Vuokrahyvitys, Hermanni
Vuokrahyvityksen myöntäminen salaoja-, ikkuna- ja julkisivuremontin vuoksi
Päätös
Tekninen johtaja päätti myöntää vuokralaiselle, ********** vuokrahyvitystä salaoja-, ikkuna- ja julkisivuremontin vuoksi siten, että vuokrahyvityksen määrä on 10 % kuukausivuokrasta haitan keston ajalta 26.4.2021-19.11.2021.
Päätöksen perustelut
Vuokralainen asuu Tilat-palvelun vuokraamassa huoneistossa osoitteessa **********
Asuinhuoneiston vuokrauksesta annetun lain 23 §:n 2 mom:n mukaan vuokralaisella on oikeus saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokra kohtuullisesti alennetuksi siltä ajalta, jolta huoneistoa ei ole voitu käyttää tai jolta huoneisto tai kohde ei ole ollut vaadittavassa tai sovitussa kunnossa. Kohtuullisen vuokran alennuksen suuruus muodostetaan arvioimalla tai laskemalla se osuus vuokrasta, joka kohdistuu vuokralaisen käytöstä poissa olevaan osaan huoneistoa siltä ajalta, jona kyseinen osa huoneistoa ei ole vuokralaisen käytössä.
Urakoitsijan antaman lausunnon mukaan taloyhtiössä on ollut salaoja-, ikkuna- ja julkisivuremontti.
- Huhtikuussa 2021 viikolla 17 on alkanut salaojaremontti, joka on kestänyt kesäkuuhun 2021 asti. Pihassa on tämän vuoksi ollut suuret kaivuutyöt ja kalliolouhinnat, jonka vuoksi kulku rappukäytävään on tapahtunut kellarikäytävän ja viereisen rapun ulko-oven kautta.
- Kesäkuussa 2021 on alkanut julkisivuremontti, jonka vuoksi koko talo on huputettu ja ikkunat suojattu muovilla, jolloin ei ole ollut mahdollista tuulettaa.
- Heinäkuussa 2021 on aloitettu ikkunanvaihtotyö. Ikkunoiden ja parvekkeiden ovien vaihdot tehty asuntojen sisäpuolelta, ja asukkaat joutuneet suojaamaan kodin irtaimiston muovilla ja siirtää tavarat pois ikkunoiden edestä.
- Elo-lokakuussa 2021 on tehty julkisivun rappaus- ja maalaustyötä. Ikkunoiden teippaukset ja muovit poistettu ja rakennustelineet purettu lokakuun lopussa.
- 19.11.2021 on vielä tehty huoneiston ikkunoiden ulkopuitteiden avausreikien suojakilvet ja asennettu ranskalaisen parvekkeen oven kahva. Tällöin piti tyhjentää ikkunalaudat ja raivata työskentelytilaa ikkunoiden ympäristöön.
Asuntoyksikkö on käsitellyt vuokrahyvityshakemuksen ja arvioinut kohtuulliseksi vuokrahyvityksen määräksi 10 prosenttia kuukausivuokrasta haitan keston ajalta 26.4.2021-19.11.2021.
Vuokralaista pyydetään olemaan yhteydessä Helsingin kaupungin taloushallintopalveluun puhelimitse 09 310 25300 tai sähköpostitse talpa.asiakaspalvelu@hel.fi, ja ilmoittamaan tilinumeronsa, jotta vuokrahyvitys voidaan maksaa. Mikäli vuokralaisella on vuokravelkaa, vuokrahyvitys kohdistetaan ensisijaisesti velkojen maksamiseen eikä sitä hyvitetä tällöin vuokralaisen tilille.
Viime kädessä vuokralaiselle vuokrahyvityksenä suoritettava määrä on yksityisoikeudellinen riita-asia, jonka vuokralainen voi halutessaan saattaa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi.
Päätös tullut nähtäväksi 03.01.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Laura Henttonen, asuntosihteeri, puhelin: 0931015105