Avustuksen myöntäminen, nuorisopalvelut, toiminta- ja palkkausavustukset 2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 3/30.05.2023
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 3/30.05.2023
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 16/06.09.2022
- Kumppanuuspäällikkö 01.08.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 3/31.05.2022
- Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto 3/31.05.2022
- Kumppanuuspäällikkö 12.01.2022
Toiminta-avustukset vuodelle 2022
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto myönsi toiminta-avustusta liitteen mukaisesti helsinkiläisille varhaisnuoriso- ja nuorisoyhdistyksille yhteensä 1 312 880 euroa.
Seuraaville yhdistyksille avustus maksetaan vuoden 2021 (tai edellisen kauden) vahvistettua tilinpäätöstä (allekirjoitettu tilin / toiminnantarkastuskertomus) vastaan:
Partiolippukunta Katajanokan Karhunkaatajat ry (nro 37)
International Youth Cooperation Suomi ry (nro 109)
Substance abuse and mental health association SAMHA RY (nro 136)
Seuraaville yhdistyksille annetaan mahdollisuus toimittaa 15.8.2022 mennessä vuosi- tai kevätkokouksen pöytäkirja, jossa on vahvistettu vuoden 2021 tilinpäätös ja myönnetty vastuuvapaus:
Partiolippukunta Katajanokan Karhunkaatajat ry (nro 37)
Töölön Nuotioveikot ry (nro 52)
Helsingin Nuoret Kotkat Piirijärjestö ry (nro 100)
International Youth Cooperation Suomi ry (nro 109)
Kanava Nuoriso ry (nro 110)
Smarteens ry (nro 134)
Substance abuse and mental health association SAMHA RY (nro 136)
Jos pöytäkirjaa ei toimiteta määräaikaan mennessä, voidaan vuodelle 2022 myönnetty toiminta-avustus periä takaisin.
Vuokra-avustukseen oikeuttavat menot on huomioitu avustussummassa nuorisojaoston linjauksen mukaisesti eli korkeintaan 450 euroa kuukaudessa.
Bado Nuoriso ry:lle (nro 92) ei myönnetä avustusta, koska yhdistyksen hakemus on puutteellinen.
Konsom-nuoret ry:lle (nro 113) ei myönnetä avustusta, koska yhdistyksen taloudenhallinta ja hallinto on puutteellista.
MEH ry:lle (nro 126) ei myönnetä avustusta, koska yhdistyksen hakemus on puutteellinen ja yhdistyksen taloudenhallinta ja hallinto on puutteellista.
Taakuleeye Helping hand ry:lle (nro 139) ei myönnetä avustusta, koska hakijalle aiemmin myönnetyn nuorisotoiminnan avustuksen käytössä on ilmennyt epäselvyyksiä.
Yhteinen oikeus ry:lle (nro144) ei myönnetä avustusta, koska yhdistyksen hakemus on puutteellinen.
Partiolippukunta Viestitytöt r.y:lle (nro 145) ei myönnetä avustusta, koska hakemus saapui myöhässä.
Pyöräpaja ry:lle (nro 146) ei myönnetä avustusta, koska hakemus saapui myöhässä.
Sjöscoutkåren Vikingarna rf.:lle (nro 147) ei myönnetä avustusta, koska hakemus saapui myöhässä.
Ohjeita avustuksen saajille
Vuoden 2022 toiminta-avustus tulee selvittää vuoden 2023 toiminta-avustuksen haun yhteydessä tai viimeistään 28.2.2023 mennessä (edellisen vuoden toimintakertomus, tuloslaskelma ja tase, tilin/toiminnantarkastuskertomus). Lisäksi avustuksen saajien tulee toimittaa selvityksen yhteydessä vuosikokouksen pöytäkirja, josta käy ilmi tilinpäätöksen 2022 käsittely.
Avustus maksetaan yhdessä erässä. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.
Avustusta saavan on noudatettava Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntöä ja Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita (www.hel.fi/nuorisonavustukset):
Avustustoiminnassa on otettu huomioon valtiontukisääntely ja avustuksen kilpailuvaikutukset. Avustamisen ei katsota vaikuttavan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska palveluja tuotetaan ensi sijassa paikallisille asukkaille rajatulla alueella jäsenvaltiossa.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat suunnittelijat Liisa Remes, Tuulia Saves ja Virpi Talasmäki.
Esteelliset: Vili Saarnio
Esteellisyyden syy: palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi (hallintolain 28.1 § kohta 4)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Toiminta-avustuksia myönnetään sellaisten helsinkiläisten varhaisnuoriso- ja nuorisoyhdistysten yleisen toiminnan tukemiseen, jotka ovat aloittaneet toimintansa vähintään edellisenä kalenterivuonna. Avustusta voidaan myöntää myös rekisteröimättömille nuorisoyhdistyksille sekä järjestöjen varhaisnuoriso- ja nuoriso-osastoille/jaostoille, mikä niiden kirjanpidossa ja muissa asiakirjoissa varhaisnuoriso- ja nuorisotyö on erotettavissa pääjärjestöstä. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)
Avustusta saavien yhdistysten on pidettävä kirjanpitoa kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten edellyttämällä tavalla. Kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)
Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)
Mikäli hakemus on puutteellinen, tulee hakijaa pyytää täydentämään hakemusta ja asettaa määräaika, johon mennessä hakemus tulee viimeistään täydentää. Jos hakemusta ei täydennetä asetettuun määräaikaan mennessä, käsitellään hakemus toimitettujen tietojen perusteella. Päättävä toimielin tekee hylkäävän päätöksen, jos hakemuksen myöntämisen edellytykset eivät täyty. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)
Avustuksen myöntämisen ja maksamisen edellytyksenä on, että kaupungin hakijalle aiemmin myöntämien avustusten käytössä ei ole ilmennyt epäselvyyksiä. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)
Vuokra-avustusta ovat oikeutettuja hakemaan ne toiminta-avustuskelpoiset yhdistykset, joilla on vuokrattuna oma toimitila, jossa on toimintaa vähintään neljänä päivänä viikossa. Vuokra-avustusta haetaan toiminta-avustushaun yhteydessä ja haettava summa on sisällytettävä avustushakemukseen. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)
Jakopäätöstä tehtäessä otetaan huomioon järjestön avustuksen saannin tarve. (Nuorisoyhdistysten avustusohjesääntö)
Jos hakemusta ei ole toimitettu määräaikaan mennessä, on hakemus myöhästynyt. Myöhästyneet hakemukset tulee hylätä. (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet 28.10.2019)
Vuoden 2022 toiminta- ja palkkausavustuksia ja niiden ennakoita käsiteltäessä valmistelussa otetaan pandemian aiheuttamien haittojen ja rajoitusten takia huomioon joko vuoden 2019, 2020 tai 2021 talouden ja toiminnan tiedot hakijan etua katsoen. Avustusohjesäännön mainintaa, jonka perusteella avustus voi olla korkeintaan 80 % edellisen vuoden hyväksytyistä menoista, tulkitaan edelliseen perustuen. (Nuorisojaosto 8.12.2020, § 28)
Toiminta-avustusta haki saman verran hakijoita kuin viime vuonna, 148 yhdistystä, mutta näistä yksi hakija veti hakemuksensa pois ja kolme saapui myöhässä.
Avustusmäärärahat nousevat 210 000 euroa vuodelle 2022. Korotus perustuu nuorisopalveluiden talousarvion vuokramenoista (Loisto setlementti ry:n Tyttöjen talon vuokra) siirrettyyn määrärahaan (110 000 euroa) ja kaupunginvaltuuston päättämään koronatoipumisrahaan (100 000 euroa). Hakijoiden tulee huomioida se, että tulevan vuoden 2023 toiminta-avustussumma saattaa jäädä pienemmäksi ja nyt korotettuja avustuksia ei voida silloin myöntää, mikäli nuorisojaoston avustusmäärärahojen kokonaissumma ei kasva.
Lisämäärärahoilla korotetaan joidenkin hakijoiden avustusta ja nämä korotukset kohdennetaan lasten ja nuorten oppimis- ja hyvinvointivajeen korjaamiseksi sekä niillä tuetaan kulttuuri- ja tapahtuma-alaa. Korotuksissa on huomioitu toiminnan laajuuden, nuorten osallisuuden ja vaikuttavuuden sekä pandemian aiheuttamien haasteiden korjaamisen lisäksi myös yhdistyksien lasten ja nuorten kulttuuri- ja liikuntatoiminnan edistäminen. Myös muutamia harkinnanvaraisia pienempiä korotuksia on tehty toiminta-avustusmäärärahoista.
Useiden hakijoiden kohdalla korotusta ei voida tehdä liian pienen hakusumman takia. Samasta syystä joudutaan myös muutaman yhdistyksen avustusta laskemaan. Jatkossa yhdistysten kannattaa tarkistaa haettavan summan suuruus, onko se riittävä, myös mikäli avustusmäärärahat suurenevat kertaluonteisesti tai pysyvästi. Avustusta ei voida koskaan myöntää enempää kuin hakija on hakenut.
Toiminta-avustusten kohdalla huomioidaan koronan aiheuttamien rajoitusten vaikutus yhdistysten toimintaan. Hyväksyttäviä menoja tarkastellessa käytetään joko 2019, 2020 tai 2021 tilinpäätöstä, riippuen siitä, mistä yhdistykselle on enemmän etua.
Vuokra-avustukseen oikeuttavia menoja on 62 hakijalla (vuonna 2021: 61). Mukana on joitakin uusia vuokra-avustuksen saajia. Vesaisten Helsingin piiri ry:lle ei avustusta voitu myöntää, koska kyseessä ei ole vuokra-avustuskriteerien mukainen oma tila. SDPL:n Helsingin ja Uudenmaan piiri ry:lle, Stadin Nuorisoseurat ry:lle sekä Helsingfors Svenska Scouter r.f.:lle, myönnetään pelkästään vuokra-avustusta.
Kumppanuusyksikkö vierailee vuosittain tutustumassa yhdistysten toimintaan ja uusien vuokra-avustushakijoiden tiloihin. Pandemian aikana ei vierailuja onnistuttu tekemään kuin kesän alussa yhdistysten järjestämille leireille. Rajoitusten vähetessä tänä keväänä, päästiin vihdoin käynnistämään myös tilavierailut. Suunnitelmissa oli vierailla 21 yhdistyksen tiloissa ja vierailu onnistui 15 yhdistyksen vuokratiloissa.
Toiminta-avustusten piiriin ei ensimmäistä kertaa vuosiin tullut yhtään uutta toimijaa. Vuoden 2021 aikana starttiavustusta saaneista yhdistyksistä kaksi kolmesta (Partiolippukunta Helsingin Siniset ja Teatteri Vahvat tunteet ja Laiffimme ry) haki ja pääsi toiminta-avustuksen piiriin.
Vuoden 2021 toiminta-avustusten valmistelu oli hitaampaa ja haasteellisempaa kuin koskaan aiemmin. Vain pieni osa hakijoista toimitti oikeat asiakirjat oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. Näin kävi kaikista ohjeista huolimatta, joita annettiin infotilaisuudessa, järjestötiedotteessa, nettisivuilla ja yleisviestillä kaikille hakijoille. Lisätietoja jouduttiin pyytämään usealta hakijalta yli kolme kertaa. Määräaikoja jouduttiin antamaan usealle hakijalle useita. Muutaman kymmenen hakijan kohdalla tuntuu siltä, että vastuu hakijan hakemuksesta liitteineen on valmistelijalla. Näin ei voida valmisteluprosessia jatkaa yksinkertaisesti jo siksi, ettei esityksiä saada annetussa aikataulussa enää valmisteltua.
Hylättyjen hakemuksien osalta valmistelijat ovat konsultoineet ulkopuolisen kirjanpidon ja taloushallinnon asiantuntijaa, KHT Kari Lydmania. Erityistä huolta tuottaa se, että kaikki puutteellisiksi jääneet hakemukset sekä hakemukset, joissa näkyi hallinnollisia ja taloushallintaan liittyviä puutteita, olivat monikulttuurisuustaustaisia yhdistyksiä. Syksyn 2022 aikana kumppanuusyksikkö lähtee suunnittelemaan uusia toimenpiteitä, joilla monikulttuurisuustaustaiset yhdistykset saisivat tukea siihen, että yhdistyksen hallinto ja taloushallinta olisi yhdistys- ja kirjanpitolakien mukaisia. Vaikka toimenpiteiden tulee erityisesti kohdistua näihin yhdistyksiin, tullaan niitä suunnittelemaan myös sen mukaisesti, että muutkin yhdistykset voivat halutessaan hyötyä toimenpiteistä.
Avustushausta tiedotetaan kaupungin yhteiskuulutuksen lisäksi Järjestötiedotteessa sekä nettisivuilla. Lisäksi hakijoille järjestetään avustusinfo ennen hakuajan päättymistä. Toiminta-avustuspäätöksessä on aina hakijalle ohje, milloin ja miten avustuksen käyttö tulee selvittää ja uusi avustus hakea. Silti kolme hakemusta saapui myöhässä. Kumppanuusyksikkö pohtii syksyllä, löytyykö tiedottamiseen vielä uusia keinoja, jotta myöhästyneitä hakemuksia ei tulisi.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. (luku 17, § 4 kohta 3 ja 4)
Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti kokouksessaan toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia, edistetään helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä sekä edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa sekä helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää toimintaa. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 14.12.2021, § 202)
Avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. (Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.3.2022, § 47)
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nuorisojaoston hyväksymän nuorisoyhdistysten avustusohjesäännön mukaisesti nuorisojaosto tekee päätöksen toiminta-avustuksista. (Nuorisojaosto 8.12.2020, § 28)
Hakemukset ovat nuorisojaoston varsinaisten ja varajäsenten nähtävillä nuorisojaoston kokoontumispaikalla 31.5.2022 klo 15:45-16:15.
Päätös tullut nähtäväksi 06.06.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tuulia Saves, suunnittelija, puhelin: 09 310 23056
Liisa Remes, suunnittelija, puhelin: 09 310 26783
Virpi Talasmäki, suunnittelija, puhelin: 09 310 89132