Poistumisturvallisuusselvitys, Ilmari Helanderin vanhustensäätiö/ Helander-koti (Haaga) Mäkipellontie 22/ Laajasuontie 27

HEL 2022-002509
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 22
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Ilmari Helanderin vanhusten säätiö, Haagan Helander-koti, Mäkipellontie 22, 00320 Helsinki

Riskienhallintapäällikkö

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Ilmari Helanderin vanhusten säätiön kohdetta Haagan Helander-koti osoitteessa Mäkipellontie 22-24, 00320 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta osin täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Toiminnanharjoittajan on laadittava pelastuslain 20 §:n tarkoittama poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma poistumisturvallisuuden saattamisesta laissa säädetylle tasolle.

Jatkotoimenpiteet ja määräaika

Poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma on toimitettava pelastusviranomaiselle 31.12.2022 mennessä. Mikäli toteuttamissuunnitelmaa ei toimiteta määräaikaan mennessä, pelastusviranomainen harkitsee asiaa koskevan määräyksen antamista. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen. Tarvittaessa määräystä tullaan tehostamaan uhkasakolla pelastuslain 105 §:n mukaisesti. Määräajan noudattamatta jättäminen ja/tai toteuttamissuunnitelman toimittamatta jättäminen ei estä asian ratkaisua.

Ehdot

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- neuvottelu/kohdekäynti 1.11.2022
- poistumisturvallisuusselvitys 16.2.2022
- määräaikainen palotarkastus 16.2.2022
- poistumisturvallisuusselvitys 20.9.2017 (ei arvioitu)
- poistumisturvallisuuden arviointi 12.3.2015
- poistumisturvallisuuden arviointi 16.10.2014

Haagan Helander-koti on ympärivuorokautinen vanhusten asumis- ja hoivapalveluja tarjoava asumisyksikkö. Yksikössä on kaksi enintään 13-paikkaista tehostetun palveluasumisen ryhmäkotia ja 55 palveluasuntoa, joista osa yksiöitä ja osa kaksioita. Palveluasuntoihin ei tarjota ympärivuorokautista palveluasumista ja asukkailta edellytetään kohtuullista toimintakykyä. Ryhmäkotien asukkaiden toimintakyky on arvioitu poistumisturvallisuusselvityksessä kaikkien osalta avustettaviksi ja kymmenen asukasta on arvioitu olevan täysin kykenemättömiä omatoimiseen pelastautumiseen tulipalotilanteessa. Henkilökuntaa yksikössä on vähimmillään yöaikaan kaksi hoitajaa, yksi kummassakin ryhmäkodissa. Henkilökunta on saanut paloturvallisuuskoulutusta, viimeisin on toteutettu vuonna 2022.

Haagan Helander-koti toimii v. 1971 valmistuneessa kolmikerroksisessa kiinteistössä. Kiinteistöön on valmistunut laajennusosa v. 2001, jossa toimii toinen ryhmäkodeista Helmi-koti. Rakennuksen 1. kerroksessa sijaitsee keittiö ja ruokasalitilat, toimistotiloja ja osa palveluasunnoista. 2. kerroksessa sijaitsee Hellä-koti, palveluasuntoja, hallinnon tiloja ja juhlasali. 3. kerroksessa sijaitsee Helmi-koti ja palveluasuntoja. Palveluasunnot ja ryhmäkodit on palo-osastoitu EI30 rakentein. Hellä-kodin asuinhuoneet on myös varustettu EI30 ovin. Helmi-koti on rakennuspiirustusten mukaan yhtä EI30 palo-osastoa ja asuinhuoneita ei ole toteutettu osiin jaolla EI15 mukaisesti. Osa ryhmäkotien huoneista on kahden hengen huoneita ja osa yhden hengen huoneita. Rakennuksessa on useita poistumisreittejä.

Koko rakennus on varustettu automaattisella paloilmoitinlaitteistolla, jonka keskus sijaitsee pääovella. Ryhmäkodeissa on lisänäyttölaitteet. Palohälytys näkyy näyttölaitteilta selkeänä tilatietona. Rakennusta ei ole varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla, eikä sen asennusta ole suunniteltu.

Yksikön Helmi-kodissa on pidetty poistumiskoe vuonna 2015. Poistumiskokeesta ei ole laadittu erillistä lausuntoa. Poistumiskokeen perusteella asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa (2-3 min) on haastavaa ja edellyttää henkilökunnalta erittäin hyvää toimintavalmiutta. Poistumiskokeen perusteella ei ole kuitenkaan määrätty toiminnanharjoittajaa laatimaan toteuttamissuunnitelmaa tai paloteknisen suojaustason nostamista, vaan lykätty päätöksentekoa seuraavaan poistumisturvallisuusselvityksen päivitykseen. Pelastusviranomainen on kuitenkin suositellut palo-osastoinnin parantamista Helmi-kodin palo-osaston osiin jaolla sekä tilojen varustamista automaattisella sammutuslaitteistolla.

Toiminnanharjoittajan kanssa järjestettiin neuvottelu poistumisturvallisuuden arvioimisen tilanteesta 1.11.2022. Neuvottelussa todettiin, ettei uudella poistumiskokeella todennäköisesti saavutettaisi kovin erilaista tulosta aiempaan verrattuna ja näin ollen sitä ei katsottu tarpeelliseksi järjestää. Neuvottelussa todettiin edellä kuvattu riittämätön poistumisturvallisuustilanne Helmi-kodin osalta ja sovittiin, että toiminnanharjoittaja laatii poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelman.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta ei ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa Helmi-kodin osalta. Arvio perustuu:
- ryhmäkodin asukasmäärään ja alentuneeseen toimintakykyyn
- evakuointiin käytettävissä olevan henkilökunnan määrään yöaikaan
- ryhmäkodin palo-osatointiin

Hellä-kodin ja palveluasuntojen osalta poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä. Arvio perustuu:
- asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- palveluasuntojen asukkaiden vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn

Pelastusviranomaisen arvion mukaan tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.

Päätöksen säädösperusteet

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Päätös tullut nähtäväksi 16.11.2022

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Pekka Itkonen
riskienhallintapäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.