Toivomusponsi, tiedonkulun parantaminen nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista

HEL 2022-005441
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 220 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Johanna Nuortevan toivomusponnesta nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksien ja tiedottamisen monipuolistamiseksi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle valtuutettu Johanna Nuortevan toivomusponnesta nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksien ja tiedottamisen monipuolistamiseksi seuraavan lausunnon:

Käsitellessään nuorten aloitteita ajalta 1.7.—31.12.2021 (13.4.2022, 7 §) kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla Johanna Nuortevan ehdottaman toivomusponnen: ”Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta, että kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä kehitetään tapoja parantaa tiedonkulkua nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista. Selvitetään myös mahdollisia keinoja, miten perusopetuksen ja toisen asteen opettajat ja nuoret saisivat säännöllisesti tiedon ajankohtaisista nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista.”

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää toivomuspontta kannatettavana. Helsingissä on tunnistettu haasteeksi tiedonkulku kaupungin työntekijöiden ja nuorten välillä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on tehnyt tiivistä yhteistyötä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa tiedottamisen selkeyttämiseksi, mutta kaupungissa on tunnistettu yhteistyön tiivistäminen kaikkien toimialojen ja kaupunginkanslian yhteiseksi kehittämiskohteeksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on kehitetty ajankohtaisista asioista viestimisen keinoja, mutta tätä kehittämistyötä on syvennettävä edelleen.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa työstetty kuvallista mallinnusta helsinkiläisnuorten vaikuttamisjärjestelmän selkeyttämiseksi oppilaitoksille. Mallinnuksesta ilmenee, mitä valmiita vaikuttamisen prosesseja kaupungissa on tarjolla ja mitä kanavia helsinkiläisnuori voi aktiivisesti hyödyntää. Mallinnuksen avulla myös oppilaitosten opettajat saavat selkeän koosteen siitä, mitä vaikuttamisen mahdollisuuksia helsinkiläisillä nuorilla kaupungissa on. Julistetta on jaettu oppilas- ja opiskelijakuntapäivillä, koulujen ja oppilaitosten ohjaaville opettajille, Helsinki oppii –sivuilla ja muissa kaupungin materiaaleissa. Juliste on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lisäksi oppijoille on koostettu Osallistu ja vaikuta –opas suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Oppaassa kuvataan oppijoille osallisuuden ja vaikuttamisen muotoja ja kanavia Helsingissä. Opas on työstetty yhteistyössä nuorisoneuvoston jäsenten ja oppilas- ja opiskelijakuntien hallitusten kanssa. Sekä juliste että opas löytyvät Helsinki oppii –sivuilta https://helsinkioppii.hel.fi/julkaisut/osallistu-ja-vaikuta-opas-helsinkilaisille-oppijoille/.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on käytössään monia erilaisia tiedotuskanavia ja uusia kanavia on avattu tiedonkulun helpottamiseksi. Oppijoilla ja opetushenkilöstöllä on käytössä oppilas- ja opiskelijakuntien teams-ryhmät, jotka ovat kaikille avoimia. Ryhmissä tiedotetaan ajankohtaisista asioista, kyselyistä ja tapahtumista. Ryhmän kanavalla jaetaan myös kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalta tulevia viestejä. Syys- ja kevätlukukaudella järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntapäivät tarjoavat erinomaisen foorumin tiedon- ja ajatustenvaihtoon. Lisäksi kerran kuussa järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntien aamukahvit toimivat matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoina asioista tiedottamiselle ja ajankohtaisista asioista keskustelulle. Kun oppilaat ja opiskelijat kirjautuvat kaupungin koneilta omilla tunnuksillaan työkoneille, avautuu heille Aula –näkymä, jossa post it –lapputoiminnalla saa tuotua ajankohtaisia asioita oppijoiden näkyville.

Ruuti-vaikuttamisjärjestelmän strategiakauden 2017–2021 arvioinnissa sekä Lapsiystävällinen kunta-ohjelman nykytilan kartoituksessa 2021 tunnistettiin, miten kaupungista puuttuu systemaattiset ja yhteiset kanavat tavoittaa ja viestiä nuorille. Kaupungin tavat viestiä nuorille eivät vastaa nuorten todellisuutta, minkä takia lukuisat viestit tavoittavat vain pienen osan kaupungin nuorista. Lisäksi toimialoilla on hyvin erilaiset käytänteet nuorille viestimiseen. Lautakunta katsoo, että on tärkeää saada nuorten omat sosiaalisen median viestintäkanavat monipuolisesti ja dynaamisesti osaksi nuorille kohdistettua viestintää. Lautakunta toteaa, että nuorten palkkaaminen viestinnän toteutuksen tueksi toisi uudenlaista osaamista ja asiantuntemusta toimialan viestintään ja tätä olisi syytä edistää.

Kaupunkistrategiassa (2021–2025) linjataan, että Helsinki edistää viestinnän ja osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien monikanavaisuutta, monimuotoisuutta ja monikielisyyttä huomioiden myös asuinalueiden väliset erot. Helsinkiin perustettavan Lasten ja nuorten osallisuuden ohjausryhmän (7.2.2022, 6 §) tehtävänä on edistää kaupunkitasoisesti lasten ja nuorten vaikuttamistoiminnan yhteensovittamista ja kehittämistä. Ohjausryhmän tehtävänä on laatia konkreettiset toimenpiteet, jotka hyväksytetään kaupunkitasoisissa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ohjausrakenteissa sekä kaupungin osallisuusmallin ohjausrakenteissa ja toimielimissä. Ohjausryhmän työ käynnistyy elokuussa 2022 ja sen myötä toimialat alkavat yhteistyössä miettiä nuorten osallisuuden ja vaikuttamisen vahvistamista Helsingissä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee tärkeänä, että tiedonkulku eri toimialojen välillä on jouhevaa ja koulut ja oppilaitokset tavoittavaa. Vaikka erilaisia kanavia on onnistuttu kehittämään, on kaupunkitasoisena tavoitteena vahvistaa tiedonkulkua niin oppijoiden kuin henkilökunnankin keskuudessa. Kaupungilla tulee määrätietoisesti etsiä kanavia, jotka parhaiten tavoittavat lapset, nuoret ja henkilökunnan sekä varmistaa, että kaupungissa on jaettu ymmärrys siitä, miten lapset, nuoret ja opettajat tavoittaa parhaiten. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että toivomusponnessa esiin nostetut asiat on kaupungilla tapahtuvassa kehittämistoiminnassa tunnistettu ja niihin tullaan tarttumaan Lasten ja nuorten osallisuuden ohjausryhmän työskentelyssä syksyllä 2022.

Käsittely

Vastaehdotus:
Ozan Yanar: "Lisäys kuudennen kappaleen loppuun: ”Lautakunta katsoo, että on tärkeää saada nuorten omat sosiaalisen median viestintäkanavat monipuolisesti ja dynaamisesti osaksi nuorille kohdistettua viestintää. Lautakunta toteaa, että nuorten palkkaaminen viestinnän toteutuksen tueksi toisi uudenlaista osaamista ja asiantuntemusta toimialan viestintään ja tätä olisi syytä edistää."

Kannattaja: Petra Malin

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Ozan Yanarin ehdotuksen yksimielisesti.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa kaupunginhallitukselle valtuutettu Johanna Nuortevan toivomusponnesta nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksien ja tiedottamisen monipuolistamiseksi seuraavan lausunnon:

Käsitellessään nuorten aloitteita ajalta 1.7.—31.12.2021 (13.4.2022, 7 §) kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla Johanna Nuortevan ehdottaman toivomusponnen: ”Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta, että kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä kehitetään tapoja parantaa tiedonkulkua nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista. Selvitetään myös mahdollisia keinoja, miten perusopetuksen ja toisen asteen opettajat ja nuoret saisivat säännöllisesti tiedon ajankohtaisista nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksista.”

Kasvatus- ja koulutuslautakunta pitää toivomuspontta kannatettavana. Helsingissä on tunnistettu haasteeksi tiedonkulku kaupungin työntekijöiden ja nuorten välillä. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on tehnyt tiivistä yhteistyötä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa tiedottamisen selkeyttämiseksi, mutta kaupungissa on tunnistettu yhteistyön tiivistäminen kaikkien toimialojen ja kaupunginkanslian yhteiseksi kehittämiskohteeksi. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on kehitetty ajankohtaisista asioista viestimisen keinoja, mutta tätä kehittämistyötä on syvennettävä edelleen.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on yhteistyössä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa työstetty kuvallista mallinnusta helsinkiläisnuorten vaikuttamisjärjestelmän selkeyttämiseksi oppilaitoksille. Mallinnuksesta ilmenee, mitä valmiita vaikuttamisen prosesseja kaupungissa on tarjolla ja mitä kanavia helsinkiläisnuori voi aktiivisesti hyödyntää. Mallinnuksen avulla myös oppilaitosten opettajat saavat selkeän koosteen siitä, mitä vaikuttamisen mahdollisuuksia helsinkiläisillä nuorilla kaupungissa on. Julistetta on jaettu oppilas- ja opiskelijakuntapäivillä, koulujen ja oppilaitosten ohjaaville opettajille, Helsinki oppii –sivuilla ja muissa kaupungin materiaaleissa. Juliste on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lisäksi oppijoille on koostettu Osallistu ja vaikuta –opas suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Oppaassa kuvataan oppijoille osallisuuden ja vaikuttamisen muotoja ja kanavia Helsingissä. Opas on työstetty yhteistyössä nuorisoneuvoston jäsenten ja oppilas- ja opiskelijakuntien hallitusten kanssa. Sekä juliste että opas löytyvät Helsinki oppii –sivuilta https://helsinkioppii.hel.fi/julkaisut/osallistu-ja-vaikuta-opas-helsinkilaisille-oppijoille/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on käytössään monia erilaisia tiedotuskanavia ja uusia kanavia on avattu tiedonkulun helpottamiseksi. Oppijoilla ja opetushenkilöstöllä on käytössä oppilas- ja opiskelijakuntien teams-ryhmät, jotka ovat kaikille avoimia. Ryhmissä tiedotetaan ajankohtaisista asioista, kyselyistä ja tapahtumista. Ryhmän kanavalla jaetaan myös kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalta tulevia viestejä. Syys- ja kevätlukukaudella järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntapäivät tarjoavat erinomaisen foorumin tiedon- ja ajatustenvaihtoon. Lisäksi kerran kuussa järjestettävät oppilas- ja opiskelijakuntien aamukahvit toimivat matalan kynnyksen kohtaamisen paikkoina asioista tiedottamiselle ja ajankohtaisista asioista keskustelulle. Kun oppilaat ja opiskelijat kirjautuvat kaupungin koneilta omilla tunnuksillaan työkoneille, avautuu heille Aula –näkymä, jossa post it –lapputoiminnalla saa tuotua ajankohtaisia asioita oppijoiden näkyville.

Ruuti-vaikuttamisjärjestelmän strategiakauden 2017–2021 arvioinnissa sekä Lapsiystävällinen kunta-ohjelman nykytilan kartoituksessa 2021 tunnistettiin, miten kaupungista puuttuu systemaattiset ja yhteiset kanavat tavoittaa ja viestiä nuorille. Kaupungin tavat viestiä nuorille eivät vastaa nuorten todellisuutta, minkä takia lukuisat viestit tavoittavat vain pienen osan kaupungin nuorista. Lisäksi toimialoilla on hyvin erilaiset käytänteet nuorille viestimiseen.

Kaupunkistrategiassa (2021–2025) linjataan, että Helsinki edistää viestinnän ja osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien monikanavaisuutta, monimuotoisuutta ja monikielisyyttä huomioiden myös asuinalueiden väliset erot. Helsinkiin perustettavan Lasten ja nuorten osallisuuden ohjausryhmän (7.2.2022, 6 §) tehtävänä on edistää kaupunkitasoisesti lasten ja nuorten vaikuttamistoiminnan yhteensovittamista ja kehittämistä. Ohjausryhmän tehtävänä on laatia konkreettiset toimenpiteet, jotka hyväksytetään kaupunkitasoisissa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ohjausrakenteissa sekä kaupungin osallisuusmallin ohjausrakenteissa ja toimielimissä. Ohjausryhmän työ käynnistyy elokuussa 2022 ja sen myötä toimialat alkavat yhteistyössä miettiä nuorten osallisuuden ja vaikuttamisen vahvistamista Helsingissä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta näkee tärkeänä, että tiedonkulku eri toimialojen välillä on jouhevaa ja koulut ja oppilaitokset tavoittavaa. Vaikka erilaisia kanavia on onnistuttu kehittämään, on kaupunkitasoisena tavoitteena vahvistaa tiedonkulkua niin oppijoiden kuin henkilökunnankin keskuudessa. Kaupungilla tulee määrätietoisesti etsiä kanavia, jotka parhaiten tavoittavat lapset, nuoret ja henkilökunnan sekä varmistaa, että kaupungissa on jaettu ymmärrys siitä, miten lapset, nuoret ja opettajat tavoittaa parhaiten. Kasvatus- ja koulutuslautakunta toteaa, että toivomusponnessa esiin nostetut asiat on kaupungilla tapahtuvassa kehittämistoiminnassa tunnistettu ja niihin tullaan tarttumaan Lasten ja nuorten osallisuuden ohjausryhmän työskentelyssä syksyllä 2022.

Sulje

Kaupunginhallitus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa 30.9.2022 mennessä valtuutettu Johanna Nuortevan toivomusponnesta nuorten vaikuttamisen mahdollisuuksien ja tiedottamisen monipuolistamiseksi.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 23.08.2022 § 165

Lausunto

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Ozan Yanar: Pöydälle

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Ozan Yanarin ehdotuksesta panna asian pöydälle.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Heidi Halkilahti, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 22889

heidi.halkilahti@hel.fi

Helena Antikainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 35095

helena.antikainen@hel.fi

Kirsi Kukkonen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 310 81030

kirsi.kukkonen2@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 14.09.2022

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Heidi Halkilahti, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 22889

heidi.halkilahti@hel.fi

Helena Antikainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 35095

helena.antikainen@hel.fi

Kirsi Kukkonen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 81030

kirsi.kukkonen2@hel.fi