Hankinta, töhryjen, tarrojen ja luvattomien ilmoitusten poisto sekä pintojen suojaus 2022-2023, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-014125
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 56

Töhryjen, tarrojen ja luvattomien ilmoitusten poiston sekä pintojen suojauksen hankinta 2022–2023

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset töhrynpoistopalveluista kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

  1. Kantakaupunki ja Lauttasaari: Etelä-Suomen Pesuexpertit Oy
  2. Läntinen: Ionic Group Oy
  3. Itäinen: Länsi-Valu Oy

Lisäksi hankintaan kuuluu enintään kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 2,6 miljoonaa euroa.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä ja muut selvitykset. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 14.12.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-014125. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 17.12.2021 sähköisessä HILMA- ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.1.2022 Määräaikaan mennessä saapui 10 tarjousta:

  • Delete Finland Oy-Puhdistuspalvelut
  • Etelä-Suomen Pesuexpertit Oy
  • HP-Pesu Oy
  • Ionic Group Oy
  • Korkea Tekniikka Oy
  • Länsi-Valu Oy
  • PR-Clean Oy
  • Rata ja Talohuolto RTH Oy
  • TC Kiinteistöturva Oy
  • Vantaan Painepesu Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” ja ESPD-lomake on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden ja muiden selvitysten perusteella.

Tarjoajilta pyydettiin täsmennystä tarjouksissa olleista epäselvyyksistä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankinnan jako osiin

Töhrynpoistoalan yritykset ovat pääasiassa mikroyrityksiä, pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jonka perusteella hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Tarjouspyynnön mukaisesti kaikille kolmelle osa-alueelle valitaan eri palveluntuottaja, jotka tilaajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista saavat hinta-laatusuhteeltaan eniten pisteitä.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamaansa ensisijaisesti haluamaansa osa-alueeseen.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan toiseksi eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamansa ensisijaisesti haluamansa osa-alueeseen. Mikäli se on jo varattu ensimmäiselle palveluntuottajalle, palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamansa toissijaisesti haluamansa osa-alueeseen.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan kolmanneksi eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan jäljelle olevaan osa-alueeseen.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hintaa 80% ja laatua 20%. Hankittaville palveluille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää.

Hintakriteerinä käytettiin puhdistusyksikön tuntihintaa kahdella työntekijällä, mistä halvimman hinnan antaneelle tarjoajalle annettiin 75 pistettä, sekä suojauksen lisähinta/neliömetri, mistä halvimman hinnan antaneelle tarjoajalle annettiin 5 pistettä.

Laatukriteereinä käytettiin:

  • 8 pistettä yrityksen aikaisemmasta kokemusta erilaisista töhrynpoistokohteista, joista
    • 2 pistettä julkisista kiinteistöistä/rakennuksista
    • 2 pistettä silloista ja meluaidoista
    • 2 pistettä sähkökaappeista ja muuntamoista
    • 2 pistettä puisto- ja viheralueiden kalusteista
  • 1 piste työllistämisehdon täyttämisestä sopimuskauden aikana
  • 0-5 pistettä parhaasta vaihtoehtoisesta puhdistusmenetelmästä, joka kuormittaa vähemmän ympäristöä, verrattuna vaadittavaan kemialliseen painepesumenetelmään
    • 1 piste
      • vahingoittaa pintoja,
      • pölyhaittoja työn aikana
      • jätettä puhdistusaineesta
      • jätettä töhrymaaleista
    • 2 pistettä
      • vahingoittaa hiukan pintoja
      • pölyhaittoja työn aikana
      • jätettä puhdistusaineesta
      • jätettä töhrymaaleista
    • 3 pistettä
      • vahingoittaa hiukan pintoja
      • ei juuri pölyhaittoja
      • puhdistusaine liukenee veteen
      • jätettä töhrymaaleista
    • 4 pistettä
      • ei vahingoita pintoja
      • ei pölyhaittoja
      • puhdistusaine höyrystyy
      • jätettä töhrymaaleista
    • 5 pistettä
      • ei vahingoita pintoja
      • ei pölyhaittoja
      • puhdistusaine imetään alipaineella säiliöön, jossa se suodatetaan ja käytetään uudestaan
      • töhrymaalit imetään alipaineella säiliön suodattimeen
  • 0-4 pistettä lisäkalusteista, joka selvästi parantavat tarjoajan mahdollisuuksia hoitaa erilaisia puhdistuskohteita, joista
    • 1 pistettä pienellä lisäkalustolle
    • 2 pistettä suuremmalle lisäkalustolle, esimerkiksi puhdistuskalustolle peräkärryissä, sekä vaaditun kahden puhdistusauton ylimääräisille puhdistusautoille
    • 4 pistettä merikohteiden puhdistusmahdollisuudelle, jolloin pystyttäisiin palveluntuottajan kalustolla hoitamaan meren ylittäviä siltoja sekä saarikohteita
  • 0-2 pistettä henkilökunnan koulutuksista ja pätevyyksistä
    • jokaisesta koulutuksesta, joka parantaa työn laatua tai turvallista työntekoa annettiin 1 piste, kuitenkin yhteensä enintään 2 pistettä.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (11.5.2021 § 248) mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 17.03.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jörgen Andreasen, projekti-insinööri, puhelin: 09 310 39735

jorgen.andreasen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko, HEL 2021-014125
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.