Hankinta, ulkomainonta, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestäminen yleisillä alueilla/tarjouskilpailuun kutsuttavat osallistujat
Päätös
Asiakkuusjohtaja valitsi Helsingin kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisen hankinnan tarjouskilpailuun seuraavat osallistujat:
- Osa-alueet 1 - 4:
- Clear Channel Suomi Oy
- JCDecaux Finland Oy
- Keskisuomalainen Oyj
- Ocean Outdoor Finland Oy
- Outshine Oy
- Osa-alue 5:
- Atlas-Media Oy
- Clear Channel Suomi Oy
- JCDecaux Finland Oy
- Outshine Oy
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet hankintayksikön vaatimat hyväksyttävät rikosrekisteriotteet. Mikäli rikosrekisteriotteiden tarkistuksessa ilmenee Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeus-sopimuksista annetun lain (jäljempänä ”Hankintalaki”) 80 §:n mukaisia ehdokasta / ehdokkaita koskevia pakollisia poissulkuperusteita, tulee Hankintayksikkö tekemään hankintaoikaisun Hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Kaupunkiympäristön toimiala (jäljempänä ”KYMP”) käynnisti 9.9.2022 päivätyllä hankintailmoituksella tarjouskilpailun Helsingin kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan järjestämisestä. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo ylittää Hankintalain 12 §:n mukaisen käyttöoikeussopimuksia koskevan kynnysarvon.
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin yleisillä alueilla, KYMP:n määrittelemillä sijoituspaikoilla, toteutettava ulkomainonta. Hankinta on jaettu viiteen (5) osa-alueeseen:
- Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla
- Mainospilareille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueilla
- Suurnäytöille määritellyt sijoituspaikat keskusta-alueen ulkopuolisilla alueilla
- Katumainostauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueelle
- Pylvästauluille määritellyt sijoituspaikat esikaupunkialueella
Hankintamenettely
Hankinnassa on kyse Hankintalain mukaisesta käyttöoikeussopimuksesta ja hankintamenettelyssä noudatetaan soveltuvin osin Hankintalain 34 §:n mukaista neuvottelumenettelyä.
EU-kynnysarvon ylittävää hankintaa koskeva hankintailmoitus neuvottelumenettelystä ”Helsingin kaupungin ulkomainonnan järjestäminen yleisillä alueilla” julkaistiin sähköisessä ilmoituskanavassa HILMA:ssa 9.9.2022.
Osallistujien valintaperusteet
Osallistumispyynnössä oli asetettu muun muassa ehdokkaiden teknistä suorituskykyä ja ammatillista pätevyyttä ja taloudellista tilannetta koskevia soveltuvuusvaatimuksia sekä referenssisopimuksia koskevia vaatimuksia. Osallistumispyynnön mukaan hankintayksikkö valitsee enintään viisi (5) tarjoajaa, jotka täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Edelleen osallistumispyynnössä oli todettu, että jos ehdokkaita ilmoittautuu mukaan neuvottelumenettelyyn enemmän kuin voidaan ottaa mukaan tarjouskilpailuun, käytetään referenssilomakkeella ilmoitettavia, pisteytettäviä referenssejä arviointiperusteena ehdokkaita valittaessa, ja neuvotteluvaiheeseen valitaan osa-aluekohtaisesti viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta.
Yksityiskohtaiset referenssien arviointiperusteet ja niiden pisteytys oli kuvattu osallistumispyynnön liitteinä olevissa osa-aluekohtaisissa referenssilomakkeissa.
Saadut osallistumishakemukset
Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 10.10.2022 klo 12.00 mennessä osallistumishakemuksen jättivät seuraavat seitsemän (7) ehdokasta (suluissa osa-alue/osa-alueet, joihin osallistumishakemus oli jätetty):
- Atlas-Media Oy (5)
- Clear Channel Suomi Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)
- JCDecaux Finland Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)
- Keskisuomalainen Oyj (1, 2, 3 ja 4)
- MT Mediateko Oy (1, 2 ja 3)
- Ocean Outdoor Finland Oy (1, 2, 3 ja 4)
- Outshine Oy (1, 2, 3, 4 ja 5)
Osallistumishakemusten käsittely
Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen KYMP tarkasti ehdokkaiden soveltuvuuden osallistumispyynnön mukaisesti. Tarkistuksessa todettiin, että kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut ehdokkaita koskevat soveltuvuusvaatimukset.
Osa-alueet 1 - 3
Edellä kuvatun mukaisesti osa-alueisiin 1 – 3 saatiin yhteensä kuusi (6) osallistumishakemusta / osa-alue, joten KYMP suoritti tarjoajien valinnan osallistumispyynnössä kuvatulla tavalla pisteyttämällä referenssit ja valitsemalla viisi (5) eniten pisteitä saanutta ehdokasta neuvotteluvaiheeseen.
Ennen referenssien pisteytystä KYMP pyysi MT Mediateko Oy:ltä Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaista täsmennystä koskien referenssilomakkeella ilmoitettuja referenssiasiakkaita. MT Mediateko Oy:n täsmennyksen sekä referenssilomakkeella ilmoitettujen tietojen perusteella KYMP totesi, että MT Mediateko Oy:n kolme (3) ilmoitettua referenssiä ei täyttänyt edellytetyn referenssisopimuksen osalta referensseille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten niitä ei otettu huomioon referenssien pisteytyksessä.
Ehdokkaat saivat referenssilomakkeelle ilmoitetuista referensseistä pisteet seuraavasti:
Selvyyden vuoksi todetaan, että edellä taulukossa esitetyt ehdokkaat olivat antaneet jokaiseen osa-alueeseen 1 – 3 samat referenssit, joten edellä kuvattu pisteytys vastaa siten jokaisen osa-alueen (1 – 3) pisteytystä.
KYMP päättää edellä kuvatun pisteytyksen perusteella valita neuvottelumenettelyyn osa-alueisiin 1 - 3 viisi (5) eniten arviointipisteitä saanutta toimittajaa.
Osa-alue 4
Edellä kuvatun mukaisesti osa-alueeseen 4 saatiin yhteensä viisi (5) osallistumishakemusta soveltuvuusvaatimukset täyttäviltä ehdokkailta, joten osa-alueen osalta ei tarvinnut suorittaa referenssien pisteytystä ja ehdokkaiden karsintaan.
KYMP päättää valita neuvottelumenettelyyn osa-alueeseen 4 kaikki viisi (5) soveltuvuusvaatimukset täyttänyttä ja osallistumishakemuksen jättänyttä ehdokasta.
Osa-alue 5
Edellä kuvatun mukaisesti osa-alueeseen 5 saatiin yhteensä neljä (4) osallistumishakemusta soveltuvuusvaatimukset täyttäviltä ehdokkailta, joten osa-alueen osalta ei tarvinnut suorittaa referenssien pisteytystä ja ehdokkaiden karsintaan.
KYMP päättää valita neuvottelumenettelyyn osa-alueeseen 5 kaikki neljä (4) soveltuvuusvaatimukset täyttänyttä ja osallistumishakemuksen jättänyttä ehdokasta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 20.9.2022 § 507) mukaan asiakkuusjohtaja on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Asiakkuusjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2022
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:
Postiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
00580 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Sörnäistenkatu 1 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Nea Kielenniva, kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 39234