Vuokraus, maanvuokrausten laskutuksen keskeyttäminen, Liikenneliikelaitos HKL
Osan Helsingin kaupungille liikenneliikelaitokselle tehtyjen maanvuokrausten laskutuksen keskeyttämisen jatkaminen
Päätös
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti:
- jatkaa liitteessä 1 mainittujen pääasiassa sisäisten vuokrausten periaatteilla Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle tehtyjen 26 maanvuokrauksen laskutuksen keskeytystä kunnes uudet maanvuokrasopimukset on solmittu perustettavan Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (y-tunnus 3251002-1) kanssa, tai enintään 31.12.2024 saakka (v)
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunginvaltuusto päätti 22.9.2021 (282 §) hyväksyä liikenneliikelaitoksen toiminnan siirtämisen metron infra- ja liikennöintisopimuksiin liittyviä toimintoja lukuun ottamatta liikenneliikelaitoksen liiketoimintaa välittömästi jatkamaan perustettavalle osakeyhtiölle. Toimintaa harjoitettavaksi perustettu yhtiö, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, aloitti toimintansa 1.2.2022.
Pääkaupungin Kaupunkiliikenne Oy:lle siirtyvät maanvuokrasopimukset on aikoinaan tehty pääasiassa kiinteistölautakunnan hyväksymien (23.11.1993, §1234) sisäisten vuokrausten periaatteilla Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle maanvuokraukset tehdään puolestaan kaupunginhallituksen yleisten tontinluovutusehtojen (1.4.2019, §220) ja kaupunkiympäristölautakunnan 15.2.2022 (§ 97) hyväksymien vuokrausperiaatteiden mukaisesti markkinaehtoisesti.
Yritystontit -tiimin päällikkö päätti keskeyttää päätöksellään (26.1.2022, § 15) kyseisiin vuokrauksiin liittyvän laskutuksen siksi aikaa, kunnes uudet maanvuokrasopimukset on saatu solmittua uusien hyväksyttyjen periaatteiden mukaisesti. Aiemmasta, osin sopimuksettomasta tilasta johtuen sopimusten valmistelu ja tulevien vuokra-alueiden selvittäminen on vienyt ennakoitua enemmän aikaa. Tämän takia keskeytystä jatkettiin yritystontit -tiimipäällikön päätöksellä uudestaan 21.11.2022 (§ 130).
Neuvottelut uusista maanvuokrasopimuksista ovat edelleen jatkuneet ja vuoden 2024 alussa tullaan hakemaan uudet maanvuokrausperiaatteet kaupunginvaltuustolta irtisanomisajan pidentämiseksi.
Tämän takia on perusteltua, että tällä päätöksellä jatketaan aiemman päätöksen mukaisia vuokralaskutuksen keskeytyksiä siihen asti, kunnes uudet maanvuokrasopimukset on saatu solmittua, tai enintään 31.12.2024 asti. Sopimukset tullaan solmimaan takautuvasti voimaan 1.2.2022 lukien.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta on 29.5.2018, § 280 siirtänyt hallintosäännön mukaisen toimivaltansa (16 luvun 1 §:n 2 momentin 1 -kohta) antaa vuokralle toimialan hallinnassa olevia rakentamattomia kiinteistöjä yritystarkoituksiin enintään 30 vuodeksi määräaikaisin maanvuokrasopimuksin, kun kiinteistön rakennusoikeus on enintään 3000 k-m² tai toistaiseksi voimassa olevin maanvuokrasopimuksin, joissa on enintään yhden vuoden irtisanomisaika.
Päätös tullut nähtäväksi 12.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tuomas Heikkilä, johtava tarkastaja, puhelin: 09 310 21209