Avustuksen myöntäminen, Työvoima ja maahanmuutto, työllisyydenhoidon Helsinki-lisä yrityksille, kielteiset päätökset vuonna 2022

HEL 2022-002236
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 54
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Työllisyydenhoidon Helsinki-lisä yhteisöille vuonna 2022

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja

Päätös

Maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja päätti hylätä Hupsista keikkaa työnvälitys ry:n (3226681-5) hakemukset (H10-H12) koskien työnantajan Helsinki-lisää vuodelle 2022. Hakemukset on hylätty, koska Helsinki-lisän myöntämisen edellytykset eivät täyty.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunginhallituksen elinkeinojaosto on 3.2.2020 § 4 päättänyt tukea rahallisesti työnantajia, jotka tarjoavat työtä kaupungin työllisyydenhoidon kohderyhmiin kuuluville helsinkiläisille.

Vuonna 2022 Helsinki-lisään on varattu talousarviossa kaupunginkanslian elinkeino-osaston työvoima ja maahanmuutto -yksikölle 2,3 miljoonan euron määräraha. Työllisyydenhoidon Helsinki-lisä on aina harkinnanvarainen.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto on päätöksellään 3.2.2020 § 4 hyväksynyt työnantajan Helsinki-lisän myöntämistä koskevat ehdot noudatettavaksi 1.1.2020 alkaen. Helsinki-lisän myöntämisessä noudatetaan lisäksi kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Elinkeinojaoston 3.2.2020 § 4 hyväksymien Helsinki-lisän ehtojen mukaan Helsinki-lisää voidaan myöntää työsuhteeseen, joka kerryttää palkansaajan työssäoloehtoa täyttäen vaaditut työaikaa ja palkkaa koskevat edellytykset (työttömyysturvalaki 1290/2002 5:4§). Palkattavan henkilön työajan on oltava vähintään 18 tuntia viikossa. Hupsista keikkaa työnvälitys ry:n hakemuksien (H10-H12) työsopimukset eivät täytä Helsinki-lisän ehtoja, koska niistä ei käy selvästi ilmi työaika.

Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaan (2.1 yleiset avustusperiaatteet kohta 3.) avustuksen saajan taloudenhoito tulee olla asianmukaisesti järjestytty. Selvityksissä Hupsista keikkaa työnvälitys ry:n taloudenhoidossa on havaittu puutteita.

Työnantajan ilmoittamat henkilöt (hakemukset H10-H12) eivät tietojemme mukaan ole töissä niissä työpaikoissa, jossa työnantaja sanoo heidän olevan. Kaupunki ei ole antanut lupaa Amiraalinkadun ja Leikosaaren päiväkotien perustamiseen, joten ne eivät voi olla toiminnassa.

Päätös tullut nähtäväksi 13.09.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tomi Meuronen, Tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 34417

tomi.meuronen@hel.fi

Päättäjä

Ilkka Haahtela
maahanmuutto- ja työllisyysasioiden johtaja
Tomi Meuronen
tiimipäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.