Sääntöohjaus, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan pelastustoimen palvelukokonaisuutta koskevasta palvelurakenteesta

HEL 2022-005631
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 42 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksia alempi organisaatio pelastustoimen hallintopalveluiden osalta

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti muuttaa 2.5.2022 (§ 20) hyväksymäänsä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksien seuraavan tason organisaatiota siten, että toimialan hallinnon organisaatioon ei muodosteta pelastuslaitoksen hallintopalvelut -palvelua 1.1.2023 alkaen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto (sotepe-jaosto) päätti 2.5.2022 (§ 20) 1.1.2023 perustettavan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksien seuraavasta tasosta pelastustoimen ja sen hallintopalveluiden osalta. Päätös koski perustettavan pelastustoimen palvelukokonaisuuden seuraavaa rakennetta, joka muodostuu pelastustoiminnan palveluista, riskienhallinnan palveluista ja huoltovarmuuden palveluista sekä pelastuskoulusta. Lisäksi sotepe-jaosto päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon organisaatioon muodostetaan pelastuslaitoksen hallintopalvelut -palvelu 1.1.2023 alkaen.

Sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen hallinnon palveluiden yhdistämisen lähtökohtana on ollut kaupunkiyhteinen linjaus siitä, että toimialoilla on keskitetty hallinto. Keväällä 2022 nähtiin välttämättömänä yhdistää 1.1.2023 keskeiset hallinnon palvelut eli talous-, henkilöstö- ja viestintäpalvelut toimialan nykyisiin hallinnon palveluihin ja muut pelastuslaitoksen hallinnon palvelut vaiheittain siten, että perustetaan hallinnon sisälle palvelu, johon osa pelastustoimen hallinnosta vielä jäisi siirtymävaiheen ajaksi.

Hallinnon palveluiden yhdistämisen suunnittelu on edennyt odotettua sujuvammin ja laajentunut kattamaan myös päätöksenteon tuen palvelut, toimistopalvelut ja osaamisen kehittämisen palvelut sekä erillisenä yksikkönä talous- ja suunnittelupalveluihin sijoittuva pelastustoimen kehittämis- ja suunnittelupalvelut. Tästä syystä ei enää ole tarvetta väliaikaiselle organisatoriselle ratkaisulle eli erilliselle kahdeksannelle hallinnon palvelulle, koska sinne sijoitettavia palveluja ei enää ole. Pelastustoimen hallinnon asiantuntijat palvelevat edelleen pelastustoimen johtoa keskitetystä toimialayhteisestä hallinnosta. Pelastustoimen palvelukokonaisuuteen hallinnon ulkopuolelle jää vielä joitakin palveluita, joiden keskittäminen on kesken, muun muassa ICT-palvelut.

Edellä mainittuun sotepe-toimialan hallinnon palveluiden integraatiosuunnitelman muutokseen viitaten sotepe-jaostolle esitetään, että se muuttaisi aikaisempaa päätöstään 2.5.2022 (§ 20) koskien sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksien seuraavan tason organisaatiota siten, että toimialan keskitetyn hallinnon organisaatioon ei muodosteta pelastuslaitoksen hallintopalvelut -palvelua 1.1.2023 alkaen. Pelastustoimen palvelukokonaisuuden osalta sotepe-jaoston aikaisempi päätös pysyy ennallaan.

Sulje

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto 02.05.2022 § 20

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelukokonaisuuksia seuraavan tason organisaation pelastustoimen palvelukokonaisuuden osalta 1.1.2023 alkaen seuraavasti:

1. Pelastustoiminnan palvelut, johon sisältyvät:
  • Pelastustoiminnan johtamisen palvelut (palo- ja pelastustoiminnan, meri- ja ympäristötoiminnan sekä pelastustoiminnan johtamisen palvelut)
  • Operatiiviset palvelut (pelastusasemien tuottamat pelastus- ja ensihoitopalvelut sekä operatiivisen resurssin ylläpidon palvelut)
  • Ensihoitopalvelut (ensihoidon johtamisen ja materiaalihallinnan palveluita)
2. Riskienhallinnan palvelut, johon sisältyvät:
  • Onnettomuuksien ehkäisyn palvelut (valvonnan, turvallisuuskoulutuksen ja turvallisuusviestinnän sekä onnettomuuksien ehkäisyn suunnittelun palvelut)
  • Varautumisen ja väestönsuojelun suunnittelu (väestönsuojelun ja varautumisen sekä varautumiskoulutuksen palvelut)
  • Kaupunkiympäristön rakenteellisen paloturvallisuuden neuvonta sekä pelastustoiminnan ja ensihoidon toimintaedellytyksien edistäminen kaupunkirakenteessa.
3. Huoltovarmuuspalvelut, johon sisältyvät:
  • Kiinteistöpalvelut (pelastusasemien ja väestönsuojien sähköpalvelut, LVI-palvelut, kiinteistöhuollon ja vuokraustoiminnan sekä teknisen varallaolon 24/7 palvelut)
  • ICT-palvelut (tieto- ja turvallisuustekniikkapalvelut ja elektroniikkahuollon palvelut sekä ICT-varallaolon 24/7 palvelut)
  • Kalustopalvelut (kalustokorjauksen, varushuollon ja hengityssuojainhuollon palvelut)
  • Materiaalipalvelut (keskusvaraston palvelut, ostopalvelut ja investointien koordinointi)
  • Tilapalvelut (isännöinnin ja rakennuttamisen palvelut)
4. Pelastuskoulu
  • Pelastusalan perustutkintoon ja alipäällystötutkintoon johtavien koulutusten järjestämiseen liittyvät palvelut.

Lisäksi jaosto päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hallinnon organisaatioon muodostetaan pelastuslaitoksen hallintopalvelut -palvelu 1.1.2023 alkaen.

Vielä jaosto päätti todeta, että uuden toimialan palvelukokonaisuuksia alemman organisaatiotason rakenne 1.1.2023 tulee sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta jatkumaan sosiaali- ja terveyslautakunnan päättämän rakenteen mukaisena.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli pelastuskomentaja Jani Pitkänen.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Olli Lahtinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36055

olli.lahtinen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 01.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Hannu Hyttinen, johtava kaupunginsihteeri, puhelin: 09 31036024

hannu.hyttinen@hel.fi