Erityisen tuen järjestäminen erityisluokalla olevalle oppilaalle, Drumsö lågstadieskola ja Åshöjdens grundskola
Rätten att grunda specialklass i Åshöjdens grundskola och Drumsö lågstadieskola
Beslut
Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2022 även ges i Drumsö lågstadieskola och Åshöjdens grundskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Nordsjö lågstadieskola, Grundskolan Norsen, Minervaskolan, Hoplaxskolan och Zacharias Topeliusskolan. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.
Behandling
Föredragande ändrade sitt förslag så att tryckfelet i beslutstexten korrigeras. Årtalet ska vara 2022, inte 2021.
Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutar att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2021 även ges i Drumsö lågstadieskola och Åshöjdens grundskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Nordsjö lågstadieskola, Grundskolan Norsen, Minervaskolan, Hoplaxskolan och Zacharias Topeliusskolan. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.
Enligt 15 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning. Enligt principerna för granskning av nätverket av specialklasser som utbildningsnämndens svenska sektion har beslutat om granskas nätverket av specialklasser som en helhet och som en del av stadens servicenätverk, varvid såväl områdesvisa som centraliserade behov av särskilt stöd beaktas. Utgångspunkten för planeringen är att stärka förverkligandet av närskoleprincipen och en enhetlig grundläggande utbildning. Nätverket av specialklasser planeras i samarbete mellan sakkunniga, ledningen och områdets skolor. I samband med planeringen av nätverket av specialklasser beaktas områdenas, skolornas och elevernas behov.
Målet är att i enlighet med närskoleprincipen skapa en så bestående tjänst för särskilt stöd som möjligt. Särskilt stöd i specialklass erbjuds enligt sektionens beslut 17.12.2020 § 39 för tillfället i tre av stadens fyra områden. I östra området finns fyra specialklasser i Botby grundskola åk 1-9 med elever främst från östra och norra området samt en specialklass som grundades hösten 2021i Nordsjö lågstadieskola. I södra området finns tre specialklasser i åk 1-6 i Minervaskolan och två specialklasser i Grundskolan Norsen i åk 7- 9 med elever främst från södra och västra området. I västra området finns sedan hösten 2021 en specialklass i Hoplaxskolans Munksnäsenhet för elever i åk 6-9. Skolan grundar hösten 2022 ytterligare en specialklass i Munksnäsenheten för elever i åk 1-6.
Målet med utvecklingen är att utveckla servicen i områdena så att det i varje område finns minst en specialklass för yngre elever och en specialklass för äldre elever. Detta kallas i stadens utvecklingsarbete för närskolastödet. Utvecklingen av specialklassverksamheten bygger på en inklusiv pedagogik som innebär att de flesta elever med särskilt stöd i specialklass skulle vara inkluderade i en allmänundervisningsgrupp och ges möjlighet till smågruppsundervisning, specialundervisning samt stöd- och handledningstjänster enligt sina individuella behov. Genom att skolan ges möjlighet att erbjuda särskilt stöd i specialklass kan skolan rekrytera en specialklasslärare vars arbetsuppgifter och kompetens motsvarar det behovet som eleverna har. I enlighet med de nya budgeteringsprinciperna (Fostrans- och utbildningsnämnden, 20.10.2020 § 247) får skolan medel för denna verksamhet, vilka skolans rektor använder och fördelar utifrån det stödbehov eleverna i skolan har. Genom att förverkliga denna form av särskilt stöd i alla stadens områden kan närskoleprincipen och principen om inklusion bättre förverkligas. Utvecklingen är också i enlighet med Helsingfors stadsstrategi 2021-2025. Utvecklingen av närskolestödet sker stegvis.
Servicen för elever i behov av krävande särskilt stöd är så som tidigare en service på stadsnivå. Servicen inom den svenska servicehelheten ges i form av specialklass för elever med förlängd läroplikt och specialklass med stöd. För tillfället finns alla dessa klasser i Zacharias Topeliusskolan. I de så kallade Toini-klasserna, för elever med förlängd läroplikt, studerar eleverna enligt individualiserade lärokurser eller enligt verksamhetsområden. I skolan finns även två specialklasser med stöd för elever med psykiska symtom och vårdkontakt till specialsjukvården (Eva-klasser).
Specialklassen i Drumsö lågstadieskola planeras för skolans egna elever som är i behov av specialklass. I Åshöjdens grundskola planeras en specialklass med stöd för elever i åk 7-9. Antalet elever med psykiska symtom har ökat och det finns behov av en till specialklass med stöd för dessa elever. Den nuvarande specialklassen med stöd i Zacharias Topeliusskolan för elever i åk 6-9 är placerad i Arbis utrymmen där det inte finns andra klasser. Detta gynnar inte alla elever i behov av specialklass med stöd. De elever som gynnas av en verksamhet där eleven delvis kan vara integrerad i allmän undervisning kan genom denna utökning av specialklasser få detta i Åshöjdens grundskola.
Bedömningen av konsekvenserna för barnen samt för barnens hälsa och välbefinnande
Särskilt stöd i specialklass i enlighet med närskoleprincipen förbättrar möjligheten för en elev som får särskilt stöd att studera i sin egen närskola. Barnets sociala utveckling och anknytning till skolgemenskapen stöds då eleven får det stöd hen behöver i sin egen närskola eller i en skola på området. Då skolan börjar, har barnet bekanta vänner från sin egen näromgivning. Skolan kan bättre sammanjämkas med familjernas vardag, vilket också innebär att samarbetet mellan skola och hem förbättras. Elevens skolresor är kortare när eleven studerar närmare hemmet. Utveckling av specialklassnäverket främjar en tydligare lärstig och skapar kontinuitet för eleven som stöder elevens välbefinnande.
Genom att utveckla stödet för elever med psykiska symtom kan staden bättre möta de individuella behoven eleverna har. Specialklass i samband med allmän undervisning ger bättre förutsättningar för inklusion och minskar risken för social utslagning.
Päätös tullut nähtäväksi 25.11.2021
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 09 310 84031