Virkasuhteen täyttäminen, varautumisen ja väestönsuojelun suunnitteluyksikkö, pelastuskomentaja, työavain PEL-02-3-22

HEL 2022-002896
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 19
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yksikön päällikön viran täyttäminen, varautumisen ja väestönsuojelun suunnitteluyksikkö

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti ottaa ********** varautumisen ja väestönsuojelun suunnitteluyksikön päällikön virkaan 4600 euron tehtäväkohtaisella palkalla. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaanottopäätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Yksikön päällikön virka

Virka oli julkisesti haettavana 11.1. – 26.1.2022. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa helsinkirekry.fi, TE-palveluissa sekä Pelastustieto-lehden verkkosivuilla.

Viran kelpoisuusehtona oli soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen lisäksi hakuilmoituksessa todettiin hakijalta odotettavan vahvaa osaamista ja näkemyksellisyyttä väestönsuojelun, suuronnettomuusvalmiuden, häiriötilanteisiin varautumisen tai huoltovarmuuden strategisesta suunnittelusta ja sen vaatimuksista Helsingissä.

Lisäksi virassa hoidettavan tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää strategisen johtamisen ja suunnittelun taitoja sekä ymmärrystä ihmisten suojaamistoimien monimutkaisuudesta erityisesti sotilaallisen voimankäytön uhkatilanteissa, kykyä tulokselliseen yhteistyöhön viranomaisten, valtio- ja kuntasektorin toimijoiden, järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa, sekä kykyä johtaa ja koordinoida verkostomaista työskentelyä.

Lisäksi hakuilmoituksessa mainittiin odotettavan hakijalta tahtoa ja kykyä johtaa henkilöstön työhyvinvointia ja kehittää työyhteisöä sekä Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien (näkemyksellisyys, innostus, linjakkuus ja toimeenpanokyky) mukaista johtamista. Hakijalta todettiin odotettavan myös vahvoja vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja, esihenkilö- ja johtamiskokemusta, ja asiantuntijatyön tuloksellista ja nykyaikaista johtamista.

Hakuilmoituksessa mainittiin odotettavan myös kykyä laajojen ja haastavien asiakokonaisuuksien pitkäjänteiseen suunnitteluun, kykyä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja, sekä ymmärrystä tutkimuksen ja tietojohtamisen roolista kehittämisen perustana.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki määräaikaan mennessä 10 hakijaa:

**********

Hakijoista yhdeksän täytti kelpoisuusvaatimukset. Yhdellä hakijalla ei ole kelpoisuusehdoissa mainittua ylempää korkeakoulututkintoa.

Hakemusten perusteella haastatteluihin kutsuttiin neljä hakijaa: ********** Riskienhallintapäällikkö, pelastusjohtaja ja pelastuspäällikkö haastattelivat hakijat 7.2.-14.2.2022.

********** on suorittanut hallintotieteiden maisterin tutkinnon Tampereen yliopistossa vuonna 2016, sisäisen turvallisuuden ylemmän AMK-tutkinnon Poliisiammattikorkeakoulussa vuonna 2019 ja poliisin perustutkinnon poliisiammattikorkeakokoulussa vuonna 2009. Hakija on työskennellyt riskienhallinnan ja työsuojelun erityisasiantuntijana Tampereen yliopistossa 17.5.2021 alkaen. Hänellä on lisäksi kokemusta ylitarkastajana toimimisesta aluehallintovirastossa, ylietsivänä ja tarkastajana toimimisesta suojelupoliisissa, rikoskomisariona toimimisesta keskusrikospoliisissa sekä komisariona ja vanhempana konstaapelina toimimisesta Sisä-Suomen poliisilaitoksella.

********** on suorittanut turvallisuusjohtamisen ylemmän AMK-tutkinnon Laurea-ammattikorkeakoulussa vuonna 2019 ja liiketalouden tradenomi (AMK) tutkinnon (turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus) vuonna 2010. Hakija on vakituisessa virassa Helsingin pelastuslaitoksella, missä hän on työskennellyt pelastuskoulun vanhempana opettajana, johtavana palotarkastajana ja palotarkastajana. Hänellä on lisäksi kokemusta asiantuntijana toimimisesta SaferGlobessa sekä turvallisuusasiantuntijana, turvallisuusalan vuoropäällikkönä ja turvatarkastajana toimimisesta.

********** on suorittanut yleisesikuntaupseerin tutkinnon Maanpuolustuskorkeakoulussa vuonna 1995 ja upseerin virkatutkinnon vuonna 1985. Hakija on työskennellyt Puolustusvoimissa maavoimien esikuntapäällikkönä 10/2017–8/2021, pääesikunnan valmiuspäällikkönä 8/2013–9/2017 ja suunnittelupäällikkönä 8/2012–9/2013. Lisäksi hänellä on laaja-alaista kokemusta myös muista Puolustusvoimien tehtävistä, muun muassa Tykistöprikaatin komentajana ja RUK:n reserviupseerikurssin johtajana.

********** on suorittanut yleisesikuntaupseerin tutkinnon Maanpuolustuskorkeakoulussa vuonna 1999, esikuntaupseerin tutkinnon vuonna 1996 ja upseerin tutkinnon vuonna 1988. Hakija on vakituisessa virassa pelastuslaitoksella, missä hän on toiminut johtavana väestönsuojelusuunnittelijana 1.9.2021 alkaen. Lisäksi hänellä on kokemusta Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen piiripäällikkönä toimimisesta sekä laaja-alaista kokemusta Puolustusvoimista muun muassa Oppimis- ja kuvapalveluyksikön päällikkönä, projektipäällikkönä, Merisotakoulun apulaisjohtajana, Merivoimien esikunnan kansliapäällikkönä ja joukkoyksikön komentajana.

Arviointi

Hakuasiakirjoihin ja haastatteluun perustuen ********** on parhaat edellytykset yksikön päällikön virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen.

Kelpoisuusehtojen sekä muiden edellä mainittujen vaatimusten ja eduksi katsottavien tekijöiden valossa valintaryhmä teki hakijoista kokonaisarvioinnin perustuen hakuasiakirjoihin ja haastatteluun. Valintaryhmään kuuluivat riskienhallintapäällikkö, pelastusjohtaja ja pelastuspäällikkö. Kokonaisarvioinnissa huomioitiin hakijoiden osaaminen soveltuvan koulutuksen ja kokemuksen perusteella; hakijoiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja soveltuvuus monipuolisen tehtäväsisällön kannalta; hakijoiden näkemys tehtäväsisällön menestyksekkäästä hoitamisesta; sekä hakijoiden soveltuvuus osaksi työyhteisöä ja johtamistiimiä.

********** vahvuutena on nykyaikainen näkemys ja syvällinen ymmärrys väestönsuojelujärjestelmän nykytilasta ja kehittämistarpeista, sodanajan uhkista ja siviiliväestön suojelemisesta sekä väestönsuojeluun tarvittavasta strategisen suunnittelun ja toiminnan kokonaisuudesta. Hänellä on käytännönläheinen ja kyseenalaistava työote. Hakemuksessaan ja haastattelussa hakija toi esille kykynsä esittää uudenlaisia ajatuksia väestön suojaamisesta ja sen strategiasta, toimintamalleista ja tarvittavasta suorituskyvystä.

Johtavana väestönsuojelusuunnittelijana työskennellessään hakija on osoittanut sekä aikaansaannoskykynsä, että kykynsä ottaa haltuun yksikön vastuulla olevan substanssikokonaisuuden lyhyessä ajassa. Yksikön päällikön tehtävää väliaikaisesti oman toimen ohella hoitaessaan hän on antanut vakuuttavan näytön kyvystään suunnitella ja johtaa yksikön toimintaa sekä kyvystään yhdistää strategisen tason ajattelua ja konkreettisia kehittämistoimenpiteitä tehtävän edellyttämällä tavalla.

Hakijan työura Puolustusvoimissa osoittaa kykyä vaativaan strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen. Puolustusvoimissa tehdyn uran lisäksi kokemus tehtävistä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä ja Helsingin pelastuslaitoksella tarjoaa hyvät edellytykset johtaa väestönsuojelun ja varautumisen suunnittelua pelastuslaitoksella.

********** on monipuolinen työkokemus viranomaistoiminnasta ja viranomaisyhteistyöstä. Hän korostaa työssään ja johtamisessaan tiedon merkitystä, vastuunkantoa, esimerkillä johtamista ja mahdollistavana johtajana toimimista. Hän on analyyttinen ja ratkaisukeskeinen persoona, joka kuuntelee ja huomioi päätöksenteossaan muiden ihmisten näkökulmat. Virassa vaadittavan väestönsuojelun substanssin ja toimintaympäristön ymmärrys ja näkemyksellisyys sekä johtamiskokemus eivät kuitenkaan yllä valittavaksi esitetyn hakijan tasolle.

********** on monipuolista kokemusta turvallisuusalan tehtävistä niin pelastustoimesta kuin yksityiseltä sektorilta. Hakija on pelastusalalla hyvin verkostoitunut ja johtanut asiantuntijatyötä esihenkilöroolissa toimiessaan johtavana palotarkastajana. Johtamisessa hän painottaa strategista ja tietoon pohjautuvaa lähestymistapaa sekä henkilöstön hyvinvointia ja organisaation vakiinnuttamisen merkitystä. Hän on motivoitunut tekemään yhteiskunnallisesti merkittävää työtä ja analyyttinen persoona. Virassa vaadittavan väestönsuojelun substanssin tuntemus, näkemyksellisyys toiminnan kehittämistarpeista sekä johtamiskokemus eivät kuitenkaan yllä valittavaksi esitetyn hakijan tasolle.

********** on mittava ja monipuolinen ura Puolustusvoimissa vaativissa strategisen johtamisen ja suunnittelun tehtävissä. Hakijalla on syvällinen ymmärrys sotilaallisen voimankäytön tilanteista, julkishallinnon eri tasoilla tehtävästä varautumisesta ja sen suunnittelussa sekä Puolustusvoimien toiminnasta. Johtamisessa hän painottaa läsnäoloa, nykyaikaisia johtamisvälineitä ja mentorointia sekä lähestymistapaa, jossa nostaa muita esille itsensä sijaan. Strategisessa suunnittelussa hän painottaa toiminnan pitkäjänteisyyttä. Hän on helposti lähestyttävä, pitkäjänteinen ja rauhallinen persoona. Puolustusvoimissa tehty työura osoittaa hakijan osaamista ja kykyä vaativaan johtamiseen ja laajojen kokonaisuuksien strategiseen suunnitteluun. Väestönsuojelun kokonaisuuden nykytilanteen ja kehitystarpeiden tuntemus pelastustoimen näkökulmasta ja näkemyksellisyys pelastustoimen väestönsuojelun järjestelmän ja strategisen suunnittelun konkreettisista kehittämissuunnista ja vaadittavista toimenpiteistä ei kuitenkaan aivan yllä valittavaksi esitetyn hakijan tasolle.

Tiedoksianto

Päätös muutoksenhakuohjeineen tiedoksi Helbitin kautta.

Päätös tullut nähtäväksi 25.02.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 09 310 30037

pekka.itkonen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Liitteet (pdf)

1. Hakijayhteenveto yksikön päällikkö varautumisen ja väestönsuojelun suunnitteluyksikkö

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.