Vahingonkorvaus, esinevahinko heinä-elokuu 2021, Hakaniemi

HEL 2022-002583
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 26 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan teknisen johtajan vahingonkorvauspäätöksestä 13.4.2022 § 76 (vahingonkorvausvaatimus vuokratilasta kadonneesta irtaimistosta)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan teknisen johtajan vahingonkorvauspäätöksestä 13.4.2022 (76 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja on 13.4.2022 (76 §) päätöksellään hylännyt vahingonkorvausvaatimuksen, joka koskee hakijan (entiseltä) Tukkutorilta vuokraamalta kärrypaikalta kadonnutta irtaimistoa. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa määrältään yhteensä 5.668,80 euron vahingonkorvauksesta. Hakijalla oli ollut vuokralla Tukkutorin (Helsingin kaupunki) kanssa sopimansa vuokrasopimuksen perusteella käytössään Sörnäisten sillan alla sijainneessa lukollisessa ulkoaitauksessa kärrypaikka torimyynnissä käyttämänsä irtaimiston säilyttämistä varten. Hakija oli ensimmäisen kerran lokakuun alussa 2021 havainnut, että alue oli muuttunut työmaa-alueeksi, osa metallista verkkoaitaa ja aitauksen lukollinen portti oli poistettu ja hakijan kärry tavaroineen oli kadonnut. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että vaikka aitauksen osan ja lukituksen poistaminen ei ole tapahtunut konkreettisesti vuokranantaja Tukkutorin toimesta, on asiassa kuitenkin hakijan käsityksen mukaan varsin todennäköistä, että joku kaupungin virkamies on antanut luvan poistaa aidan portteineen tai sitten kaupunki on luovuttanut koko alueen työmaa-alueeksi määrätystä ajankohdasta lukien. Kummassakin tapauksessa kyseinen virkamies on hakijan käsityksen mukaan syyllistynyt joko tahalliseen tai tuottamukselliseen laiminlyöntiin jättämällä ilmoittamatta vuokralaiselle tai vuokraajalle (Tukkutori) varaston käyttöön liittyvistä muutoksista. Tämän seurauksena siellä vuokrasopimuksen perusteella säilytetyt hakijan tavarat ovat kadonneet. Hakijan käsitys on, että tavarat on varastettu. Hakija oli havainnut tavaroiden katoamisen lokakuun alussa 2021 ja ottanut asian johdosta ensimmäisen kerran yhteyttä vuokranantajan Tukkutorin edustajaan 22.10.2021.

Perustelut

Lautakunta viittasi teknisen johtajan päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi teknisen johtajan asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä vahingon aiheutuminen ei synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta. Tapauksessa tulee sovellettavaksi yksityisoikeudelliseen vuokrasopimussuhteeseen perustuen liikehuoneiston vuokrauksesta annettu laki (482/1995). Kaupungin mahdollinen ns. sopimuksen ulkoinen, vahingonkorvauslakiin (412/1974) perustuva vastuu ei myöskään olisi tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttäisi virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä kaupungin toiminnassa, jonka seurauksena olisi ollut juuri kyseiseen toimeen tai laiminlyöntiin syy-yhteydessä ennalta-arvattavasti oleva vahinkoseuraamus. Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Viranhaltijapäätös perustuu asiassa hankittuihin selvityksiin sikäli kuin niitä on ollut hankittavissa enää ajankohdan 22.10.2021 jälkeen, jolloin hakija on ensimmäisen kerran ollut yhteydessä vuokranantajan eli Tukkutorin yhteyshenkilöönsä. Vuokranantaja ei ole ennen tätä ajankohtaa ollut tietoinen tapahtuneesta.

Vuokranantaja on välittömästi vuokralaisen ilmoituksen saatuaan ryhtynyt selvittämään tapahtumia alueella. Kuten jo viranhaltijapäätöksessä on todettu, ei tarkkaa tapahtumahetkeä ja tapahtumainkulkua ole kuitenkaan tuolloin enää pystytty jälkikäteen selvittämään. Myöskään oikaisuvaatimuksen valmistelun yhteydessä ei ole ollut enää mahdollista kohtuudella selvittää tapahtumia niin yksityiskohtaisella tasolla, että olisi voitu osoittaa kaupungin toiminnassa sellaista yksilöityä virhettä tai laiminlyöntiä, joka olisi syy-yhteydessä tavaroiden katoamiseen. Sörnäisten sillan alainen alue sisältyy tällä hetkellä kokonaisuudessaan uusien siltayhteyksien rakennustyömaa-alueeseen.

Liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 24 § asettaa vuokralaiselle vaatimuksen viipymättä ilmoittaa vuokranantajalle hallussaan olevan huoneiston vahingoittumisesta tai sellaisesta puutteellisuudesta, jonka korjaamisesta vuokranantaja on vastuussa. Lainkohdassa tarkoitetun vuokralaisen silmälläpito- tai valvontavelvollisuuden voidaan käsillä olevassa tapauksessa katsoa olevan korostunut vuokrauksen kohteen ollessa metalliaitauksella eristetty ulkotila määrittelemättömässä osoitteessa sillan alla. Kaupungilla ei ole käytännössä mahdollisuutta kokoaikaisesti valvoa tällaisia alueita.

Hakija toteaa havainneensa viimeisen kerran tavaroidensa olleen tallessa kesäkuussa 2021 hakiessaan varastolta toripöydän laareja. Tämän jälkeen hakija on ilmoituksensa mukaan vasta lokakuun 2021 alussa tehnyt havainnon aitauksessa tapahtuneista muutoksista ja tavaroidensa katoamisesta. Tämän jälkeenkin hakija on vasta 22.10.2021 tehnyt katoamisesta ilmoituksen vuokranantajalleen, jolloin vasta asiaa on voitu ryhtyä selvittämään. Kaupunki katsoo, että lain tarkoittama puutteellisuudesta viipymättä ilmoittaminen ei ole vuokralaisen taholta toteutunut tässä tapauksessa. Viivyttely on myös osaltaan vaikeuttanut kevään 2021 työmaan aloitukseen liittyvien tapahtumien jälkikäteistä selvittämistä eli sen selvittämistä, onko tilanteessa ollut yksilöitävissä sellaista virhettä tai laiminlyöntiä jonkun kaupungin virkamiehen tai työntekijän toiminnassa, joka saattaisi synnyttää kaupungille vahingonkorvausvastuun hakijan oikaisuvaatimuksessaan esiin tuomalla, vuokrasopimuksesta riippumattomalla perusteella.

Vuokrasopimus on sittemmin vuokralaisen 22.10.2021 jälkeen tapahtuneen yhteydenoton jälkeen sopijapuolten yhteisellä päätöksellä sovittu taannehtivasti päättyneeksi siten, että sopimuksen päättymispäiväksi on sovittu 31.8.2021, vaikka ilmoitus oli tehty vasta lokakuussa 2021. Tämä on ollut kaupungin vastaantulo vuokralaista kohtaan tässä molempien osapuolten kannalta valitettavassa tilanteessa.

Edellä esitetyillä ja muutoin teknisen johtajan päätöksessä todetuilla perusteilla kaupunki katsoo, että tapauksessa ei ole kyseessä liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 21 §:n 3 momentissa tarkoitettu vuokranantajan toimenpide, laiminlyönti tai muu huolimattomuus, josta kaupunki vuokranantajana olisi korvausvelvollinen. Kaupungin muussakaan toiminnassa ei selvitysten perusteella ole ollut osoitettavissa sellaista virhettä tai laiminlyöntiä, jonka johdosta kaupungin voitaisiin katsoa tuottamuksen perusteella olevan vastuussa hakijalle aiheutuneesta vahingosta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain tai vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että teknisen johtajan päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Laki liikehuoneiston vuokrauksesta (482/1995) 21 § 3 mom ja 24 §

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 1-2 §, 6 luku 1 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 14.4.2022. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 2.5.2022 eli säädetyssä määräajassa.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 13.04.2022 § 76

Päätös

Tekninen johtaja päätti hylätä ********** vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan korvausvaatimus

********** (jäljempänä hakija) on 17.2.2022 esittänyt kaupungille 5668,80 euron suuruisen korvausvaatimuksen, joka koskee hakijan Tukkutorilta vuokraamalta kärrypaikalta kadonnutta irtaimistoa.

Vuokrattu kärrypaikka sijaitsee Hakaniemen siltarakenteiden alla olevalla aidatulla ulkoalueella Hakaniemen parkkihallin työmaa-alueen välittömässä läheisyydessä.

Hakija säilytti kärrypaikalla torikärryjä, joissa oli torimyynnissä käytettävää irtaimistoa. Hakija oli kertomansa mukaan elokuussa 2021 kohteessa käydessään havainnut, että koko alue oli muuttunut työmaa-alueeksi, osa metalliverkkoaitaa ja lukollinen portti oli poistettu ja kärry tavaroineen oli kadonnut.

Hakija vaatii vahingonkorvausta seuravasta irtaimistosta

Torikärryt (2 kpl, 560€ + alv/kärry )
1388,80€
Metalliset toripöydät
 100,00€
Alumiininen telttarunko
3230,00€
Telttakatto
 400,00€
Pyörillä oleva, siirrettävä toripöytä/katos
 400,00€
Muoviset taitettavat marjalaatikot
 150,00€
 
 

Toimivaltasäännökset

Kaupunkiympäristön toimialaan kuulunut Tukkutori liitettiin 1.1.2022 Helsingin Kaupunkitilat Oy –nimiseen yhtiöön. Tukkutorin liiketoiminnan luovuttamista koskevan sopimuksen mukaan ” Luovutuksensaaja vastaa luovutushetkestä lukien kaikista sopimuksiin liittyvistä vahingoista ja kuluista”.

Koska kyseessä oleva sopimussuhteeseen perustuva vahinko on tapahtunut ennen yllä mainittua luovutushetkeä, asian käsittelyn toimivalta on kaupunkiympäristön toimialalla.

Kaupunkiympäristön toimialalla vahingonkorvauksen osalta päätösvalta sopimukseen perustuvissa vahingonkorvausasioissa on delegoitu kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 (53§) tekemällä päätöksellä kyseisen palvelukokonaisuuden johtajalle eli tässä tapauksessa tekniselle johtajalla.

Oikeudellinen arviointi

Liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 21 § n 3 momentin mukaan vuokralaisella on oikeus saada korvaus vuokranantajan suorittaman korjaus- ja muutostyön, hoitotoimenpiteen tai niiden laiminlyönnin aiheuttamasta haitasta ja vahingosta, mikäli huoneiston puutteellinen kunto tai sen käyttöön saamisen viivästyminen on aiheutunut vuokranantajan toimenpiteestä, laiminlyönnistä tai muusta huolimattomuudesta.

Vuokranantajan vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää tuottamuksellisuutta tai tahallisuutta. Näyttövelvollisuus tuottamuksellisuuden tai tahallisuuden puuttumisesta on yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaan vuokranantajalla. Vuokranantajan tulee näyttää, ettei vuokrakohteen puutteellisuus tai vahinko ole aiheutunut sen tuottamuksesta.

Vuokralaisen on puolestaan vuokrakohteen haltijana lain 24 §:n mukaan viipymättä ilmoitettava vuokranantajalle hallussaan olevan huoneiston vahingoittumisesta tai sellaisesta puutteellisuudesta, jonka korjaamisesta vuokranantaja on vastuussa. Ilmoitus on tehtävä heti, jos korjaus on vahingon suurenemisen estämiseksi suoritettava viipymättä.

Saadun selvityksen mukaan kyseessä olevalta alueelta on vuokrattu kärrypaikka vain hakijalle torimyynnin kalusteiden säilytystä varten.

Hakijan selvityksen mukaan tavarat olivat olleet tallella kesäkuussa 2021, kun varastosta oli haettu toripöydän laareja. Syyskuussa 2021 varastolla käydessään hakija oli havainnut tavaroiden kadonneen. Hakija on ilmoittanut tapahtuneesta vuokranantajalle 22.10.2021.

Aitauksen osan ja lukituksen poistaminen ei ole tapahtunut vuokranantajan toimesta eikä vuokranantaja ennen vuokralaisen ilmoitusta ole ollut tietoinen tapahtuneesta. Vuokranantaja on välittömästi ilmoituksen saatuaan ryhtynyt selvittämään tapahtunutta. Tarkkaa tapahtumahetkeä ja tapahtumainkulkua ei kuitenkaan ole jälkeenpäin pystytty selvittämään. Tapahtuneen vuoksi vuokrasopimus on yhteisellä sopimuksella sovittu päättymään taannehtivasti elokuussa 2021.

Koska kyse ei ole liikehuoneiston vuokrauksesta annetun lain 21 § n 3 momentissa tarkoitetusta vuokranantajan toimenpiteestä, laiminlyönnistä tai muusta huolimattomuudesta aiheutuneesta vahingosta, ei Helsingin kaupunki vuokranantajana ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Laki liikehuoneiston vuokrauksesta (482/1995) 21 § 3 mom ja 24 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 (53§)

Lisätiedot

Marjaana Santala, lakimies, puhelin: 310 34108

marjaana.santala@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 23.01.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 2.5.2022
2. Oikaisuvaatimus 2.5.2022, saate

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.