Vahingonkorvaus, autovaurio 24.2.2022, Pikalähetintie 14
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, autovaurio Pikalähetintiellä 24.2.2022
Päätös
Yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan auto on ollut pysäköitynä 24.2.2022 tien laidassa Pikalähetintien 14 ja 15 välissä. Hakija epäilee, että autoon on osunut aura-auto, koska auton vasempaan etukulmaan oli ilmestynyt lommo ja vilkku irronnut. Vahinko on tapahtunut 24.2.2022 kello 12 – 14 välisenä aikana, koska hakijan mukaan tietä ei ollut aurattu kello 12 aikaan, mutta palatessaan autolle kello 14, hakija huomasi autonsa vauriot.
Hakija on toimittanut 24.2.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon vielä erittelemättömän suuruisen korvausvaateen, mutta vaatii hakemuksessaan vahingon korvaamista kokonaisuudessaan sekä korvausta ajoneuvon seisonta-ajalta 50 euroa päivältä.
Staran työnjohdolta saadun selvityksen mukaan Staran koneet eivät ole olleet GPS-tietojen mukaan kunnossapitotehtävissä kyseisessä kohteessa ja ajankohtana 24.2.2022. Kuvan GPS-tiedot (liite 5) osoittavat Staran ajoneuvon ajoreitin eli liikehistorian 24.2.2022 kello 00:05 – 23:56. Ajoreitti näkyy kuvassa vihreällä. Tiedot on tarkastettu kaluston telemetria seurantatiedoista.
Staralla ei ole tietoa vahingon aiheuttajasta. Stara ei ole aiheuttanut vahinkoa, eikä siten ole korvausvelvollinen.
Päätös tullut nähtäväksi 12.03.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943