Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, helmikuu 2022, Mellunkylä
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, kiinteistövahinko Klamintiellä
Päätös
Yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvaushakemuksen siltä osin, että Stara korjaa hakijan postilaatikon Staran omalla työllä tai hankkii uuden tilalle.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan kiinteistöön kuuluva postilaatikko ja puuaita ovat vaurioituneet helmikuussa 2022 lumenaurauksen seurauksena Klamintiellä.
Hakija on toimittanut 8.2.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon vielä erittelemättömän suuruisen vaatimuksen postilaatikkonsa ja aidan korjauskustannuksista, mutta vaati hakemuksessaan korvausta rikkoutuneesta postilaatikosta ja aidan maalauksesta.
Staran työnjohdon selvityksen mukaan Staran on vahingoittanut hakijan postilaatikkoa kunnossapitotehtävien yhteydessä kyseisenä ajankohtana. Stara korvaa hakijan postilaatikon korjaamalla sen tai hankkimalla tilalle uuden, heti kun ehtivät. Stara ei katso auraustoimillaan aiheuttaneen vahinkoa puuaidalle, koska aidan maalipinnan kulumista aiheuttavat muutkin tekijät esimerkiksi sääolosuhteet ja aika. Siten Stara ei ole korvausvelvollinen puuaidan osalta. Hakija ei ole pystynyt hakemuksessaan todentamaan aidan maalipinnan kulumisen aiheutuneen Staran toiminnan seurauksena.
Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingon kärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.
Päätös tullut nähtäväksi 16.02.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943