Hankinta, Raide-Jokerin varikon vaununnostimet, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2022-000565
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 11

Raide-Jokerin varikon vaununnostimien hankinta

Toimitusjohtaja

Päätös

Vt. toimitusjohtaja päätti tilata raitiovaunun vaununnostimia Raide-Jokerin varikolle Autolift GmbH:lta yhteensä enintään 376 004,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu liikenneliikelaitoksen (HKL) järjestämään tarjouskilpailuun (54H21, 2.12.2021) Raide-Jokerin varikon vaununnostimista.

Raide-Jokerin varikolle toimitetaan uutta raitiovaunukalustoa vuoden 2022 aikana ja varikko varustetaan raitiovaunujen kunnossapitoa varten. Vaununnostimilla nostetaan raitiovaunu huoltotoimenpiteiden ajaksi.

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti erityisalojen hankintalain (Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1398/2016) mukaisen tavaroita koskevien hankintojen kynnysarvon.

Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 2.12.2021 Internet-osoitteessa www.tarjouspalvelu.fi. Menettelyssä kenellä tahansa oli mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuun kaikille saataville olevien tarjousasiakirjojen avulla.

Hankinta oli jaettu kahteen osa-alueeseen:

  • Osa-alue 1: liikuteltavat vaununnostimet
  • Osa-alue 2: kiinteät vaununnostimet

Lisäksi kumpaankin osa-alueeseen kuului optio neljästä lisänostimesta, jotka voidaan liittää sarjaan. Hankintayksikkö tekee päätöksen option käytöstä viimeistään 31.12.2024.

Tarjouksen sai jättää yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Tarjousten jättämisen määräaika oli 22.12.2021 klo 12:00.

Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus osa-alueittain siten, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 % kummassakin osa-alueessa.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kolme tarjoajaa:

  • Autolift GmbH
  • Nordlift Oy
  • Tecalemit Oy

Kaikki tarjoajat jättivät tarjoukset kumpaankin hankinnan osa-alueeseen.

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
3. Tarjousten vertailu

Tarjoajille ja tarjouksille asetetuilla vähimmäisvaatimuksilla varmistettiin tarjoajan edellytykset vaununnostimien toimittamiselle HKL:n vaatimusten mukaisesti. Kaikki tarjoajat ja tarjoukset täyttivät niille asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjousten vertailu suoritettiin kaikkien tarjousten osalta.

Arviointiperusteina käytettiin seuraavia kriteereitä molemmissa osa-alueissa:

1. Hinta 70 %

  • Vertailuhinta laskettiin 12 nostimen ja option lisänostinten hintojen summana.
  • Edullisimman vertailuhinnan saanut tarjoaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut tarjoajat saivat (halvin hinta / tarjottu hinta) x 70 pistettä.

2. Laatu 30 %

  • Laadun vertailuperusteena käytettiin vaununnostinten vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.
  • Laatutekijät olivat (suluissa maksimipistemäärät laatutekijöiden osalta):
    • Pidennetty takuuaika (enintään 15 pistettä)
    • Takuuajan DOWNTIME (enintään 15 pistettä)
    • Toimitusaika tilauksesta (enintään 10 pistettä)
    • Selvitys tuotteen elinkaaresta (enintään 6 pistettä)
  • Laatutekijöiden arviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella. Laatupisteet on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
  • Parhaimmat laatupisteet saanut tarjoaja sai 30 laatupistettä ja muut saivat (tarjoajan pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden summana. Vertailutaulukko on hankintapäätöksen liitteenä.

Autolift GmbH valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset molempiin hankinnan osa-alueisiin antaneena vaununnostinten toimittajaksi.

Päätös tullut nähtäväksi 20.01.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Antti Toivanen, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 35011

antti.toivanen@hel.fi

Ulla Yli-Kullas, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 32902

ulla.yli-kullas@hel.fi

Päättäjä

Petri Lumijärvi
toimitusjohtaja
Miika Tetri
lakimies