Hankinta, varastoautomaatiourakka, keskitetyt vainajatilat, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-003245
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

Toteuttajan valinta koskien keskitettyjen vainajatilojen varastoautomaatiourakoitsijan suunnitteluvaiheen hankintaa

Tiimipäällikkö

Päätös

Tilat-palvelun tiimipäällikkö päätti valita keskitettyjen vainajatilojen varastoautomaatiourakoitsijaksi kehitysvaiheen ajaksi Kardex Finland Oy:n. Tämä päätös koskee hankinnan suunnitteluvaihetta, jonka arvo on valitun urakoitsijan tarjouksen perusteella 39 992 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankintamenettelyn kulku

Keskitettyjen vainajatilojen varastoautomaatiohankinnan kilpailutus on toteutettu neuvottelumenettelynä, jossa tilaaja valitsee vähimmäisvaatimukset täyttäneistä ehdokkaista 3 - 5 tarjoajiksi hankkeen neuvotteluvaiheeseen.

Hankinta käynnistettiin julkaisemalla kansallisen kynnysarvon ylittävä hankintailmoitus julkisten hankintojen Hilma-ilmoituskanavassa 2.3.2022.

Osallistumishakemuksen jätti seuraavat kaksi ehdokasta:
- Kardex Finland Oy
- Constructor Finland Oy

Molempien osallistumishakemuksen jättäneen ehdokkaan todettiin täyttävän hankintailmoituksessa asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset ja molemmille ehdokkaille lähetettiin alustava tarjouspyyntö ja kutsut yrityskohtaisiin neuvotteluihin 11.4.2022.

Alustavan tarjouspyynnön ja yrityskohtaisen neuvottelukutsun lähettämisen jälkeen Constructor Finland Oy ilmoitti vetäytyvänsä hankkeesta. Menettelyä jatkettiin Kardex Finland Oy:n kanssa.

Alustavana tarjouksena tarjoaja toimitti tarjouspalveluun määräaikaan 11.5.2022 klo 13.00 mennessä kuvauksen ehdotetusta kokonaisratkaisusta sekä alustavan tarjoushinnan.

Alustava tarjous käytiin tilaajan toimesta läpi ja 18.5.2022 pidettiin tarjoajien kanssa erilliset neuvottelut, joissa käytiin läpi hankinta-asiakirjoihin liittyviä kysymyksiä ja täydennys-/muutostarpeita hankinnan sisällön kuvauksen ja tarkoituksenmukaisuuden varmistamiseksi sekä käytiin yhdessä läpi tarjoajan jättämä alustava tarjous.

Lopullinen tarjous

Lopullisena tarjouksena tarjoaja toimitti Tarjouspalveluun tarjouslomakkeen, joka käsitti tarjotun toimitussisällön kuvauksen, tarjotun toimitussisällön kokonaishinnan sekä tarjotut optiohinnat 23.6.2022 klo 13.00 mennessä.

Tarjottu toimitussisältö käsitti 3 vainajatornia, 3 vainajanostinta, 175 vainajakourua, varastoautomaation tietojärjestelmän, 5 vuoden takuuajan huollon ja ylläpidon sekä suunnitteluvaiheen tehtävät.

Lisäksi pyydettiin optiohinnat vainajatorneille 1-2 kpl, vainajanostimelle, vainajakouruille sekä tarjoajalle annettiin mahdollisuus tarjota kylmää eristävät ja vesipestävät seinät torneihin.

Kardex Finland Oy jätti lopullisen tarjouksen, jonka tilaaja arvioi. Tarjouksen todettiin täyttävän tarjoukselle ja tarjoajalle asetetut vaatimukset. Tilaaja arvioi tarjouksen laadun osalta ja pisteytti tarjoukset laadun osalta tarjouspyynnössä esitettyjen vertailuperusteiden mukaisesti 13.-15.8.2022 ja hintatarjoukset avattiin laatupisteytyksen valmistuttua 15.8.2022.

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että alhaisimman hintatarjouksen tehnyt tarjoaja sai arviointikohdasta täydet pisteet (40 pistettä) ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin tähän

kaavalla:
(alhaisin urakkahinta / oma urakkahinta) * 40

Kardex Finland Oy:n tarjoama kokonaishinta toimitussisällölle on (alv 0 %) 999 790,00 euroa. Suunnitteluvaiheen sisältämien tehtävien osuus on 39 992,00 e (alv 0 %) tarjotusta kokonaishinnasta.

Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että korkeimmat laatupisteet saanut tarjoaja sai täydet pisteet (60 pistettä) ja muiden tarjoajien pisteet suhteutettiin tähän

kaavalla:
(korkeimmat laatupisteet / omat laatupisteet) * 60

Kardex Finland Oy:n tarjous sai täydet 100 pistettä.

Suurimman kokonaispistemäärän saanut tarjous on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Päätösehdotuksen mukaisen urakoitsijan soveltuvuusehdot, luottotiedot ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.

Tilauksen ja sopimuksen teko

Ensimmäisen vaiheen (suunnitteluvaiheen) tilauksen edellytyksenä on tämän hankintapäätöksen lainvoimaisuus ja tarvittaessa kaupungin tekemä myönteinen hankepäätös (arviolta 10/2022), mikäli suunnitteluvaiheen tarjous ei mahdu hankkeen hankesuunnitteluvaiheen budjettiin.

Toisen vaiheen (rakentamisvaiheen) sopimus tehdään sillä ehdolla, että hankepäätös on tehty, hanke on saanut rakennusluvan, tilaaja on hyväksynyt toimittajan laatimat suunnitelmat, ja tilaaja on tehnyt hankkeen rakentamispäätöksen sekä urakkasopimus on allekirjoitettu, arviolta 10/2023.

Lisäksi rakennusvaiheen edellytyksenä on, että Helsingin seurakuntayhtymä päättää vuokrata keskitetyille vainajatiloille suunnitellun tontin Helsingin kaupungille.

Rakentamisvaiheesta tehdään erillinen päätös suunnitteluvaiheen päätyttyä.

Urakoitsija toteuttaa kohteen, mikäli edellytykset rakentamisvaiheen urakkasopimuksen tekemiselle täyttyvät.

Aikataulu

Suunnittelu on suunniteltu aloitettavaksi 9/2022 ja valmistuvaksi viimeistään 10/2023. Alustavan aikataulun mukaan rakentaminen on 10/2023 - 10/2025.

Rahoitus

Hankkeen rahoitus on talousarvion ja taloussuunnitelman rakentamisohjelmassa 2020 – 2025 vuosina 2022 - 2025 toteutettavana hankkeena.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 11.5.2021 § 248) liitteen 1 mukaan Tilat-palvelun tiimipäälliköillä on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tilat-palvelun tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään ehdokkaiden valinnasta.

Päätöshistoria

Sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt tarvepäätöksen ja antanut hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon 6.9.2022.

Päätös tullut nähtäväksi 28.11.2022

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kirsi Virtanen, projektijohtaja, puhelin: 09 31020036

kirsi.m.virtanen2@hel.fi

Päättäjä

Aulis Toivonen
tiimipäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Soveltuvuusvaatimukset
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lopullisten tarjousten vertailuperusteet
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.