Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla alueidenkäytön viranhaltijoille kunnossapidosta

HEL 2022-000822
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 9

Asiakkuusjohtajan kunnossa- ja puhtaanapitolain mukaisia tehtäviä koskevan toimivallan siirtäminen

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisen toimivaltansa päättää kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) (myöhemmin kunnossapitolaki) mukaisen kunnan suostumuksen sekä kadulla tehtävään työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta, kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä sekä niihin liittyvien muistutusten käsittelystä kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden viranhaltijoille seuraavasti:

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö

- päättää kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisiin maksuihin liittyvien muistutusten käsittelystä.

Alueidenvalvonnan tiimipäällikkö

- päättää kaivamista edellyttävissä töissä kunnossapitolain mukaisen kunnan suostumuksen sekä työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta
- päättää kaivamista edellyttäviin töihin liittyvistä kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä.

Katutyö- ja sijaintipalveluiden johtava tarkastaja

- päättää muissa kuin kaivamista edellyttävissä kunnossapitolaissa tarkoitetuissa töissä kunnan suostumuksen sekä työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta
- päättää muissa kunnossapitolain mukaisissa töissä lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä.

Samalla asiakkuusjohtaja päätti, että tämä päätös on voimassa 1.2.-31.12.2022 ja tällä päätöksellä kumotaan määräajaksi asiakkuusjohtajan 20.2.2020 (5 §) tekemä päätös kunnossapitolain mukaisia tehtäviä koskevan toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapitolain mukaisen kunnan suostumuksen sekä kadulla tehtävään työhön liittyvien määräysten ja ohjeiden antamisesta, kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimisestä sekä niihin liittyvien muistutusten käsittelystä.

Kyse on määräaikaisesta rakenteellisesta muutoksesta kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden alueiden käyttö ja -valvontayksikössä, jonka tarkoituksena on kokeilla, millaiset rakenteelliset uudistukset parhaiten kehittäisivät yksikön tilannetta ja edistäisivät jo aiemmin tunnistettujen haasteiden ratkaisemista sekä strategisten tavoitteiden toteuttamista. Tämän vuoksi asiakkuusjohtajan 20.2.2020 (5 §) tekemä päätös kunnossapitolain mukaisia tehtäviä koskevan toimivallan siirtämisestä on tarve muuttaa määräaikaisesti.

Päätös tullut nähtäväksi 31.01.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Lindman, lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman(a)hel.fi

Päättäjä

Mari Randell
asiakkuusjohtaja