisesti referenssiksi kelpaamaton puitejärjestely.
Hankintayksikköä velvoittaa hankintalain 3 §:ssä säädetty tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate, joka edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä. Näin ollen sille, että tarjoaja ilmoittaa voivansa vaihtaa referenssikohteen tietoja tai että hankintayksikön tulisi arvioida soveltuvuutta aiempien hankintasopimusten perusteella, ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä. Hankintaoikaisuvaatimuksessa vaadittu menettely olisi vastoin tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun ja hankintalain 104 §:n vaatimuksia.
Johtopäätökset
Hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta johtokunnan päätöstä tulisi muuttaa.
Yllä mainituilla perusteilla johtokunta päättää hylätä Iskuasfaltti Oy:n oikaisuvaatimuksen perusteettomana.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 20.01.2022 § 9
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Iskuasfaltti Oy:n ja Asfalttikallio Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina ja oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan ja teknisen tuen päällikön tekemään piha-asfaltointitöiden puitesopimukset 1.4.2022 - 31.3.2024 seuraavien tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneiden kolmen (3) urakoitsijan kanssa:
- Asfalttipojat Oy
- GRK Road Oy
- AC Päällysteet Oy
Johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta piha-asfaltointitöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Staran hankinnan enimmäisarvo optiokausi mukaan lukien on 1 000 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran toimitusjohtajan päättämään mahdollisen optiokauden (2 vuotta) käyttöönotosta.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden periaatteella, jossa hinnan osuus on 100 %.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Staran työmaille voidaan tilata sopimuskautena piha-asfaltointitöitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Esittelijä
Lisätiedot
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061
Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Tuulia Ollikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36789
Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821