Hankinta, aita- ja kaidetyöt 1.4.2022 - 31.3.2023, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2022-000101
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 31 §

Staran aita- ja kaidetyöt ajalla 1.4.2022 - 31.3.2023 sekä optio 1.4.2023 - 31.3.2024

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti

  • valita Staran aita- ja kaidetöiden urakoitsijaksi ajalle 1.4.2022 - 31.3.2023 sekä mahdolliselle optiokaudelle 1.4.2023 - 31.3.2024 edullisimman soveltuvan tarjouksen antaneen Ratecon Oy:n
  • sulkea pois tarjouskilpailusta Hamiland Oy:n ja VS Turva-aidat Oy:n jäljempänä esitetyin perustein, sillä edellä mainitut tarjoajat eivät täyttäneet tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia
  • oikeuttaa Staran osastot tilaamaan aita- ja kaidetöitä tästä hankintapäätöksestä syntyvän urakkasopimuksen ja mahdollisen optiokauden puitteissa enintään 1 100 000 euron (AVL 8 c §) arvosta jäljempänä mainituin perustein ja 
  • oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen ja päättämään mahdollisen optiokauden käyttöönotosta.

Hankintaan sisältyy optiokausi ajalle 1.4.2023 - 31.3.2024, jonka käyttöönotosta päätetään erikseen. Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen ja ylläpidon osastot toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja. Aita- ja kaidetöiden urakka on tällainen tyypillinen alihankinta jossa on välttämätöntä käyttää erikoisammattiosaamiseen keskittynyttä aliurakointia. Urakkasopimus on Staran kaikkien osastojen käytössä vaikka kaupunkitekniikan osastot ovat urakan pääasiallinen käyttäjä ja tarjouspyynnön määrätiedot on arvioitu näiden osastojen tarpeiden mukaisesti.

Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Hankintailmoitus on julkaistu 18.1.2022 HILMA:ssa tunnuksella HEL 2022-090647 ja Tarjouspalvelussa tunnuksella HEL 2022-000101. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Tarjouspyyntö on tämän päätösesityksen oheismateriaalina. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.2.2022 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjoukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelun kautta 10.2.2022 klo 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin määräajan päätyttyä, avauspöytäkirja on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat neljä yritystä:

  • Hamiland Oy
  • Puomitek Oy
  • Ratecon Oy
  • VS Turva-aidat Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Alustavassa tarkastuksessa todettiin, että Hamiland Oy:n ja VS Turva-aidat Oy:n tarjouksissaan esittämät referenssiurakat eivät vastanneet pyydettyjä. Soveltuvuuden edellytyksenä oli, että tarjoajalla on esittää riittävästi kokemusta hankinnan kohteena olevien aita- ja kaidetöiden toteuttamiseksi. Tarjouspyynnössä soveltuvana referenssin kerrottiin pidettävän vastaavanlaista aita- ja kaidetyöurakkaa, joka on tehty vastaavanlaisessa asutussa ja vilkkaasti liikennöidyssä kaupunkimaisessa ympäristössä. Soveltuvia referenssejä tuli esittää kolme ja ne saivat olla viimeisen viiden vuoden ajalta. Edellä mainittujen tarjoajien esittämistä referensseistä kaikki eivät vastanneet vaadittua.

Tarkastuksessa käytiin läpi Hamiland Oy:n ja Ratecon Oy:n toimittamat selvitykset. Ulkomaisen yrityksen, jolla on suomalainen Y-tunnus, tuli toimittaa tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä yrityksen kotivaltion että Suomen osalta. Hamiland Oy ei toimittanut vaadittuja selvityksiä Suomessa työskentelyn sovellettavan työehtosopimuksen osalta, yrityksen laatu-, turvallisuus eikä ympäristösuunnitelmaa, eikä yrityksen vakavaraisuudesta kertovaa Rating alfa –raporttia. Lisäksi Hamiland jätti toimittamatta selvityksen kotivaltion verojen maksamisesta ja eläkevakuutusmaksuista. Ratecon Oy on toimittanut kaikki tarjouspyynnössä edellytetyt selvitykset ja ne on todettu hyväksyttäviksi. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikön tuli sulkea Hamiland Oy ja VS Turva-aidat Oy pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli halvin hinta. Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut velvoitteet ja muut tarjouspyynnössä edellytetyt selvitykset. Voittamassa olevaa Ratecon Oy:tä pyydettiin toimittamaan tarjouspyynnössä edellytetyt asiakirjat. Tarjoajan todettiin täyttävän tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjousvertailu on suoritettu soveltuvien tarjoajien osalta tarjouspyynnön mukaisesti. Vertailutaulukko on tämän päätöksen oheismateriaalina.

Yksikköhintaperusteisen kokonaisurakan yksikköhintaluettelo muodostuu tarjoajan tarjouksessaan antamien yksikköhintojen perusteella. Koko urakan vertailusumma muodostuu yksikköhintojen ja hankintayksikön tarjouspyynnössä ilmoittamien arvioitujen suoritemäärien mukaan lasketusta urakkasummasta. Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 542 130,00 euroa (AVL 8 c §) ja tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien 623 449,50 euroa (AVL 8 c §). Tarjousvertailun yhteenveto on tämän päätöksen liitteenä.

Toteutuvien aita- ja kaidetöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkasti. Staran kaupunkitekniikoiden osastojen aita- ja kaidetyökohteet perustuvat kaupunkiympäristön toimialan puistojen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Työohjelmat elävät, eikä kaikkia rakentamiskohteita tai niiden toteutumisaikaa ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa. Tarjouspyynnön työmäärätiedot perustuvat arvioihin, lopullisesti toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen. Aiempien vuosien toteutumatietojen perusteella voidaan arvioida, että sopimuksen lopullinen toteutunut arvo, mahdollinen optiokausi mukaan lukien, tulee olemaan enintään 1 100 000 euroa (AVL 8 c). Arvio enimmäishinnasta muodostuu tarjoushinnasta huomioiden optiokausi, lisättynä lisä- ja muutostöiden lisähankintamahdollisuuden 15 prosentin varauksella, tarkasteltuna aiempien vuosien toteutumilla.

Kaupunkitekniikan rakentamisen tekninen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä. Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 08.03.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Mika Lindholm, ympäristöinsinööri, puhelin: 09 310 39243

mika.lindholm@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.