Hankinta, Koskelan varikkohanke, toteutusmuodon valinta ja toteutuksen konsultointipalvelut, Liikenneliikelaitos

HEL 2021-014711
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 16

Koskelan varikkohankkeen toteutusmuodon valinnan ja toteutuksen kilpailuttamisen konsultointipalvelut

Toimitusjohtaja

Päätös

Vt. toimitusjohtaja päätti tilata Koskelan varikkohankkeen toteutusmuodon valinnan ja toteutuksen kilpailuttamisen konsultointipalvelut Boost Brothers Oy:ltä yhteensä enintään 400.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan tarjouksen 76H21, 21.1.2022 mukaisesti.

Tilattavaan kokonaisuuteen kuuluu toteutusmuodon valintaan liittyvät konsultointipalvelut, toteutuksen kilpailuttamisen konsultointipalvelut ja tarjouspyynnössä ilmoitettu optiona tilattava kilpailutuksen jälkeinen konsultointi.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti tarjouskilpailun (76H21) Koskelan varikkohankkeen toteutusmuodon valinnan ja toteutuksen kilpailuttamisen konsultointipalveluista. Tarjouspyyntöön sisältyi myös optiona toteutuksen kilpailutuksen jälkeinen konsultointi toteutuksen käynnistyksen ja onnistuneen läpiviennin varmistamiselle.

Tällä päätöksellä varataan mahdollisuus tilata myös option mukaiset konsultointipalvelut toteutuksen kilpailutuksen jälkeen.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-kynnysarvon alittavaa rajoitettua menettelyä.

Vt. toimitusjohtaja päätti (126 §, 29.12.2021) ehdokkaiden valinnasta tarjousvaiheeseen. Tarjousvaiheeseen hyväksyttiin molemmat osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat:

  • Boost Brothers Oy
  • Ryhmittymä Vison Oy ja Welado Oy

Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 10.1.2022 ja lopullisten tarjousten määräaika oli 24.1.2022 klo 12:00.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät molemmat mukana olleet ehdokkaat.

Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin painoarvoin:

1. Hinta 30%

  • Tarjoushinnoista laskettiin kullekin tarjoajalle vertailuhinta. Vertailuhinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
  • Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjous sai täydet hintapisteet (30 pistettä). toisen tarjouksen hintapisteet laskettiin kaavalla (alhaisin hinta / tarjottu hinta) x 30 pistettä.

2. Laatu 70%

  • Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta. Laatuarvioinnin perusteina olivat nimettyjen asiantuntijoiden haastattelu ja yhdessä hankintayksikön edustajien kanssa tehty tiimitehtävä.
  • Laatutekijät ja arviointi on esitetty liitteenä olevassa tarjousten laatuarvioinnin perusteluliitteessä. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat absoluuttiset laatupisteet saanut tarjous sai täydet 70 laatupistettä ja toisen tarjouksen laatupisteet laskettiin kaavalla (saadut absoluuttiset laatupisteet/parhaat absoluuttiset laatupisteet) x 70 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:

  • Boost Brothers Oy 100p
  • Ryhmittymä Vison Oy ja Welado Oy 91,66p

Tarjousten vertailutaulukko ja laatuarvioinnin perustelut ovat päätöksen liitteenä.

Päätös tullut nähtäväksi 28.01.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Lotta Koski-Lammi, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 34942

lotta.koski-lammi@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Päättäjä

Petri Lumijärvi
vt. toimitusjohtaja
Miika Tetri
vt. hallintopäällikkö