Eliel Saarisen tien tunnelin liikenteenhallinnan operoinnin toimintaperiaatteet

HEL 2021-012941
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 135

Eliel Saarisen tien tunnelin liikenteenhallinnan operoinnin toimintaperiaatteet

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että Eliel Saarisen tien tunnelin liikenteenhallinnan operoinnissa noudatetaan tässä esityksessä määriteltyjä toimintaperiaatteita ja näiden perusteella laaditaan tarkemmat toimintaohjekortit.

Päätöksen perustelut

Lähtökohdat

Eliel Saarisen tien tunneli sijaitsee Eliel Saarisen tiellä Ilkantien ja Isonnevankujan välisellä joukkoliikennekatuosuudella, jossa katu alittaa rantaradan ja Huopalahden juna-aseman. Tunneli on noin 360 metriä pitkä yksiputkinen betonitunneli, jossa on yksi ajokaista molempiin ajosuuntiin. Tunnelin suuaukoilta on näköyhteys tunnelin läpi. Tunneli on ainoastaan joukkoliikenteen ja taksien käytössä. Tunnelin pohjoispuolella kulkee erikseen jalankulun ja pyöräilyn yhteys ja tunnelin puolivälissä on joukkoliikenteen pysäkkialue, josta on vaihtoyhteys juniin. Pysäkkialueen kohdalla tunneli on osittain avoinna ulkoilmaan.

Tunnelit luovat pelastustoiminnan kannalta tavanomaista avointa katuosuutta haastavamman toimintaympäristön. Pääsy onnettomuuspaikalle on rajallista ja olosuhteet voivat lähes suljetuissa tiloissa kehittyä siten, että pelastustoiminnan suorittaminen vaikeutuu. Pelastustoiminnan varmistamiseksi ja onnettomuusriskien hallitsemiseksi Eliel Saarisen tien tunneli on varustettu liikenteenhallintalaittein.

Liikenteenhallintalaitteita voidaan ohjata etänä valvomo-ohjelmistoa käyttäen. Liikenteenhallintajärjestelmän avulla voidaan vaaratilanteissa sulkea tunneli joukkoliikenteeltä ja takseilta ajosuunnittain, välittää tietoa tienkäyttäjille tiedotusopasteilla ja seurata liikennetilannetta liikenteenseurantakameroiden avulla. Liikenteenhallintalaitteiden lisäksi valvomo-ohjelmistolla on mahdollista tarvittaessa ohjata tunnelin valaistusta ja savunpoistopuhaltimia.

Tunneli on otettu käyttöön vuonna 2002. Vuosina 2020-2021 tunneli on ollut suljettuna ja tunneliin on toteutettu raitioliikenteen infraa Raide-Jokerin liikennöintiä varten. Tunnelin liikenteenhallinta on samassa yhteydessä saneerattu. Saneerauksen jälkeen tunneli aukeaa ensivaiheessa bussi- ja taksiliikenteelle ja myöhemmin osa bussiliikenteestä tulee korvautumaan raitioliikenteellä.

Operoinnin toimintaperiaatteet

Eliel Saarisen tien tunnelin mahdollisia vaaratilanteita varten määritellään toimintaperiaatteet ja niiden pohjalta laaditaan tarkemmat toimintaohjekortit, joita liikenteenhallintajärjestelmää operoivan päivystäjän tulee noudattaa saadessaan tiedon vaaratilanteesta. Operoinnin toimintaperiaatteet on valmisteltu yhteistyössä pelastuslaitoksen, poliisin, Helsingin kaupungin liikennelaitos –liikelaitoksen (HKL), Helsingin seudun liikenne –kuntayhtymän (HSL) ja Fintraffic Tie Oy:n kanssa.

Päivystäjän tehtävänä on seurata valvomo-ohjelmiston tuottamia herätteitä. Herätteitä tulee mm. laitetilan tulipalosta sekä liikenteenhallintajärjestelmän vakavista teknisistä vikatilanteista. Myös raitioliikenteen vaihteenohjausjärjestelmästä on mahdollista vaaratilanteissa sulkea tunneli ajosuunnittain, mikä tuottaa herätteen liikenteenhallintajärjestelmään. Ilmoitus vaaratilanteesta voi tulla myös hätäkeskukselta tai päivystäjä voi havaita vaaratilanteen liikenteenseurantakameroiden avulla. Päivystäjältä edellytetään seuraavia toimenpiteitä saadessaan tiedon vaaratilanteesta:

Välittömät alkutoimet lisäonnettomuuksien estämiseksi

Tulipalotilanteessa sekä liikenneonnettomuuksissa päivystäjä sulkee tunnelin molemmat ajosuunnat liikenteeltä. Päivystäjä ilmoittaa vaaratilanteesta hätäkeskukseen.

Jos päivystäjä havaitsee tunnelissa tai sen läheisyydessä liikennöintiä vaarantavan esteen tai vaaratilanteen, tilanteen vaarallisuudesta riippuen päivystäjä sulkee ajosuunnan liikenteeltä tai ainoastaan varoittaa tilanteesta tiedotusopasteessa. Päivystäjä ilmoittaa tarvittaessa tilanteesta hätäkeskukseen. Lisäksi päivystäjä seuraa tilanteen kehittymistä liikenteenseurantakameroista, kunnes tilanne on ohi.

Toimet pelastuksen ja poliisin toiminnan tukemiseksi kohteessa

Välittömien alkutoimien jälkeen päivystäjä seuraa tilannetta tunnelissa ja sen läheisyydessä liikenteenseurantakameroiden avulla. Päivystäjä kertoo kohteeseen saapuvalle tai kohteessa olevalle pelastuksen ja poliisin yksikölle havainnoistaan.

Jatkotoimet viranomaisten ja tienkäyttäjien tiedottamiseksi

Eliel Saarisen tien tunneli on merkittävä joukkoliikenteen yhteys, jolloin yhteydenpito joukkoliikenteen toimijoiden kanssa tunnelin sulkutilanteissa on tärkeää. Päivystäjä tiedottaa tarvittaville tahoille tilanteesta ja avustaa kohteessa olevia toimijoita.

Toimet tilanteen päätyttyä

Päivystäjä avaa tunnelin liikenteelle, kun kaikilta paikalla olleilta toimijoilta on saatu lupa tunnelin avaamiseen. Päivystäjä ilmoittaa tarvittaville tahoille tilanteen päättymisestä.

Toimet liikenteenhallintajärjestelmän vikatilanteissa

Valvomo-ohjelmiston tai liikenteenhallintalaitteiden viat eivät edellytä tunnelin sulkemista liikenteeltä. Päivystäjä ei ole ohjausvastuussa, jos järjestelmät ovat vikaantuneet siten, ettei niiden avulla voi ohjata liikenteenhallintalaitteita, ja päivystäjä on laadittavien toimintaohjekorttien mukaisesti tehnyt mahdolliset toimet vian korjaamiseksi, ilmoittanut vikatilanteesta huoltotoimijalle ja tarvittaville viranomaistahoille.

Jatkotoimenpiteet

Edellä esitettyjen toimintaperiaatteiden pohjalta laaditaan päivystäjien toimintaohjekortit, joissa määritellään yksityiskohtaisemmin eri toimenpiteet ja yhteydenpito viranomaistahojen kanssa. Tarvittaessa yksityiskohtaiset toimintaohjekortit päivitetään ja muutoksista sovitaan yhdessä muiden viranomaisten kanssa. Toimintaohjekortit laaditaan edellä esitettyjen toimintaperiaatteiden pohjalta seuraavista vaaratilanteista:

• tulipalo tunnelissa ja tunnelin laitetilassa
• liikenneonnettomuus
• muu liikennöintiä vaarantava este tai vaaratilanne (esim. pysähtynyt ajoneuvo, asiaton jalankulkija, este, pudonnut raitiovaunun ajojohdin, öljyä)
• liikenteenhallintajärjestelmän vakavat tekniset vikatilanteet

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Päätös tullut nähtäväksi 07.12.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anna Nervola, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37135

anna.nervola@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö