Avustuksen hakeminen, valtionavustus, Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun ja rakentamisen kustannukset vuosina 2022 - 2031, Traficom

HEL 2022-004952
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 30

Valtionavustushakemus Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun ja rakentamisen kustannuksiin vuosina 2020–2031

Rahoitusjohtaja

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hakea valtionavustusta valtion osallistumiseksi Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelun ja rakentamisen kustannuksiin sekä muihin kestävää liikkumista edistäviin hankkeisiin liittyviin kustannuksiin MAL-sopimukseen perustuen vuosina 2020–2031 liitteen 1 mukaisesti.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luku 4 §:n kohdan 7 mukaan rahoitusjohtajan toimivaltaan kuuluu päättää hakea kaupungin puolesta valtionosuudet ja –avustukset sekä niihin verrattavat etuudet.

Päätöksen perustelut

Länsi-Helsingin raitiotiet on uusi säteittäinen joukkoliikenteen runkoyhteys. Sen rooli joukkoliikennejärjestelmässä on laajentaa raideliikenteen verkostoa ja mahdollistaa uutta kantakaupunkimaista maankäyttöä. Keskustan päätepysäkki on suunniteltu sijoittuvan Erottajalle Kolmikulmaan. Pikaraitiotien uusi n. 5,5 km rataosuus sijoittuu Munkkiniemenaukion ja Kannelmäen välille. Pikaraitiotie yhdistää kantakaupungin raitioverkon, Raide-Jokeri-pikaraitiotien, Rantaradan ja Kehäradan. Munkkiniemenaukiolta Erottajalle pikaraitiotie hyödyntää olemassa olevaa raitiotieverkkoa, joka peruskorjauksen yhteydessä parannetaan pikaraitiotielle sopivaksi. Raitiotie liikennöi uudelta toteutettavalta Ruskeasuon raitiovaunuvarikolta.

Kaupunginvaltuusto päätti 20.1.2021 hyväksyä Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen siten, että raitiotien ja sen edellyttämän katuinfrastruktuurin kokonaiskustannusarvio on 160 miljoonaa euroa (MAKU 106,41 huhtikuu 2019, 2015=100). Hankkeesta laaditaan hyväksytyn yleissuunnitelman ja kokonaiskustannusarvion mukainen tarkempi hankesuunnitelma

Raitiotiehankkeen toteutus edellyttää suunnitelman kustannusarvion sisältämien investointien lisäksi välttämättömien liittyvien investointien toteuttamista. Hankkeen yleissuunnitelman yhteydessä liittyvien hankkeiden kokonaissumman on arvioitu olevan noin 260 miljoonaa euroa. Niiden toteutuksesta päätetään erikseen. Yleissuunnitelman yhteydessä on tunnistettu seuraavat välttämättömät liittyvät hankkeet: Huopalahdentien ja Vihdintien kaupunkibulevardin katujärjestelyt, noin 41 miljoonaa euroa, Turunväylän tiealueen järjestelyt, noin 5,5 miljoonaa euroa, Mannerheimintien pyöräilyjärjestelyiden ja raitiotien parantamistoimenpiteiden toteuttaminen välillä Postikatu-Reijolankatu, jossa raitiotien parantamisen osuus on noin 15 miljoonaa euroa ja kadun peruskorjauksen on kokonaisuudessaan arvioitu maksavan noin 36 miljoonaa euroa, Vihdintien pikaraitiolinjan kalustohankinta, noin 53 miljoonaa euroa ja Ruskeasuon raitiovaunuvarikko ja sen ratayhteydet, noin 150 miljoonaa euroa. Avustuksen haun kohteena olevien välttämättömien liittyvien hankkeiden sekä muiden kestävää liikkumista edistävien hankkeiden kustannusarviot tulevat tarkentumaan osahankkeiden tarkemman suunnittelun yhteydessä.

Valtion avustus on enintään 30 prosenttia hankkeen rakentamiskustannuksista, kuitenkin enintään 105 milj. euroa. Valtio osoittaa MAL-sopimuksen 2020–2031 mukaan Vihdintien pikaraitiotien (ns. Länsi-Helsingin raitiotiet) yleissuunnitelmaluonnoksen mukaisen hankekokonaisuuden toteuttamiseen (sis. suunnittelun ja rakentamisen) ja siihen sekä muihin kestävää liikkumista edistäviin hankkeisiin liittyviin kustannuksiin 105 miljoonaa euroa. Rahoituksen edellytyksenä on, että Helsingin kaupunki tekee hankkeen toteuttamisesta päätöksen, joka on vähintään yleissuunnitelmaluonnoksen hyöty -kustannuslaskelman mukainen tai sitä kannattavampi.

Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin kaupunki sitoutuu MAL-sopimuksen 2020–2031 tavoitteisiin ja luo edellytyksiä tonttitarjonnan ja asuntotuotannon merkittävälle lisäämiselle hankkeen vaikutusalueella.

Avustuksen maksatus ja hankkeen seuranta on kuvattu päätöksen liitteenä olevassa valtionavustushakemuksessa.

Päätös tullut nähtäväksi 02.05.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Max Takala, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 25916

max.takala@hel.fi

Päättäjä

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Outi Säntti
aluerakentamispäällikkö