Virkasuhteen täyttäminen, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö, pelastuskomentaja, työavain PEL-02-2-22

HEL 2022-002894
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 21
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yksikön päällikön viran täyttäminen, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti ottaa ********** onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikön päällikön virkaan 4600 euron tehtäväkohtaisella palkalla. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista

Päätöksen perustelut

Yksikön päällikön virka

Pelastuslaitoksen toimintasäännön mukaan pelastuskomentaja ottaa virkaan osastopäällikön alaiset päälliköt.

Virka oli julkisesti haettavana 11.1. – 26.1.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi, TE-palveluissa sekä Pelastustieto-lehden verkkosivuilla.

Viran kelpoisuusehtona oli soveltuva alempi korkeakoulututkinto, hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen muodollisten kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin hakijalta odotettavan vahvaa näyttöä onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvästä palvelutuotannon tai suunnittelun johtamisesta sekä hyvää ymmärrystä ja nykyaikaista näkemystä onnettomuuksien ehkäisystä ja sen kehittämisen mahdollisuuksista.

Virassa hoidettavan tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää tahtoa ja kykyä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky) mukaista johtamista.

Lisäksi hakuilmoituksessa mainittiin odotettavan hakijalta asiakaskeskeistä toimintatapaa, kykyä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja, ymmärrystä tutkimuksen ja tietojohtamisen roolista kehittämisen perustana, kykyä rakentaa yhteistyötä pelastuslaitoksen sisällä ja sidosryhmien kanssa sekä kykyä toimia verkostoissa aktiivisesti, rakentavasti ja tuloksellisesti.

Virkaa haki määräaikaan mennessä 16 hakijaa:

**********

Hakijoista 14 täytti kelpoisuusvaatimukset. Kahdella hakijalla ei ole kelpoisuusehdoissa mainittua alempaa korkeakoulututkintoa.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin viisi hakijaa: **********

Riskienhallintapäällikkö ja pelastusjohtaja haastattelivat ensimmäisen kierroksen hakijat 7.2.-14.2.2022.

Ensimmäisen haastattelukierroksen perusteella toiseen haastatteluun kutsuttiin kolme kärkihakijaa: **********

Riskienhallintapäällikkö, pelastusjohtaja ja henkilöstöpäällikön sijainen haastattelivat toisen kierroksen hakijat 17.2.2022.

********** on suorittanut tradenomin (AMK) tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa vuonna 2015. Hakija on vakituisessa virassa Helsingin pelastuslaitoksella, missä hän on työskennellyt johtavana valvonnan suunnittelijana 1.9.2019 alkaen, valvonnan suunnittelijana 1.8.2017 – 31.8.2019 ja palotarkastajana 18.1.2016 – 31.7.2018. Hänellä on lisäksi kokemusta projektityöntekijänä Laurea-ammattikorkeakoulussa sekä turvapalvelumyyjänä ja myyntitiimin esihenkilönä.

********** on suorittanut tradenomin (AMK) tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa vuonna 2011. Hakija on vakituisessa virassa Helsingin pelastuslaitoksella, missä hän on toiminut palopäällikkönä 09/2020 alkaen, johtavana palotarkastajana 01/2019–08/2020 ja palotarkastajana 09/2012–12/2018. Hänellä on lisäksi kokemusta vartijan tehtävistä.

********** on suorittanut tradenomin ylemmän AMK-tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa vuonna 2021 ja tradenomin (AMK) tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa vuonna 2005. Hakija on vakituisessa virassa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksella, missä hän on toiminut riskienhallintapäällikkönä 12.8.2013 alkaen, johtavana palotarkastajana 1.5.2011 – 11.8.2013, valmiuspäällikkönä 1.8.2008 – 30.4.2011 ja palotarkastajana 14.6.2004 – 31.7.2008. Lisäksi hänellä on kokemusta turvallisuussuunnittelusta ja palontutkinnan asiantuntijapalveluista yrittäjänä.

Arviointi

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin perustuen ********** on parhaat edellytykset yksikön päällikön virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen.

Kelpoisuusehtojen sekä muiden edellä mainittujen vaatimusten ja eduksi katsottavien tekijöiden valossa valintaryhmä teki hakijoista kokonaisarvioinnin perustuen hakuasiakirjoihin ja haastatteluihin. Valintaryhmään kuuluivat riskienhallintapäällikkö, pelastusjohtaja ja henkilöstöpäällikön sijainen. Kokonaisarvioinnissa huomioitiin hakijoiden osaaminen soveltuvan koulutuksen ja kokemuksen perusteella; hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja soveltuvuus monipuolisen tehtäväsisällön kannalta; hakijoiden näkemys tehtäväsisällön menestyksekkäästä hoitamisesta; sekä hakijoiden soveltuvuus osaksi työyhteisöä ja johtamistiimiä.

Arvioinnissa erityistä huomiota kiinnitetty näyttöihin ja näkemyksellisyyteen onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden johtamisesta ja kehittämisestä, kykyyn kehittää työyhteisön toimintaa ja henkilöstön hyvinvointia sekä johtaa toimintakulttuurin muutosta.

********** valintaa puoltavat hänen työkokemuksensa ja koulutuksensa myötä hankittu kokemus, osaaminen ja vahvat näytöt pelastustoimen riskienhallinnan palveluiden tuottamisesta, kehittämisestä ja johtamisesta. Hakija on toiminut monipuolisesti erilaisissa ja eri tasoisissa onnettomuuksien ehkäisyn tehtävissä, minkä myötä hänelle on muodostunut syvällinen ymmärrys pelastustoimen riskienhallinnan kokonaisuudesta sekä pelastustoimien onnettomuuksien ehkäisyyn vaikuttavista toimintaympäristön muutostekijöistä ja kehitystarpeista.

Hakijan vahvuutena voidaan pitää kokemusta ja hyviä näyttöjä työskentelystä johtoryhmä- ja osaston ohjausryhmätason johtamistiimissä. Hän on pelastusalalla hyvin verkostoitunut, aktiivinen ja vaikuttava toimija. Hakija on johtajana tuloshakuinen, mutta painottaa johtamisessaan työntekijöiden kanssa käytävää keskustelua ja vuorovaikutusta sekä läsnäoloa. Johtamistiimin jäsenenä hakija on rakentavan kriittinen ja tuo aktiivisesti oman näkemyksensä yhteisen päätöksenteon pohjaksi. Hänen johtamisessaan yhdistyy sekä vahva ihmisten johtaminen että tavoitelähtöinen, näkemyksellinen ja pragmaattinen asioiden johtaminen.

Onnettomuuksien ehkäisyn kehittämisessä hakija painottaa toiminnan riskiperustaisuutta ja vaikuttavuutta. Haastattelujen perusteella hänellä on hyviä näkemyksiä ja ajatuksia siitä, kuinka pelastustoimen riskienhallinnan palveluita tulee ja voidaan kehittää vastaamaan sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen integraatioon sekä muihin toimintaympäristön muutoksiin.

********** on kokemusta onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden kehittämisestä ja suunnittelusta niin pelastuslaitoksessa kuin pelastustoimen alueellisissa ja valtakunnallisissa verkostoissa. Hänen lähestymistapansa onnettomuuksien ehkäisyn kehittämiseen on asiakaskeskeinen, tietoon perustuva ja vaikuttavuutta ja riskiperustaisuutta korostava.

Hakija on avoin ja innostava persoona ja hänellä on vahvat vuorovaikutustaidot. Hänen toimintatapansa on järjestelmällinen ja hänellä on vahvat näytöt toimeenpanokyvystä, tiimin esihenkilönä toimimisesta, tuloksellisesta verkostoissa työskentelystä ja pelastustoimen palveluiden kehittämisessä. Hänen johtamisessaan korostuu järjestelmällinen asioiden johtaminen ja tavoitelähtöisyys. Hän pyrkii kuitenkin olemaan johdettavilleen läsnä ja osallistamaan henkilöstöä vuorovaikutteiseen päätöksentekoon.

Hakijan vahvuuksia ovat monimutkaisten asiakokonaisuuksien ja syy-yhteyksien hahmottaminen sekä vahva motivaatio, joka välittyy ja näkyy selvästi hänen toiminnassaan. Johtamiskokemus ja näytöt työyhteisön, toimintakulttuurin ja työyksikön hyvinvoinnin johtamisesta eivät kuitenkaan aivan yllä valittavaksi esitetyn hakijan tasolle.

********** on kokemusta onnettomuuksien ehkäisyn palvelutuotannosta asiantuntijana, esihenkilönä ja yksikön päällikkönä. Hänen toiminnassaan ja lähestymistavassaan korostuu työntekijä- ja työyhteisölähtöisyys sekä henkilöstön hyvinvoinnin näkökulma. Hän on persoonaltaan avoin, lämmin ja helposti lähestyttävä. Johtamisotteessa korostuu inhimillisyys ja tavoitteiden saavuttaminen ihmisten johtamisen ja heidän yksilöllisen tukemisensa kautta. Hän mieltää esihenkilö- ja johtamisroolin ensisijaisesti johdettavien hyvän suorituksen mahdollistajana.

Onnettomuuksien ehkäisyn kehittämisessä hän panostaisi asiakaslähtöisyyteen ja toiminnan vaikuttavuuden kehittämiseen. Hakija tuntee pelastuslaitoksen ja onnettomuuksien ehkäisyn palvelutuotannon organisaation nykytilan ja tarpeet syvällisesti ja hänellä on hyvät näytöt palvelutuotannon johtamisesta yksikön päällikön tasolla. Johtamiskokemus, näytöt vaikuttavasta verkostotyöstä sekä näkemyksellisyys onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden kehittämisen suunnasta ja konkreettisista toimenpiteistä vastaamaan toimintaympäristön muutoksiin ja tarpeisiin eivät kuitenkaan aivan yllä valittavaksi esitetyn hakijan tasolle.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta.

Päätös tullut nähtäväksi 25.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 09 310 30037

pekka.itkonen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto yksikön päällikkö onnettomuuksien ehkäisyn palvelut

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.