Sääntöohjaus, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastustoimen palvelukokonaisuutta koskevasta palvelurakenteesta

HEL 2022-005631
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 20 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksia alempi organisaatio pelastustoimen osalta.

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaation pelastustoimen palvelukokonaisuuden osalta 1.1.2023 alkaen seuraavasti:

1. Pelastustoiminnan palvelut, johon sisältyvät:
  • Pelastustoiminnan johtamisen palvelut (palo- ja pelastustoiminnan, meri- ja ympäristötoiminnan sekä pelastustoiminnan johtamisen palvelut)
  • Operatiiviset palvelut (pelastusasemien tuottamat pelastus- ja ensihoitopalvelut sekä operatiivisen resurssin ylläpidon palvelut)
  • Ensihoitopalvelut (ensihoidon johtamisen ja materiaalihallinnan palveluita)
2. Riskienhallinnan palvelut, johon sisältyvät:
  • Onnettomuuksien ehkäisyn palvelut (valvonnan, turvallisuuskoulutuksen ja turvallisuusviestinnän sekä onnettomuuksien ehkäisyn suunnittelun palvelut)
  • Varautumisen ja väestönsuojelun suunnittelu (väestönsuojelun ja varautumisen sekä varautumiskoulutuksen palvelut)
  • Kaupunkiympäristön rakenteellisen paloturvallisuuden neuvonta sekä pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintaedellytyksien edistäminen kaupunkirakenteessa.
3. Huoltovarmuuspalvelut, johon sisältyvät:
  • Kiinteistöpalvelut (pelastusasemien ja väestönsuojien sähköpalvelut, LVI-palvelut, kiinteistöhuollon ja vuokraustoiminnan sekä teknisen varallaolon 24/7 palvelut)
  • ICT-palvelut (tieto- ja turvallisuustekniikkapalvelut ja elektroniikkahuollon palvelut sekä ICT-varallaolon 24/7 palvelut)
  • Kalustopalvelut (kalustokorjauksen, varushuollon ja hengityssuojainhuollon palvelut)
  • Materiaalipalvelut (keskusvaraston palvelut, ostopalvelut ja investointien koordinointi)
  • Tilapalvelut (isännöinnin ja rakennuttamisen palvelut)
4. Pelastuskoulu
  • Pelastusalan perustutkintoon ja alipäällystötutkintoon johtavien koulutusten järjestämiseen liittyvät palvelut.

Lisäksi jaosto päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon organisaatioon muodostetaan pelastuslaitoksen hallintopalvelut -palvelu 1.1.2023 alkaen.

Vielä jaosto päätti todeta, että uuden toimialan palvelukokonaisuuksia alemman organisaatiotason rakenne 1.1.2023 tulee sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta jatkumaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämän rakenteen mukaisena.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli pelastuskomentaja Jani Pitkänen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunginvaltuusto on päättänyt 16.3.2022 (§ 62) sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa (sotepe-toimiala) koskevista hallintosääntömääräyksistä, jotka tulevat voimaan 1.1.2023.

Samalla kaupunginvaltuusto päätti, että kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto tekee uudistuksen täytäntöönpanon vaatimia, perustettavien toimielinten toimivaltaan kuuluvia päätöksiä.

Hallintosäännössä on toimialojen palvelukokonaisuuksia seuraavan organisaation päättäminen määrätty toimialalautakuntien tehtäväksi. Koska muodostettavan uuden toimialan lautakunta aloittaa työnsä 1.1.2023, ja kun käytännön syistä on tarpeen päättää vielä ennen kesää toimialan tarkemmasta organisaatiosta, päätös tuodaan jaoston käsiteltäväksi.

Esitystä on käsitelty sotepe-uudistuksen varautumisen ohjausryhmässä 14.3.2022, sote-toimialan henkilöstötoimikunnassa 13.4.2022 sekä pelastuslaitoksen henkilöstötoimikunnassa 21.4.2022 ja kaupungin henkilöstötoimikunnassa 25.4.2022.

Esityksen lähtökohtana on ratkaisu, jossa nykyisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan palvelukokonaisuuksia alempi organisaatio säilyy muutosvaiheessa mahdollisimman hyvin lautakunnan aiemmin hyväksymässä muodossa, ja näin muodoin vain pelastuslaitoksen integroimisesta uudeksi palvelukokonaisuudeksi aiheutuu muutostarvetta toimialan syvempään organisaatioon.

Pelastustoimen palvelukokonaisuus jakautuu esityksen mukaan neljään palveluun, jotka vastaavat suurimmaksi osaksi pelastuslaitoksen nykyistä organisaatiota. Pelastustoiminnan palveluiden, riskienhallinnan palveluiden, huoltovarmuuspalveluiden sekä pelastuskoulun syvemmästä yksikkörakenteesta tehdään tarvittavat päätökset sotepe-toimialan toimintasäännössä.

Lisäksi osa nykyisen pelastuslaitoksen hallinnon palveluista muodostaa 1.1.2023 alkaen hallinnon palveluosion sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnossa. Talous-, henkilöstö- ja viestintäpalvelut yhdistyvät jo 1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon palveluihin. Hallintopalveluiden osien yksityiskohtaista sijoittumista selvitetään jatkovalmistelussa palvelukohtaisesti.

Pelastuskomentaja ********** on kuultavana jaoston kokouksessa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 05.05.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi