Hankinta, hoivapalvelut vammaistyön yksiköihin, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2022-003096
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 73 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinta Helsingin vammaistyön yksiköihin

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä vammaistyön yksiköihin tehtävän hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Anu Purhonen vammaisten asumispalvelupäällikkö Kristiina Räihä olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystä siten, että liitteenä 1 olevaan palvelukuvauksen 4.1. Laillistettujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden edellytykset toteuttaa lääkehoitoa -otsikon alla olevat kaksi kappaletta korvataan seuraavalla lauseella: ”Laillistettujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden (sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö, ensihoitaja AMK) koulutus antaa lähtökohtaisesti työntekijälle valmiudet toteuttaa lääkehoitoa ilman erillistä lupaa.”.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

A hyväksyä vammaistyön yksiköihin tehtävän hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinnan periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sulje

Vammaistyön ostopalvelupäällikkö Anu Purhonen vammaisten asumispalvelupäällikkö Kristiina Räihä on kutsuttuna asiantuntijana
läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankinnan tausta

Sosiaali- ja terveystoimialalla on valtakunnallisesti vakava henkilöstöpula, jota koronapandemia on osaltaan pahentanut. Alan koulutuspaikoille ei enää hakeudu riittävästi opiskelijoita, alalta siirtyy työntekijöitä muualle ja eläköityminen on kiihtymässä. Samaan aikaan alan koulutetun työvoiman tarve on kasvanut muun muassa vanhuspalvelulain henkilöstömitoituksen velvoittavuuden takia. Kotihoidossa hoidetaan entistä huonokuntoisempia asiakkaita ympärivuorokautisesti, jolloin henkilöstötarve kasvaa. Työvoiman tarve ja tarjonta eivät kohtaa.

Työvoiman saatavuuden ja työssä pysymisen edistäminen on nostettu toimialalle strategiseksi painopisteeksi. Vammaistyön vuoden 2022 toimintasuunnitelman mukaisia henkilöstön saatavuutta ja työssä pysymistä edistäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi hoiva-avustajien ja lähihoitajien oppisopimuskoulutusten aloittaminen, räätälöidyt koulutukset nykyiselle henkilöstölle ja sosiaalisen median ja oppilaitosyhteistyön avulla vammaistyön työ- ja harjoittelupaikkojen näkyvyyden lisääminen.

Vammaisten asumispalveluiden olemassa olevista vakansseista on melkein viidesosa täyttämättä, eikä sairauslomien ja työvapaiden ajalle saada rekrytoitua sijaisia. Vammaisten asumispalveluissa osalle henkilöstöä on kertynyt merkittävä määrä ylityötunteja. Kesän 2022 osalta vammaistyön asumispalveluista puuttuu tässä vaiheessa 51 kesäsijaista. Vuonna 2022 avataan uusi työ- ja päivätoiminnan toimintakeskus sekä uusia asumisyksiköitä, joihin täytyy rekrytoida kymmeniä työntekijöitä.

Työntekijöiden rekrytointivaikeuksien vuoksi sijaisia on jouduttu hankkimaan vuokrausyritysten kautta. Ensisijaisesti sijaisia hankitaan kaupungin henkilöstöpalveluyhtiö Seuresta, mutta se ei kykene tuottamaan riittävästi työvoimaa Helsingin vammaistyön henkilöstön sijaistarpeisiin. Tämän lisäksi vammaistyö on syksystä 2021 alkaen hankkinut sijaisia suorahankintana muutamalta henkilöstöä vuokraavalta yritykseltä.

Vammaisten asumis- ja työ- ja päivätoimintapalvelut ovat asiakkaille subjektiivinen oikeus. Osalla asiakkaista on runsas ympärivuorokautinen avuntarve. Lakisääteisten palvelujen ja asiakasturvallisuuden ja työntekijöiden työturvallisuuden takaamiseksi on välttämätöntä järjestää täydentävän työvoiman saatavuus ostopalveluna.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on hoito- ja ohjaushenkilöstön vuokraus Helsingin vammaisten asumispalveluiden ja työ- ja päivätoiminnan täydentäviin ja äkillisiin työvoimatarpeisiin. Työjaksojen pituudet voivat vaihdella yksittäisestä työvuorosta muutamaan kuukauteen. Yksiköt sijaitsevat Helsingin kaupungin alueella.

Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen Helsingin vammaistyön yksiköissä tarvittavan henkilöstön tehtävänkuvien mukaisesti:

1. Hoiva-avustajat
2. Lähihoitajat tai ohjaajat
3. Sairaanhoitajat

Tarjouksella voi tarjota yhtä tai useampaa osa-alueista. Hankittavan palvelun sisältö ja tarkemmat vaatimukset on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.

Tarjouskilpailu

Helsingin vammaistyön yksiköihin tehtävän hoito- ja ohjaushenkilöstön hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetään vähimmäisvaatimukset tuotettavalle palvelulle sekä palveluntarjoajille. Näiden ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti.

Kilpailutuksen ehdottomien vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan palvelulle riittävän laatutason, joten tarjousten valintaperusteena käytetään kunkin osa-alueen kohdalla halvimpaan tarjoushintaan perustuvaa kokonaistaloudellista edullisuutta.

Tarjousten vertailu suoritetaan tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien tarjoajien kesken. Kuhunkin hankinnan osa-alueessa valitaan tarjousten edullisuusjärjestyksessä riittävä määrä palveluntuottajia huomioiden palvelulle arvioitu kapasiteettitarve sekä asiakaskunnan erityistarpeet.

Sopimuskauden aikana asiakaskohtainen palvelun valinta tehdään puitesopimuksen sisällä sosiaalihuollon lainsäädännön edellytykset huomioiden etusijajärjestyksessä ensimmäiseltä soveltuvalta palveluntuottajalta.

Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteinä 1–8. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan sopimuskausi on neljän vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.10.2022 alkaen.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 6 miljoonaa euroa (alv 0 %) suunnitellulle sopimuskaudelle.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua tilataan sopimuskaudella tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 18.1.2022 § 7 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.04.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 68, 69, 70 (A), 71 (A), 72, 73 (A), 74, 76, 77 ja 79 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 70 (B), 71 (B), 73 (B) ja 75 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Anu Purhonen, Vammaistyön ostopalvelupäällikkö, puhelin: 040 6604935

anu.purhonen@hel.fi

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
6. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
7. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
8. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.