Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 21.3.2022, Heinäpellontie

HEL 2022-005315
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, kiinteistövaurio Heinäpellontiellä 21.3.2022

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan jalkakäytävän reunassa, jalustassa kiinnitettynä ollut postilaatikko oli vahingoittunut Heinäpellontiellä 21.3.2022 kello 8 – 12 välisenä aikana. Hakijan mukaan kiinteistön postilaatikkoa oli kolhittu aurausajoneuvolla siten, että postilaatikon luukku oli irronnut ja vääntynyt käyttökelvottomaksi. Hakemuksen mukaan tapahtumalle ei ole silminnäkijöitä, mutta naapuri oli ilmoittanut hakijalle vahingosta.

Hakija on toimittanut 13.4.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen vaatimuksen postilaatikkonsa hankintakustannuksista ja vaatii vahingon korvaamista kokonaisuudessaan kulujen osalta eli 199 euroa. Uuden postilaatikon hankintahinta on 159 euroa ja asennus 40 euroa.

Staran työnjohdolta saadun selvityksen ja GPS-tietojen mukaan Staran ajoneuvo ei ole ollut kyseisenä ajankohtana 21.3.2022 kyseisessä kohteessa kunnossapitotehtävissä. Staran höylä ja pyöräkuormaaja ovat GPS-tietojen (liitteet 1 ja 2) mukaan ajaneet ohi Heinäpellontiellä 20.3.2022 kello 8:50, mutta terät eivät olleet alhaalla, eikä aurattu.

Staran työkoneiden kuljettajia on ohjeistettu, että heillä on velvollisuus ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.

Stara ei ole aiheuttanut kyseistä vahinkoa, eikä siten ole korvausvelvollinen. Hakijan näkemys Staran korvausvastuusta perustuu epäilyyn, sillä postilaatikon vahingoittamiselle ei ole silminnäkijöitä. Yleisen vahingonkorvausoikeudellisen periaatteen mukaan vahinkoa kärsineen on aiheutuneen vahingon määrän lisäksi osoitettava vahingonaiheuttajaksi epäillyn toiminnan ja mainitun vahingon välinen syy-yhteys. Staralle ei ole syntynyt korvausvastuuta syy-yhteyden puuttumisen johdosta.

Päätös tullut nähtäväksi 02.07.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Päättäjä

Antti Rautiainen
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Vahingonkorvausvaatimus 12.4.2022
2. Vahingonkorvausvaatimus 12.4.2022, liite, kuva
3. Vahingonkorvausvaatimus 12.4.2022, liite, kuva
4. Vahingonkorvausvaatimus 12.4.2022, liite, kuva
5. Vahingonkorvausvaatimus 12.4.2022, liite, kuitti

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.