Vahingonkorvaus, autovaurio 8.11.2021, Vauhtitie

HEL 2021-013931
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 27

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 7.12.2021 esittänyt kaupungille 245,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan auton oikeanpuoleisten renkaiden vanteet vaurioituivat 8.11.2021 klo 15 osoitteessa Vauhtitie. Hakijan kertoman mukaan hänen ajaessaan tuolloin, nopeusrajoitusta noudattaen, Vauhtitietä pitkin hänen autonsa oli osunut ja "tömähtänyt" ajotiellä olevan kaivonkannen syvennykseen. Kohdalla ei ollut mitään varoituksia tietöistä tai muuta varoitusta, että olisi pitänyt hidastaa. Kuoppa oli hakijan mukaan niin iso, että auton oikean puoleiset molemmat vanteet olivat menneet kieroiksi.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten
moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vauhtitie on luokiteltu kunnossapitoluokkaan I. Korkein sallittu ajonopeus on 40 km/h.

Kaivonkansi, jonka kohdalla olevaan kuoppaan hakijan auto osui, on sadevesikaivo (ritiläkaivo). Kohta sijaitsee Eläintarhan urheilukentän kohdalla ajettaessa Vauhtitien pohjoiseen johtavaa kaistaa eli suuntaan Nordenskiöldinkatu. Sadevesikaivot saattavat olla paikoin hieman muotoiltuja muuta kulkupintaa alemmaksi, jotta ne keräävät vettä tehokkaammin.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan kaivo on hiukan alhaalla siten, että ajosuunnassa on noin 5 cm pudotus muuhun kulkupintaan verrattuna. Sadevesikaivon sijainti osittain 5 cm ympäröivän päällysteen pintaa matalammalla ei sinänsä enää vastaa kaivonkannelle alun perin suunniteltua sijaintia. Vastareunan kynnys on kuitenkin selvityksen mukaan paljon pienempi ja loiva. Koska jyrkkä, noin 5 cm korkea reuna on ajosuuntaan nähden "myötäsukaisessa" suunnassa ja kaivon vastapuoleinen kynnys on matala ja loiva, ei pudotus kannen yli ajettaessa muodostu kovin suureksi. Pudotus aiheuttaa kolinaa, mutta ei riko normaalia rengasta sallitulla nopeudella liikuttaessa. Kyseessä on vilkasliikenteinen väylä ja muita korvausvaatimuksia ei kohdasta ole kaupungille tullut. Kannen ympäristöön tultaneen kohdistamaan kunnossapidollisia toimenpiteitä kevään aikana, mutta toimenpiteiden ei katsota olevan kiireellisesti tehtäviä.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Autossa on ollut 20 tuuman vanteet ja matalaprofiiliset renkaat. Renkaat ovat säilyneet ehjinä. Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuuta tai poistaa vastuun. Matalaprofiiliset renkaat ovat erityisen herkkiä vahingoittumaan. Mitä ohuempi renkaan ilmatila on, sitä rikkoutumisherkempi vanne on. Ajoväylien laatuvaatimuksia ei voida asettaa tällaisten ääriarvojen mukaan. Erikoisrenkaiden käyttäjän voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin. Kaupunki katsoo, että ajoväylä on ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapidollisia velvollisuuksiaan eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Päätös tullut nähtäväksi 09.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö