Tietopyyntö, rakennuslupa 47-221-19-A, velvoitteen laiminlyönti, asiakirjat
Vastaus tietopyyntöön koskien Lallukantie 5 rakennushankkeen ennakkoneuvottelumuistiota ja sähköpostiviestejä
Päätös
Asiakkuusjohtaja päätti, ettei tietopyytäjän 12.6.2020 ja 10.11.2021 pyytämiä sähköpostiviestejä ja ennakkomuistiota luovuteta tietopyytäjälle, sillä kaupungilla ei ole hallussa pyydettyjä asiakirjoja.
Päätöksen perustelut
Tietopyytäjä on pyytänyt 12.6.2020 saada haltuunsa Lallukantie 5 rakennushankkeen ennakkoneuvottelumuistion ja lupaan liittyvät lupapisteen keskustelut. Tietopyytäjälle on vastattu sähköpostitse 12.6.2020, että pyydettyä ennakkomuistioita ei ole kaupungin hallussa. Pyydetyt lupapisteen keskustelut on luovutettu 12.6.2020. Tietopyytäjän lisätiedusteluun on vastattu sähköpostitse uudestaan 23.6.2020, ettei pyydettyä ennakkopalaverimuistiota tai asiaan liittyviä sähköpostiviestejä ole kaupungin hallussa, koska sähköpostiviestit on poistettu. Tietopyytäjä on tehnyt 10.11.2021 uuden aikaisempaa vastaavaan tietopyynnön saada haltuunsa ennakkoneuvottelumuistion ja hankkeen vastuuhenkilöiden ja lupakäsittelijän väliset sähköpostiviestit. Tietopyytäjälle on vastattu sähköpostitse 2.12.2021, että kaupungilla ei ole hallussaan pyydettyjä asiakirjoja, eikä niitä sen vuoksi voida luovuttaa. Tietopyytäjä on 3.12.2021 pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen päätöksen.
Tietopyytäjälle on toimitettu 11.6.2020 Lallukantie 5 loppukatselmuspöytäkirja ja tarkastuskooste ja 12.6.2020 lupapistekeskustelu.
Julkisuuslain 9 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Viranomaisella ei kuitenkaan ole julkisuuslain nojalla velvollisuutta uuden asiakirjan laatimiseen. Kaupungilla ei ole hallussaan asiakirjoja, joista ilmenisivät tietopyytäjän pyytämät tiedot. Koska kaupungilla ei ole hallussaan pyydettyjä asiakirjoja, ei asiakirjoja voida luovuttaa tietopyytäjälle.
Sovellettu lainsäädäntö Julkisuuslaki 9 §
Päätös tullut nähtäväksi 14.01.2022
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Aarno Alanko, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 26474