Toivomusponsi, kevyen liikenteen sujuvuuden vahvistaminen Kiiltomadonpolun kohdalla Laajasalon kauppakeskuksen asemakaavan muutoksessa

HEL 2022-004893
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 551 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mirita Saxbergin toivomusponnesta koskien Laajasalontien ylitystä

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Kruunusillat raitiotien itäinen päätepysäkki rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Laajasalontielle Reposalmentien liittymän pohjoispuolelle. Reposalmentien risteys on valo-ohjattu. Se muodostaa myös esteettömyyden erikoistasoisen ylityksen Laajasalontien yli ja kadun keskellä kulkevan raitiotien päätepysäkille. Kyseisen korttelin keskivaiheille sijoittuu Kiiltomadonpolku. Päätepysäkki järjestellään alkuvaiheessa siten, että pysäkin eteläpuolelle sijoittuvasta puolenvaihto vaihteistosta johtuen pysäkki sijoittuu lähelle Kiiltomadonpolun kohtaa. Pysäkin pohjoispäähän tehdään Laajasalontien ylittävä jalankulun yhteys, jonka kohdalta ylitetään niin pyörä- ja autoliikenteen kuin raitioliikenteen reitit. Raitioliikenne ylittää jalankulun ylityskohdan vain poikkeustapauksissa silloin, kun vaunu pitää siirtää ylityskohdan pohjoispuoliselle huoltoraideosuudelle vikaantumisen tms. poikkeuksellisen syyn johdosta. Linjaliikenne järjestetään siten, ettei kyseisellä ylityskohdalla ajeta raitioliikenteen kalustolla. Autoliikennettä Laajasalontiellä on kyseisellä kohdalla runsaasti ja ajokaistoja on kaksi suuntaansa. Autoliikenne jonoutuu vilkkaimpina aikoina, vaikkakaan liiketeen välityskyvyn ei ennakoida ylittyvän. Pyöräliikenteen yhteydet muodostaa Laajasalontien yksisuuntaisten pyöräjärjestelyiden baanayhteys, johon keskittyy Laajasalon pyöräliikennettä.

Jalankulun ylitys ohjataan risteäviin liikennemuotoihin siten, että pyörätien kohdalla on valo-ohjaamaton suojatie, autoliikenteen kohdalla on valo-ohjattu suojatie ja raitiotien kohdalla on raitoliikenteen ylityspaikka, joka porrastetaan sivusiirtymällä autoliikenteen ylityskohtiin nähden. Tämä järjestely on tarkoituksenmukainen huomioiden jalankulun sujuvat yhteydet Laajasalontien yli ja kadun keskellä sijaitsevalle raitiotiepysäkille sekä eri ylityskohdan osien liikenteen määrä ja koostumus. Mikäli päätepysäkki muuttuu myöhemmin linjapysäkiksi ja raitioliikenteen linjaliikenne jatkuu pohjoiseen, ylityspaikan raitioliikennemäärä on edelleen huomattavasti alhaisempi kuin autoliikenteen määrä viereisellä kaistalla ja siinä olevalla valo-ohjatulla suojatiellä. Ylityspaikan järjestely on kuitenkin mahdollista myöhemmin muuttaa toisenlaiseksi esimerkiksi siten, että porrastus poistetaan ja koko ylitys rakennetaan yhtenäiseksi valo-ohjatuksi suojatieksi kuten pysäkin eteläpäässä. Tällöin kuitenkin valo-ohjauksen joustavuus jalankulun, joukkoliikenteen ja autoliikenteen osalta vähenee. Ensivaiheessa on myös tärkeää saada kokemuksia uuden tyyppisestä ylitysjärjestelystä.

Muutokset suunnitelmissa esitettyihin kadunylitysjärjestelyihin Laajasalontiellä Kiiltomadonpolun ylityspaikalla eivät ole tarpeellisia tai perusteltuja tässä vaiheessa.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Toivomusponsi

Valtuutettu Mirita Saxberg on tehnyt 30.3.2022 seuraavan toivomusponnen:

"Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta vahvistaa kevyen liikenteen sujuvuutta siten, että etenkin lasten ja vaikeasti liikkuvien on turvallista ylittää kaupunkibulevardi aiemman Kiiltomadonpolun sillan kohdalla."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.10.2022 mennessä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.10.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri: 09 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi